۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۰
 سهم بانک‌ها در «تولید مسکن» مشخص شد
عضو کمیسیون عمران مجلس:

سهم بانک‌ها در «تولید مسکن» مشخص شد

حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس، از تکلیفی قانونی و لازم‌الاجرا در راستای تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی برای خانه دار شدن مردم خبر داد.

به گزارش بازار، سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش تسهیلات بانکی در طرح تولید مسکن گفت: طرح جامع نشان می داد تعداد ۴ میلیون مسکن نیاز داریم تا این بازار به تعادل برسد و لذا سالانه بین یک تا یک و نیم میلیون واحد مسکونی باید از سوی دولت ساخته شود.

وی ادامه داد: بخشی از منابع مالی به صندوق ملی مسکن باز می گردد و منابعی در این صندوق ذخیره می شود.

حسینی بازگشت اقساط مسکن مهر، مسکن اولی ها، خیرین مسکن ساز و بودجه های سنواتی را از جمله آورده های صندوق ملی مسکن برشمرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی مقدمات کار را انجام داده است.

ظرفیت این صندوق برای ساخت و ساز و تولید مسکن استفاده می شود و مسئولیت آن نیز با شخص وزیر است و نرخ بهره آن در اختیار وزارتخانه می باشد.

وی با اشاره به اینکه طرح مذکور در زمان تصویب بودجه ۱۴۰۰ در دست تدوین بود و لذا در تبصره ۱۸، قریب ۳۶۰ هزار میلیارد از سوی مجلس تسهیلات در نظر گرفته شده است تا به حوزه مسکن تزریق شود، گفت: این منابع نباید پایه پولی جدید و تورم ایجاد کند و از این محل می بایست برای دهک های مختلف وام هایی تخصیص داده شود.

حسینی با بیان اینکه رقم فوق باید از سوی بانک مرکزی ابلاغ می شد، ادامه داد: بانک ها مکلف هستند قریب ۲۰ درصد تسهیلات خود را برای امر ساخت مسکن در نظر گیرند و الزام قانونی این بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار است.

به گفته این نماینده مجلس چنین مصوبه ای در سال های گذشته نیز وجود داشته ولی تا کنون عملیاتی نشده است و صرفا بانک ها این تسهیلات را برای برخی پروژه ها تخصیص داده بودند.

حسینی افزود: بانک مرکزی تصمیم گرفته است بر اساس تبصره ۱۸ قانون بودجه، این تسهیلات را برای کمک به تامین مسکنِ اقشار آسیب پذیر در نظر گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد بانک ها با توجه به تکلیفی که بر گردن دارند، این منابع مالی را تزریق کرده و با نرخ بهره متفاوت، به دهک های مختلف کمک تسهیلاتی کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha