۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
منابع آبی اصفهان حفظ شود | مصرف بی‌رویه پتروشیمی‌ها از آب شیرین
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

منابع آبی اصفهان حفظ شود | مصرف بی‌رویه پتروشیمی‌ها از آب شیرین

اصفهان- نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: حفظ منابع آبی داخلی اصفهان و جلوگیری از خروج آن‌ها به استان‌های دیگر یکی از راه‌های نجات زاینده رود است که باید به طور جد پیگیری شود.

حجت‌الاسلام محمد تقی نقدعلی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با اشاره به خروج آب از منابع داخل استان اظهار داشت: منابع آبی که در شهرستان‌های فریدونشهر و  سمیرم وجود دارد و به سمت خوزستان و سد آنجا روانه می‌شود، یکی از مسائل پیگیری نمایندگان استان اصفهان است که باید مدیریت شود.

وی با بیان این موضوع به جلسه دیدار با وزیر نیرو اشاره کرد و گفت: طرح‌های انتقال آب در سیاست‌های وزیر نیرو ملاحظه شده است؛ مناطقی که در حاشیه رودخانه قرار دارد برای مصارف صنعتی نباید از آب شیرین استفاده کنند.

مصرف بی‌رویه پتروشیمی از آب شیرین
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: امروزه برخی از پتروشیمی‌های که در جوار دریا قرار دارند سالیانه یک میلیارد متر مربع مصرف آبی دارند و این رقم عجیبی است؛ با اندکی تسامح می‌توان گفت بیش از دوسوم آب زاینده‌رود زمانی که پر شود به مصرف یک کارخانه پتروشیمی در می‌آید.

وی با بیان اینکه باید استفاده بسیاری از مصارف پایین دست از آب شیرین را برای غیر کشاورزی وشرب منع کرد، تصریح کرد: آب دریا برای مصارف غیرکشاورزی و شرب قرار داده شود و در کنار آن از منابع داخلی اصفهان برای خود استان استفاده و از خروج آن جلوگیری شود.

حجت‌الاسلام نقدعلی با اشاره به اینکه این پیشنهاد در جلسات با مسئولان مطرح شده است، گفت:  رویه مدیریت منابع آبی و انتقال آب‌ها صحیح نیست و درست رقم نخورده است.

طرح آبی غیر معقول بن بروجن
نماینده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه ادامه این مدیریت غلط منابع آبی سبب شده که برخی از استان‌ها، آبهای داخل استان اصفهان مانند فریدونشهر، سمیرم و غیره را حق مسلم خود بدانند و سختی کار را افزایش دهند.

وی با اشاره به طرح آبی بن بروجن گفت: این طرح آبی حدود ۹۰ درصد پیشرفته است اما در واقع این طرح انتقال آب از یک حوزه لاغر اندام به یک حوزه پرآب است که عاقلانه نیست.

نقدعلی تاکید کرد: لازم است بر منابع آبی در کل کشور مدیریت معقولی انجام گیرد و از مهم ترین گزینه‌های این مسئله حفظ منابع آبی داخلی استان اصفهان است.

کد خبر: ۱۱۶٬۵۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha