۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
چرا بسته بندی های دارویی ۶۰درصد گران شد؟

چرا بسته بندی های دارویی ۶۰درصد گران شد؟

در ابتدای سال ۱۴۰۰ رئیس صنف تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد که در۵ سال گذشته قیمت کاغذ ۸۰۰ درصد گران شده است!

به گزارش بازار، در ابتدای سال ۱۴۰۰ رئیس صنف تولیدکنندگان کاغذ و مقوا اعلام کرد که در۵ سال گذشته قیمت کاغذ ۸۰۰درصد گران شده است! علاوه بر این افزایش قیمت، مدتی کاغذ بطور کلی در بازار نایاب شد و دولت مجبور به واردات گشت ولی بعد از آن، همچنان کاغذ با قیمت بسیار بالا در بازار آزاد عرضه گردید که این موضوع با واکنش شدید شرکت های تولید کننده بسته بندی مواجه شد زیرا با این افزایش قیمت برخی شرکت ها قادر به خرید کاغذ و تولید بسته بندی نبودند و حتی به سمت ورشکستگی کشیده شدند و صنعت بسته بندی دچار بحران و مشکلات بسیاری شد. صنعت دارو نیز از این بحران در امان نماند و دچار مشکل پک کردن محصولات دارویی گردید، بسته بندی یکی از مهمترین موارد عرضه محصولات دارویی می باشد البته همه کالاها نیاز به بسته بندی دارند ولی دارو یکی از مواردی است که امکان عرضه آن بدون بسته بندی وجود ندارد زیرا بطور مستقیم با سلامت وجان مردم در ارتباط می باشد و حفظ آن از آلودگی محیط بسیار مهم است.

چرا بسته بندی های دارویی ۶۰درصد گران شد؟

گران شدن مواد اولیه بسته بندی دارویی

در اوایل امسال حدود ۳۰% افزایش قیمت کاغذ را داشته ایم که متأسفانه تأثیر زیادی در گران شدن بسته بندی های دارویی داشته است. مرکب که برای چاپ بسته بندی ها بکار میرود تقریباً ۶۰% و ابزاری همچون زینک که برای انجام جاپ استفاده می شود حدوداً ۱۴۰% افزایش قیمت داشته اند این افزایش به حدی زیاد است که برخی تولید کنندگان قادر به استفاده از بسته بندی برای محصولات خود نیستند.

بدلیل نوسان قیمت ارز، خرید کاغذ از کشورهای دیگر نیز بسیار گران تمام می شود و به همین دلیل خرید کاغذ وارداتی مقرون به صرفه نمی باشد.

برای بسته بندی جعبه های دارویی از مقوای ایندربرد استفاده می کنند این مقوا بهداشتی بوده و مورد تأیید شرکت های دارویی می باشد. مقواها گرماژ(ضخامت) مختلف دارند که برای تولید بسته بندی های دارویی از مقوای ایندربرد با گرماژ ۲۵۰ تا ۳۵۰ استفاده می شود. این مقوا سفید رنگ است و به دلیل کیفیت بالایش قیمت نسبتاً بیشتری به مقواهای دیگر دارد.

طراحی و چاپ بسته بندی های دارویی

چاپ و طراحی بسته بندی محصولات دارویی در داخل کشور، توسط شرکت های تولید کننده جعبه های دارویی انجام می شود. مقوای ایندربرد قابلیت چاپ بالایی دارد و به راحتی می توان بر روی آن عملیات چاپ را انجام داد چاپی که بر روی مقواها اعمال می شود چاپ افست نام دارد این چاپ شامل چند رنگ است که با انجام آن  طرح و رنگ به خوبی و با وضوح کامل بر روی مقواها نشان داده می شود.

در ایران شرکت های بزرگی در زمینه تولید بسته بندی محصولات دارویی فعالیت می کنند که از مرحله تولید تا انجام چاپ و طرح را روی جعبه دارویی انجام می دهند از جمله این شرکت ها زرین کارتن و کارتن سازی آوین پک را می توان نام برد، از نمونه کارهای آوین پک تولید جعبه های واکسن برکت می باشد که تمام مراحل تولید آن در این شرکت انجام شده این واکسن برای بیماری کرونا (کووید ۱۹) در کشورمان وتوسط شرکت شفا فارمد تولید گردیده است.

چرا بسته بندی های دارویی ۶۰درصد گران شد؟

مرتبط بخوانید: جعبه محصولات برکت

سلفون یکی دیگر از علل گرانی بسته بندی دارویی

بر روی جعبه های دارویی یک لایه سلفون کشیده می شود تا بسته بندی دارویی ماندگاری بیشتری پیدا کند. این ورق نازک سلفون از مواد پتروشیمی تولید می شود شرکت های پتروشیمی مواد اولیه را بصورت خام می فروشند که همین امر سبب گران شدن این مواد و بالا رفتن قیمت سلفون می شود از طرفی شرکت های تولیدکننده سلفون، آن را با قیمت بیشتر به کشورهای دیگر صادر می کنند و حاضر به فروش سلفون با قیمت کمتر به شرکت های داخلی تولید کننده بسته بندی دارویی نیستند، تمام این دلایل دست به دست هم داده و باعث شده که قیمت بسته بندی های دارویی همچنان بالا برود.

موج گرانی کاغذ دامن اروپا را هم گرفت!

کشورهای اروپایی نیز با کمبود کاغذ مواجه شدند بدلیل وجود طوفانهای شدید که سبب یخ زدگی مواد اولیه کاغذ گردید این محصول در بازارهای اروپایی به شدت کمیاب و نایاب گردید. با آمدن کرونا فروش آنلاین شاپ ها در اروپا بسیار زیاد شد که تمام این فروشگاههای آنلاین نیاز به پک های بسته بندی برای ارسال محصولات خود داشتند که کمبود کاغذ، صنعت تولید بسته بندی در این کشورها را نیز دچار اختلال کرد و با کمبود انواع بسته بندی مقوایی و کارتنی مواجه شدند. ولی برخی شرکتهای کاغذسازی اروپایی بیکار ننشستند و با موادبازیافتی موجود شروع به تولید کاغذ کرده تا این بحران را مدیریت کنند.

چرا بسته بندی های دارویی ۶۰درصد گران شد؟

افزایش قیمت بسته بندی و تأثیر آن بر قیمت دارو

 بسته بندی جزئی از محصول می باشد که افزایش قیمت آن تاثیر مستقیم بر گران شدن کالا دارد. وقتی بسته بندی های دارویی ۶۰% گران شوند  مسلماً این افزایش قیمت تأثیر زیادی بر بالا رفتن قیمت محصولات دارویی دارد زیرا تولید کننده دارو، قیمت آن را با محاسبه جعبه و بسته بندی اعلام می کند.

بالا رفتن قیمت مواد اولیه بسته بندی، فشار زیادی را بر تولیدکننده و مصرف کننده دارو وارد می کند و این فشار و آسیب بیشتر شامل بیمارانی می شود که توانایی مالی خوبی ندارند و قادر به تهیه و خرید دارو جهت بهبود بیماری خود نیستند. مردم از دولت انتظار دارند که قیمت های مواد اولیه بسته بندی را کنترل نماید بلکه این افزایش قیمت ادامه نداشته باشد که متاسفانه تا به الان در این زمینه اقدامات کافی صورت نگرفته است.

برای محاسبه قیمت جعبه دارویی جنس مقوای بکاررفته، ابعاد جعبه، چاپ روی بسته بندی و تیراژ سفارش شده را در نظر می گیرند البته هزینه تولید نیز اضافه میشود که قیمت تمام این موارد با افزایش قیمت مواد اولیه بالا رفته و هزینه بسته بندی بیشتر می شود.

مرتبط بخوانید: استعلام آنلاین قیمت جعبه و کارتن بسته بندی در کمتر از ۲ دقیقه

سخن پایانی

با انتشار خبر گران شدن بسته بندی های دارویی نگرانی در بین تولیدکنندگان دارو و بسته بندی محصولات دارویی افزایش یافته است زیرا هر دو صنعت باید افزایش قیمت زیادی را بر محصولات خود اعمال کنند که این کار با واکنش خوبی از طرف مصرف کنندگان مواجه نمی شود و با مخالفت ها و برخوردهای زیادی روبه رو می گردند با توضیحاتی که در این مقاله داده شد تقریبا علت گرانی بسته بندی های دارویی را که افزایش قیمت مواد اولیه بود، دانستیم و متوجه شدیم که هیچ کدام از نهادهای تولید دارو و صنعت بسته بندی دارویی در این گرانی نقش ندارند و کنترل قیمتها تنها با نظارت و هوشیاری دستگاههای اجرایی دولتی امکان پذیر می باشد که امیدوار هستیم به زودی این امر تحقق یابد و با نظارت درست، قیمت مواد اولیه بسته بندی کنترل شود.  

کد خبر: ۱۱۶٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha