۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
ضعف در بازار سازی و بسته بندی؛ چالش صادراتی صنعت شیلات
تولیدکننده خطوط تولید خوراک آبزیان مطرح کرد

ضعف در بازار سازی و بسته بندی؛ چالش صادراتی صنعت شیلات

عباسی فعال صنعت شیلات گفت: اگرچه در بحث تکنولوژی و ساخت ماشین به جایی رسیده ایم که ۹۰درصد خط تولید خوراک آبزیان بومی است اما کشور در بخش صادرات در بازاریابی، فرآوری و بسته بندی محصولات آبزی ضعیف است.

بازار؛ گروه کشاورزی: خوراک آبزیان از جمله محصولاتی است که تولید آن در داخل نیز با پیشرفت هایی همراه بوده است و بسیاری از پرورش دهندگان صنعت شیلات خوراک مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند.  در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «میثم عباسی» یکی از مدیران یک هلدینگ بخش شیلات انجام داده که علاوه بر تولید خوراک طیور و آبزیان بخشی از فعالیت خود را به ساخت خطوط تولید خوراک آبزیان اختصاص داده اند.  

*کمی در خصوص تولیدات و نوع فعالیت تان توضیح بدهید.
ما در واقع یک هلدینگ هستیم که بخشی از مجموعه کارمان مربوط به ماشین سازی است؛ یعنی یکی از بزرگترین تولید کنندگان خط تولید خوراک آبزیان هستیم که شامل انواع آبزیان از میگو گرفته تا ماهیان در قفس، ماهیان گرم آبی، سردآبی و غیره است. در همین حال خودمان کارخانه خوراک داریم و تولید کننده خوراک انواع آبزیان نیز هستیم و سعی داریم در حوزه صادرات و فرآوری وارد شویم.

بزرگترین چالش ما در تولید خوراک آبزیان تامین پودر ماهی به عنوان ماده اولیه است

*برای تولید خوراک آبزیان یکسری مواد اولیه نیاز است که همیشه با حواشی بسیار روبرو بوده و هست. در تامین این مواد اولیه شما چه چالش هایی دارید؟
همانطور که می دانید ماده موثره خوراک آبزیان پودر ماهی است که در واقع داخلی است اما با چالش های بسیار زیادی مواجه هستیم چون بازار منظمی ندارد. یکسری قوانین و ممنوعیت هایی که گاهی اعمال می شود موجب ایجاد تنش برای ما می شود. به طوری که چندین سال است بزرگترین چالش ما تامین پودر ماهی است که در کیفیت کار ما بسیار موثر است.

البته پودر ماهی را از بازارهای خارجی نیز می توان تامین کرد اما به هر حال اگر بازار داخل یک نظم و شرایط مناسبی داشته باشد لزومی به واردات اش نیست. علاوه بر این مواد اولیه دیگری مثل سویا، یکسری ویتامین ها و روغن ها مورد نیاز ما است که به جز سویا که معمولا خارجی است مابقی از بازار داخل قابلیت تامین دارد.

*از نظر کیفیت خوراک داخلی آبزیان چقدر توانسته رضایت پرورش دهندگان را تامین کند؟
ما الان خود صادر کننده خوراک هستیم یعنی به کشورهای منطقه از عراق گرفته تا لبنان و منطقه اوراسیا صادر می کنیم که نشان می دهد کیفیت خوراک داخلی قابل قبول است. در چند سال اخیر در بحث تکنولوژی و ساخت ماشین به جایی رسیده ایم که حدود ۹۰ درصد خط تولید خوراک بومی است. از لحاظ کیفی الان در موقعیتی قرار داریم که نگران رقابت با خوراک خارجی نیستیم و تنها یکسری مشکلات داریم. همانطور که می دانید صنعت ما غیر از اینکه یک بخش خوب پروتئین در داخل را تامین می کند صنعت ارز آوری نیز هست به طوری که سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات محصولات شیلاتی داریم که بخش عمده ای از آن میگو است و حتی یک دهم این مقدار ما واردات نداریم.  بنابراین شیلات صنعتی است که کاملا به لحاظ ارز آوری مفید است و افق روشنی پیش روی تولیدکنندگان قرار دارد.

اگر در بحث مواد اولیه سرمایه گذاری شود و از این طریق به این صنعت کمک شود قطعا به لحاظ اشتغال و ارز آوری بسیار کمک کننده است بخصوص اینکه مراکز پرورش آبزیان غالبا در مناطق محروم کشور هستند. بنابراین صنعت قابل اتکایی است و می توان روی این  صنعت بیشتر وقت  و سرمایه گذاری کرد.

در بحث صادرات دو چالش اصلی داریم؛ یکی اینکه بحث بازاریابی و بازار سازی مان ضعیف است و دوم  بحث بسته بندی و فرآوری است که باز هم ضعیف هستیم

*با توجه به اینکه شما در حوزه صادرات نیز وارد شده اید چه چالش های صادراتی دارید؟
غالبا مشکل ما در حوزه بازاریابی و بازار سازی است. ما عمدتا ارزان فروش و عمده فروش هستیم یعنی وقتی میگو را به روسیه صادر می کنیم با نرخ زیر ۶ دلار است در حالی که قیمت خرده فروشی در روسیه ۲۰ دلار است. یا در اسپانیا این تفاوت قیمت ها در عمده فروشی و خرده فروشی بسیار بزرگتر است.

به عبارت دیگر در بحث صادرات دو چالش اصلی داریم؛ یکی اینکه بحث بازاریابی و بازار سازی مان ضعیف است و دوم مساله بحث بسته بندی و فرآوری است که باز هم ضعیف هستیم. در مورد مشکلاتی مثل برگشت پول و غیره نیز مانند دیگر صنایع مشکل داریم.

*چگونه این چالش ها را می توان مدیریت کرد که صادرات تان متوقف نشود؟
اگر بخواهیم در بحث مارکتینگ کار کنیم تنها مستلزم این است که مجموعه ها بیشتر وقت بگذارند؛ یعنی این یک انتخاب است که من صادر کننده میگو را در بازارهای جهانی به نرخ ۶ دلار به ازای هر کیلوگرم بفروشم یا ۱۵ دلار. تحقق این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد و بایستی یکسری شرکت ها در حوزه بسته بندی این صنعت وارد شوند و بتوانند محصول را به صورت خرده فروشی به بازارهای جهانی عرضه کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha