۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
چشم انداز مثبت بیت کوین؛ امکان دستیابی به ۳۰۰ هزار دلار در ۲۰۲۵ | دولت ایران موضع خود را مشخص کند!
گفتگو با بنیانگذار بنیاد کارآفرینان جوان مستقر در پکن؛

چشم انداز مثبت بیت کوین؛ امکان دستیابی به ۳۰۰ هزار دلار در ۲۰۲۵ | دولت ایران موضع خود را مشخص کند!

«سامان پویان مهر» ضمن بیان چشم انداز مثبت رمزارزها می گوید: دلیل مخالفت برخی از بانکها این است که این رمزارز نوظهور تهدیدی برای ارزهای بزرگ چون دلار امریکا، یوآن چین و سیستم بانکی موجود محسوب می شود.

تهمینه غمخوار؛ بازار: حدود دو سالی است که بحث بیت‌کوین در ایران داغ است بی آنکه به طور رسمی و علنی صحبتی مطرح شود.  تا چند سال پیش هرگاه صحبت از استخراج به میان می‌آمد، ذهن ها همگی به سمت معدن و طلا و فلزات با ارزش می رفت. اما، در عصر جدید، برای استخراج طلا حتما نباید راه دور و درازی را پشت سر گذاشت؛ بلکه استخراج طلای دیجیتال یا همان بیت کوین به راحتی امکان پذیر است.

بیت کوین در حقیقت الگوریتمی است که اساسش رمزنگاری است و بزرگ‌ ترین بانک بی‌ دفتر و دستک و غیرمتمرکز جهان است که می‌تواند تراکنش‌های مالی را بین دو طرف، در هر جایی از دنیا و بدون واسطه انجام دهد. همچنین، بیت کوین می‌تواند به صورت بسیار موثر و بدون اختلال در شبکه و تا زمان تایید تراکنش ها توسط ماینرها یا استخراج کنندگان این اقدام را انجام دهند.

در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع این صنعت نوظهور، خبرنگار بازار گفتگویی با «سامان پویان مهر» بنیانگذار و مدیر بنیاد جهانی کارآفرینان جوان مستقر در پکن در خصوص مقبولیت بیت کوین در جهان و علت عدم پذیرش برخی از بانکهای مرکزی به همراه آینده بیت کوین ترتیب داده که در ادامه می خوانیم:

* چرا بعد از صحبتهای افراد سرشناسی مانند ایلان ماسک، قیمت بیت کوین دچار ریزش یا افزایش و به طور کلی نوسان می شود؟
سوال بسیار خوب و به جایی است. این مردم و انسانها هستند که به موضوعات مختلف اعتبار و ارزش می بخشند و طبیعی است که کسی که تاثیرگذاری زیادی بر روی مردم دارد، حرف او هم بر ارزش کالاهایی که مردم استفاده می کنند اثرگذار است. زمانی که ما از مارکتینگ یک محصول صحبت می کنیم، به یاد سلبریتیها می افتیم که برای ترغیب استفاده از یک محصول شرکت ها آنها را اسخدام می کنند تا محصولشان را تبلیغ کنند و این موضوع موجب رشد استفاده و خرید محصول می گردد. 

حال، شخصیتی مانند ایلان ماسک را در بازار در نظر میگیریم؛ فردی که به عنوان یک کارآفرین موفق، در صنایع فضایی، مالی، خودروی برقی با رزومه موفق کار کرده است. او یک مقدار زیادی ارزش آفرینی و اشتغال زایی کرده، ضمن اینکه تولید درآمد نیز داشته است. حتی قبل از ورود به موضوعات رمزارزها، یک میلیارد بوده و پیش از بحران کرونا و ورود به کریپتو یا ارزهای دیجیتال حدود ۲۰ میلیارد دلار سرمایه داشته و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است زیرا از این فرصت استفاده کرده و بر روی رویه و ترند که احساس کرده مردم به آن متمایل شده و رو خواهند آورد، کار کرده است.

او با توجه به روانشناسی انسانها و گستردگی روابطشان با یکدیگر به این موضوع فکر کرده که مبحث رمزارزها نقش مهمی در آینده سیستم مالی جهان خواهد بود، به همین خاطر زمانی که مردم مشاهده می کنند که یک فرد موفق در این مبحث وارد شده و سرمایه گذاری کرده است، رویه او را در پیش گرفته و بیشتر در پیش خواهند گرفت. 

البته افراد تاثیرگذار دیگری نیز مطرح هستند، اما ایلان ماسک به عنوان شخصی که در عرصه های دیگری موفق بوده و به مقوله رمزارزها وارد شده، اثرگذاری بیشتری دارد به طوری که با کوچکترین واکنش او قیمتها افزایش یا کاهش پیدا می کنند. 

* با توجه به اقدامات چین در اعمال محدودیتها توسط بانک مرکزی این کشور و سیاستهای پولی و مالی در اروپا و امریکا، از دیدگاه شما آینده بیت کوین چگونه است؟
آینده هر آنچه که مردم در آن مشارکت کنند را خوب و مثبت می بینم؛ البته مشارکت مستمر و در حال افزایش. در این میان، یکی از رویه هایی که رخ داده، همین مبحث رمز ارز و بیت کوین است که مزیت های مورد توجهی نسبت به نظام بانکی دارد مانند سرعت انتقال آن، برخورداری از شفافیت و ارزش گذاری بالا و عدم محدودیت انجام تعاملات مالی نسبت به سیستم های بانکی اعتماد کرده اند.

پویان مهر: بنده آینده این رمزارز">رمزارز را بسیار مثبت ارزیابی می کنم و تصور می کنم که تا ۲۰۲۵ به ۳۰۰ هزار دلار هم برسد 

از طرفی، محدودیت استخراج آن مانند طلا که در دنیا محدود است، نیز موجب افزایش ارزش گذاری آن شده است.  بنابراین من نظر مثبتی به این رمزارز">رمزارز دارم. البته، ممکن است که جایگزینهای بهتری هم در آینده وجود داشته باشد، اما در شرایط کنونی به عنوان اولین رمزارز">رمزارز بازار مطرح می باشد و مارکت کپیتال را به صورت عمده در دست گرفته است. 

بر همین اساس، بیش از ۵۰ درصد مردم به این رمز ارز اعتماد کرده و با این ارز به عنوان بنچمارک با ارزهای دیگر برخورد کرده و تبادلات مالی خود را شکل می دهند. زمانی که تا این میزان در بستر بلاک چین سرمایه گذاری می شود و اتفاقاتی رخ می دهد تا آن سرمایه گذاری حفظ شود، تمام تلاشها صورت می گیرد تا به شکست منتهی نشود. بنابراین، با در نظر گرفتن این بحث در کنار حضور مردم و مزایا و ویژگیهای قابل توجه بیت کوین، بنده آینده این رمزارز را بسیار مثبت ارزیابی می کنم و تصور می کنم که تا ۲۰۲۵ به ۳۰۰ هزار دلار هم برسد. 

* چرا برخی از بانکهای مرکزی حاضر به پذیرش بیت کوین نشده اند؟ به طور کلی، مقبولیت این رمزارز در کشورهای بزرگ دنیا چقدر است؟
در خصوص جواب سوال شما، تعدادی از بانک های مرکزی این رمزارزها را پذیرفته و برخی در حال تحقیق و بررسی برای تطبیق آن در فضای خاکستری به سر می برند. در این میان تعدادی از این بانکها هم مخالف هستند. از آن جمله می توان به کشور چین اشاره کرد که دولت اجازه خرید و فروش و تجارت رسمی با رمزارزها را نمی دهد در حالی که بیت کوین یکی از هزاران رمزارزی است که در بازار این کشور موجود است. در امریکا هم در برخی از ایالات رمزارزها خرید و فروش نمی شود یعنی در دو اقتصاد بزرگ دنیا شرایط اینگونه است.

دلیل اینکه رمزارزها از سوی برخی از بانکها مورد پذیرش واقع نشده این است که این مقوله نوظهور است که تهدیدی برای ارزهای بزرگ دنیا از جمله دلار امریکا و یوآن چین و دیگر ارزهای بزرگ محسوب می‌شود

در ایران هم این قضیه به صورت رسمی و قانونی اعلام نشده که قابلیت انجام شدن دارد یا خیر؛ زیرا بانک مرکزی ما این رمزارز را به رسمیت نمی شناسد. این عدم به رسمیت شناختن برای بازار داخلی یک بحث است و در بازار بین المللی و تعاملات بین المللی ما دارای نکات قابل توجه دیگری است. بنابراین، من احساس می کنم که این موضوع باید از سوی بانکهای مرکزی هر کشوری به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد؛ مخصوصا ایران که دارای مباحث و مشکلات بانکی است و عقیده دارم موانع باید رفع و قوانین تطبیق داده شوند.

حال دلیل اینکه رمزارزها از سوی برخی از بانکها مورد پذیرش واقع نشده این است که این مقوله نوظهور است که تهدیدی برای ارزهای بزرگ دنیا از جمله دلار امریکا و یوآن چین و دیگر ارزهای بزرگ محسوب می‌ شود.

نکته قابل توجه این است که در شرایطی که برخی از کشورها مجبور باشند که با رمزارزها موافقت نمایند، باید طی یک پلن و برنامه راهبردی، رمزارزها را با سیستم خود تطبیق دهند ضمن اینکه به آن اعتبار ببخشند تا بتوانند سهم قابل توجهی از سیستم مالی آینده را دریافت نمایند زیرا رمزارزها به صورت کلی این گونه هستند که مالکیت و قانون گذاری آنها در دست ارگان یا دولت خاصی نیست و شخص خاصی بر روی آن نظارت نمی کند.

فعالیت شرکت های امریکایی و چینی حاوی پیامهای مهمی است. سوال این است که چرا چین و آمریکا با رمزارزها مخالف هستند و بزرگترین فارم ها و شرکتهای صرافی مربوط به رمزارزها در این کشورها فعالیت دارند؟ در جواب باید بگویم بله این موضوع درست است و اخباری در این خصوص منتشر شده که دولت چین فعالیت های مرتبط را غیر قانونی اعلام کرده و فارم ها و صرافی ها که در حال انتقال این این شرکتها به کشورهای دیگر هستند، اما حقیقت این است که به طور شفاف این مسئله اتفاق نیفتاده است. 

در پشت پرده، همین امریکاییها و چینی ها با سر دادن شعارهای پر ریسک بودن رمزارزها، وانمود می کنند که با آنها مخالف هستند، اما شواهد نشان می دهد که سرمایه داران و سرمایه گذاران آنها مشغول به تجارت و تعاملات تجاری با رمزارزها هستند

موضوع استخراج هم برای اقتصاد چین و بحث نیروگاهی آن و فروش برق سودمند است، زیرا امکان ذخیره برق وجود ندارد و هم اینکه بتواند در این سیستم و تکنولوژی نوظهور نقش قابل توجه و تاثیرگذاری ایفا نماید و درآمدزایی داشته باشد. از سوی دیگر دولت امریکا اعلام کرده که با رمزارزها مخالف است، اما ما شاهد حضور و فعالیت بزرگترین فارم ها در این کشور هستیم. اینجاست که مشخص می شود که در پشت پرده، همین امریکاییها و چینی ها با سر دادن شعارهای پر ریسک بودن رمزارزها، وانمود می کنند که با آنها مخالف هستند، اما شواهد نشان می دهد که سرمایه داران و سرمایه گذاران آنها مشغول به تجارت و تعاملات تجاری با رمزارزها هستند و نباید فراموش کرد این سرمایه داران متعلق به دولت و آن کشور هستند. 

دولت ایران باید موضع خود را نسبت به این صنعت مشخص کند و به آن بها دهد زیرا موجب ارزآوری، اشتغال زایی و جذب سرمایه می شود ضمن اینکه به ایران در مسائل و مشکلات بانکی کمک می کند 

حال، زمانی که این موضوع را در این کشورها با ایران مقایسه می کنیم مشاهده می کنیم که مثلا می گوییم که ما نباید این کار را انجام دهیم، در صورتی که عملکرد کشورهای مختلف با نگرش و گفتارشان متفاوت است. منحصرا در این مقوله عملکرد و حرف ما تقریبا یکی است. به نظر من دولت ایران باید موضع خود را نسبت به این صنعت مشخص کند و به آن بها دهد زیرا موجب ارزآوری، اشتغال زایی و جذب سرمایه می شود ضمن اینکه به ایران در مسائل و مشکلات بانکی کمک می کند. 

همچنین، من معتقدم که بانک مرکزی باید برخی از رمزارزها  را به رسمیت بشناسد، در حالی که تحقیقات بیشتری  صورت گیرد، زیرا بسیاری از مسئولین اطلاعات کافی نسبت به این صنعت و مکانیزم مالی آن ندارند و شاید به همین خاطر است که محتاطانه رفتار می کنند. لذا، سرعت عمل ما باید افزایش یابد.

کد خبر: ۱۱۶٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha