۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۲
«شعار بورسی» دولت چگونه عملیاتی می‌شود؟
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

«شعار بورسی» دولت چگونه عملیاتی می‌شود؟

آقابزرگی، تحلیلگر بازار سرمایه، عمق‌دهی به بورس به عنوان یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور را نیازمند کاهش تصدی دولت و وزن‌دهی به بخش‌خصوصی دانست.

به گزارش بازار، فردین آقابزرگی، با اشاره به اصلاح قانون اوراق بهادار که به سال ۱۳۸۴ باز می گردد و فعالان بازار در آن تاریخ سرمایه ۵ میلیون نفر بودند، گفت: امروز انتظارِ ۵۰ میلیون فعال و سرمایه گذار در بازار سرمایه این است که قوانین منافع بلند مدت کلیه سهامداران و نه فقط دولت یا فلان موسسه را تامین کند.

وی شورای عالی بورس، نحوه نظارت بر بازار سرمایه و پیاده سازی حکمرانی در این بازار را حداقل انتظاری دانست که فعالان این حوزه در نظر دارند و افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ بازدهی ها به قدری شدید بود که امروز برخی از سرمایه گذارانِ وارد شده در آن تاریخ را سرخورده کرده است.

آقابزرگی با اعلام اینکه سرمایه گذارانِ ورودیِ آن سال انتظارِ بازدهیِ بیش از نُرم تورم را دارند، گفت: برایند مثبت و منفی بورس از ابتدای ۱۴۰۰ نشان می دهد ۹ و نیم درصد بازدهی داشتیم و در این راستا برخی صنایع بیش از ۵۰ درصد بازدهی مثبت و در مقابل برخی همین میزان بازدهی منفی را بر جای گذاشتند.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد با توجه به ثباتِ در نظر گرفته شده همراه با درکِ منافع اقتصادی کشور، بورس را به نقطه مطلوب هدایت کند و این روند یک سویه و صرفا در اختیار بانک مرکزی یا سازمان بورس نباشد.

آقابزرگی استقلال بانک مرکزی در کنار مستقل شدن سازمان بورس را موجب منفعت دهی به بازار پول و سرمایه دانست و در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو، با اشاره به شعار انتخاباتی رئیسی مبنی بر عمق بخشیدن به بورس گفت: این مسئله قابلیت اجرایی شدن دارد ولی باید توجه کرد که سهام شناور آزاد شرکت ها باید افزایش داشته باشند.

وی ادامه داد: هرچه انتشار اوراق و عرضه سهام همراه با کاهش تصدی گری دولت باشد، وزن بخش خصوصی افزایش خواهد یافت و عمق دهی به بازار سرمایه اتفاق می افتد.
همچنین اصلاح قوانین و مقررات وضعیتی ایده آل پدید می آورد و باید توجه داشت که بازار سرمایه از اقتصاد کشورمان جدا نیست که اگر تورمِ آن ۴۰ درصد باشد، نمی توان بازار سرمایه را در مدارِ دیگری به سوددهی رساند.

آقابزرگی بورس را تابعی از متغیرهای اقتصادی و آئینه تمام معنا از اقتصاد کشور خواند و افزود: می توان با تغییر در اقتصاد کشور، بازار سرمایه را به سمت و سوی بهینه رهنمون ساخت.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha