۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
ارائه خدمات با کرکره های نیمه افراشته/ دو هزار فروشگاه اخطار پلمب گرفتند
روایت بازار از نحوه فعالیت پنهانی برخی اصناف در مشهد؛

ارائه خدمات با کرکره های نیمه افراشته/ دو هزار فروشگاه اخطار پلمب گرفتند

تعطیلی اجباری بسیاری از واحد های صنفی از ابتدای فروردین ماه که حالا وارد روز یازدهم شده است به دلایل مختلف برخی از اصناف را برآن داشته است تا به شیوه های مختلف و کرکره های نیمه برافراشته هم چنان به فعالیت خود ادامه دهند.

خبرگزاری بازار- گروه استان‌ها: بخشنامه تعطیلی موقت واحدهای غیرضروری برای پیشگیری از شیوع کرونا، از ابتدای فروردین ماه در شهر مقدس مشهد به مرجله اجرا درآمده است و طبق بخشنامه مزبور تمامی واحدهای صنفی به جز میوه فروشی‌ها، اغذیه فروشی‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و سوپرمارکت ها ملزم به تعطیلی تا اطلاع ثانوی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، تعداد۹۶ اتحادیه و بیش از ۱۰۵ هزار واحد صنفی در شهر مشهد فعال است که طبق مصوبه ستاد استانی پیشگیری از کرونا تنها ۲۰ هزار واحد مجاز به فعالیت هستند.

اگر چه مسئولان بر خانه ماندن تاکید دارند اما برای تهیه این گزارش ناچار هستیم تا حریم قرنطینه را شکسته و سری به خیابان های سطح شهر بزنیم.

کرکره های نیمه افراشته

در میانه بلوار پیروزی مشهد یک دفتر فروش مصالح ساختمانی در حالی که درب مغازه بسته است اما چراغ های روشن دفتر نظرمان را جلب می کند.

چند دقیقه ای منتظر می مانیم؛ در همین حال مرد میان سالی که از همان هنگام ورود ما در صحنه حضور دارد با چند دقیقه مکث جلو آمده و می گوید: چیزی لازم دارید؟

وی که دقایقی بعد مشخص می شود صاحب این فروشگاه مصالح ساختمانی است اظهار می کند: اجازه بازگشایی مغازه را نداریم اما برای راه اندازی کار مردم آمده ایم و لذا باید مطمئن شوم که مشتری هستید نه مامور اماکن!

در این بلواریک فروشگاه الکتریکی و تعمیر لوازم برقی نیز در حالی که کرکره مغازه را کمی بالا داده است به مردم خدمات ارایه می کند البته باید برای ورود به داخل مغازه تا حدود زیادی خم شد.

فروشنده این مغازه نیز از اینکه نمی تواند کرکره را به طور کامل بالا بدهد از ما و یکی دیگر از مشتریان عذرخواهی می کند.

خدمات غیر حضوری

در بلوار فکوری یکی از دفاتر تایپ و تکثیر نیز که فقط نیم متر از کرکره مغازه را بالا کشیده است بر روی زمین تلفنی را درج کرده است که در صورت لزوم به خدمات پایان نامه می توان با آن تماس گرفت.

صاحب این فروشگاه اجازه ورود نمی دهد و می گوید: برای ما درد سر می شود ولی اگر کار تکثیر دارید از زیر کرکره اوراق  خود را بدهید تا کار شما را انجام دهم.

فروش مواد غذایی بدون استاندارد بهداشتی

در بلوار دعبل خزائی نیز وارد یکی از کترینگ های شهر مشهد می شویم اگر چه بر روی میز ورودی یک اسپری ضدعفونی کننده قرار داده شده اما هیچ یک از دو نفر صندوق داری که سفارش می گیرند و مرتب به آشپزخانه تردد دارند و حتی تنی چند از افرادی که در آشپرخانه رویت می شوند هیچ کدام ماسکی بر دهان ندارند.

در بلوار فکوری نیز مقابل یکی از ساندویچی ها توقف می کنیم؛ تعداد اندکی ازجوانان بدون توجه به دستور العمل مبنی بر جلوگیری از ادحام مشغول صرف غذا در این واحد صنفی هستند.

ارایه خدمات به صورت پنهانی

از آن جا که روز طبیعت نزدیک است و همه ساله بازار ذغال فروشان در این چند روز سکه بوده است ناخودآگاه سری به میدان توحید مشهد می زنیم و انتظار داریم تا با درهای بسته مراکز بسته بندی ذغال مواجه شویم اما یکی از همین مراکز که در گاراژی قدیمی مشغول به فعالیت است نه تنها تعطیل نیست بلکه از سایر روزهای عادی شلوغ تر به نظر می سد.

البته هنگام ورود به نظر می رسد در بسته است اما مردی میانسالی که جلوی در را سد کرده است ابتدا نگاهی به ظاهر مشتریان کرده و سپس در را با پا هُل می دهد تا اجازه ورود صادر شود و سپس با سرعت در را می بندد.

۲۰۰۰ واحد صنفی اخطار پلمب گرفتند

به طور حتم بازرسی و سرکشی از ۱۰۵ هزار واحد صنفی در شهر مشهد  که طبق مصوبه ستاد استانی پیشگیری از کرونا تنها ۲۰ هزار واحد مجاز به فعالیت هستند کاری بسیار دشوار و در یک روز کاری غیر ممکن است و لذا بنا بر گفته مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد تخلف و بی توجهی برخی از اصناف را نمی توان به پای کم کاری و یا کوتاهی نظارت ها گذاشت.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد با بیان اینکه در راستای عمل به بخشنامه تعطیلی موقت واحدهای غیرضروری برای پیشگیری از شیوع کرونا، از ابتدای فروردین ماه تاکنون ۲۰۰ واحد صنفی متخلف در این شهر پلمب شده است به ما می گوید: هر روز ۱۱ گروه مشترک با ماموران اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و بازرسان اتحادیه و بازرسان اتاق اصناف مشهد برای نظارت بر وضعیت واحدهای صنفی در حال گشت زنی در سطح شهر هستند.

امیر دلداری با اشاره به برخی تخلفات اصناف از جمله اغذیه فروشی ها نیز اظهار می کند: اغذیه فروشی‌ها مانند فست فودی‌ها، رستوران ها و آبمیوه‌فروشی ها تنها در صورت عرضه غذا به صورت بیرون بر مجاز به فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت به حدود دوهزار واحد صنفی که به بخشنامه یاد شده عمل نکرده بودند، اخطار پلمب داده شد می افزاید: طبق این بخشنامه فروشندگان مواد غذایی، سوپرمارکتها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نانوایی‌ها با رعایت پروتکل های بهداشتی می‌توانند فعالیت کنند.

وی البته استثنا هایی را برای فعالیت برخی اصناف عنوان می کند و می گوید: برخی واحدهای صنفی مانند خدمات خودرویی، قفل سازها که مردم و برخی کارخانه‌ها به آن نیاز دارند، ساعات کاری تعریف شده و در ساعات مشخصی از روز می‌توانند فعالیت کنند.

وی با اشاره به این موضوع که تعطیلی واحدهای غیرضرور مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کروناست و تا اطلاع ثانوی این تعطیلی ادامه خواهد داش یادآور می شود: براساس دستور وزارت کشور اصناف خاطی به مدت یک ماه پلمب خواهند شد.

ماموریت نیروهای انتظامی

به گزارش خبرنگار بازار؛ تخلف برخی از اصناف در حالی به چشم می خورد که سردارمحمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی نیز پیش از این در پنجم فروردین ماه در حاشیه نشست ستاد مقابله با کرونا در خراسان رضوی به خبرنگاران گفت: علاوه بر اصناف و اتحادیه‌ها که تیم‌های مشترک تشکیل دادند به مراکز انتظامی نیز ماموریت داده شده ابتدا به این مراکز تذکر داده شود و چنانچه رعایت نکردند نسبت به مهر و موم کردن آنها اقدام کنند.

کد خبر: ۱۱٬۶۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha