۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
نگهداری و بازسازی راههای کشور نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی| تردد کامیونهای ایرانی تا چین
وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد

نگهداری و بازسازی راههای کشور نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی| تردد کامیونهای ایرانی تا چین

قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفت: نگهداری و بازسازی ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالت در کشور هم اکنون نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

بازار، گروه راه و مسکن: «رستم قاسمی» در سیزدهمین همایش ملی  قیر، آسفالت و ماشین‌آلات در مرکز تحقیقات ساختمان، راه و مسکن تاکید کرد: برای ساخت جاده های کشور ثروت زیادی صرف شده است که باید با نگهداری این ثروت بتوانیم به خوبی نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اظهارداشت: کیفیت ساخت جاده های کشور علاوه بر اینکه در استفاده از قیر و آسفالت مشکل دارند در کنترل کیفیت و زیرساخت نیز مشکل داریم و اگر به خوبی موقعیت ساخت یک جاده انتخاب نشود منابع خود را تلف کرده ایم.

در حوزه ساخت و ساز راه و ساختمان ضعف های بزرگی داریم
قاسمی بیان کرد: ما در حوزه ساخت و ساز راه و ساختمان ضعف های بزرگی داریم که به بحث های کیفیت مواد، نظارت و مسایل آزمایشگاهی برمی‌گردد.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: استفاده از روش‌های قدیمی در واقع اتلاف منابع و مصارف است و باید با استفاده از روش های نوین در حوزه ساخت و سازها و راه‌ها بتوانیم از آخرین دانش در این زمینه استفاده کنیم.

پنج و یا شش سال پیش ما در منطقه ای ۴ هزار واحد مسکونی ساخته ایم که هم اکنون این واحدها مسکونی نیازمند استحکام سازی است و این نشان می دهد ما در حوزه نظارت و ساخت نیز ضعف های بزرگی داریم

قاسمی با بیان اینکه واقعیت این است که ما در حوزه ساخت و ساز به لحاظ کیفیت و استحکام وضعیت خوبی نداریم، یادآورشد: پنج و یا شش سال پیش ما در منطقه ای ۴ هزار واحد مسکونی ساخته ایم که هم اکنون این واحدها مسکونی نیازمند استحکام سازی است و این نشان می دهد ما در حوزه نظارت و ساخت نیز ضعف های بزرگی داریم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزیت های ژئوپلتیکی کشور در منطقه اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ ژئوپلتیکی جایگاه ممتازی در منطقه دارد، اما ما نتوانستیم از این مزیت های بزرگ در حمل و نقل استفاده و ثروت سازی کنیم.

وی اظهارداشت: در نشستی که اخیرا با مقامات پاکستانی در تهران داشتیم مقرر شد که کامیونهای ما تا چین تردد کنند و کامیونها چین و پاکستان نیز می توانند با عبور از خاک ایران به اروپا کالا حمل کنند.

قاسمی بیان کرد: هم اکنون ۳۶۰ هزار دستگاه کامیون در جاده‌های کشور تردد می‌کنند در حالی که بیشترین آنها ناوگان فرسوده هستند که هم راههای ما را تخریب می کنند و هم زمان و وقت را تلف می کند.

وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: هم اکنون سرویس یک کامیون فرسوده برای رفت و برگشت در مسیر بندرعباس بیش از ۱۰ روز طول می کشد  و این نشان می‌دهد که ما در حوزه حمل ونقل نیز نیازمند تغییرات اساسی به روش های جدید هستیم.

وی افزود: بودجه عمرانی کشور در سال حدود نصف منابعی است که ما برای نگهداری جاده‌ها و بازسازی آنها نیاز داریم، لذا ما در بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده ایم که بدون اتکا به بودجه جاری کشور بتوانیم با استفاده از سرمایه گذاری های بخش خصوصی و با استفاده از روش های نوین راه های مورد نیاز خود را توسعه دهیم.

وزیر راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: ما در حوزه ریلی و جاده‌ای کشور بسیار ثروتمندی هستیم ولی نمی‌توانیم از این ثروت به خوبی استفاده کنیم.

قاسمی یادآورشد: توسعه آزادراهها و حمل و نقل ریلی کشور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی با استفاده از روش‌های نوین است و امسال معادل ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای توسعه آزادراه های کشور با روش های جدید ساخت را در دستور کار خود قرار داده ایم.

حمل ونقل ریلی کشور در وضعیت مناسبی نیست وی یادآورشد: ما در حوزه حمل و نقل ریلی نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستیم در حالی که طبق برنامه ششم توسعه باید ۳۰ درصد بار کشور و ۲۰ درصد مسافر کشور با ناوگان حمل و نقل ریلی جابجا شوند، اما هم اکنون این سهم به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: سرعت پایین قطارهای ما باعث شده که برای صاحبان کالا، استفاده از ریلی برای جابجایی کالا مقرون به صرفه نباشد، ضمن اینکه هنوز هم بسیاری از چشمه های بار ما به شبکه ریلی متصل نیستند.

وزیر راه و شهرسازی به طول خطوط ریلی کشور اشاره کرد و گفت: ما هم اکنون بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور ساختیم، اما ناوگان ریلی فرسوده و هوایی باعث شده است که ما نتوانیم از این ثروت ملی به خوبی استفاده کنیم.

سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات ۱۸ و ۱۹ آبان با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.

دراین همایش ملی چالش‌های پیش‌روی تولید و مصرف قیر در پروژه‌های عمرانی کشور مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و  در نشست‌های تخصصی آن کارشناسان، مسئولان و متخصصان کشور آخرین وضعیت مصرف قیر و اسفالت را بررسی می کنند.

بررسی تولید قیر وفرآورده‌های قیر، مخلوط‌های آسفالتی، تحلیل وطراحی روسازی، مدیریت روسازی و روش‌های نگهداری و بهسازی، توسعه پایدار در صنعیت قیر و آسفالت (بازیافت آسفالت و ...)، فناوری‌های نوین و ماشین‌آلات و روش‌های اجرایی، نظام فنی و اجرایی، تثبیت لایه‌ها و روسازی‌های مرکب، ایمنی در ساخت و نگهداری و بهره ‌برداری از روسازی از مهم ترین محورهای برگزاری این همایش است.

کد خبر: ۱۱۶٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha