۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
نبود سیستم فرآوری چوب در کشور| درختان جنگلی سمپاشی نمی شوند، مراتع در حال نابودی هستند
تولیدکننده صنایع چوبی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

نبود سیستم فرآوری چوب در کشور| درختان جنگلی سمپاشی نمی شوند، مراتع در حال نابودی هستند

بی غم، تولیدکننده صنایع چوبی با بیان اینکه روسیه با هدف بازارهای بین المللی درخت کشت، برداشت و فرآوری می کند؛ گفت: ایران قدرت زراعت چوب ندارد بنابراین چاره ای جز استفاده از چوب های خارجی نداریم.

بازار؛ گروه صنعت: با به خطر افتادن جنگل های ایران و اجرای نسبی طرح صیانت از جنگلها، برداشت درختان جنگلی ممنوع شده است اگرچه هنوز هم قاچاق چوب صورت می گیرد. با این وجود بسیاری از کارشناسان معتقدند بهترین راه برای صیانت از جنگل های کشور زراعت چوب است. برخی نیز معتقدند شرایط زراعت چوب را نداریم و به همین دلیل شاهد هستیم که فعالان صنعت چوب غالبا از چوب های وارداتی استفاده می کنند و در این مسیر نیز با چالش هایی مواجه هستند.

در این راستا و برای بررسی مسائل پیرامون واردات چوب، خبرنگار «بازار» گفتگویی با «علی بی غم» مسئول فروش یک شرکت صنایع چوب انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*نوع فعالیت شرکت شما در چه حوزه ای است و مخاطبان شما کدام صنایع هستند؟
این شرکت تولید کننده محصولات چوبی است و به نوعی وارد کننده چوب است؛ یعنی ما خود چوب روسی را وارد می کنیم و یا آن را در داخل تبدیل می کنیم. از سوی دیگر برای عرضه محصولات تولیدی مان مستقیما با مشتری در ارتباط هستیم و واسطه ای در کار ما نیست. ما همچنین اجرای کار را نیز به واسطه ها نسپرده ایم و به این ترتیب محصول نهایی برای مشتری نهایی از نظر قیمتی ارزانتر تمام می شود. در واقع ارتباط ما با مشتریان از طریق سایت و فضای مجازی صورت می گیرد تا مستقیما با آنها در ارتباط باشیم و مطابق خواست آنها محصول تولید می کنیم. مشتریان و مخاطبان تولیدات ما نیز غالبا افرادی هستند که که در حوزه ساخت خانه و همچنین در حوزه دیزاین و دکوراسیون منزل فعال هستند.

چوب های داخل کیفیت چندان خوبی نیز ندارد چون سیستم فرآوری چوب در ایران را نداریم

*چوب داخلی چه ضعف هایی دارد که از چوب خارجی استفاده می کنید؟
ما الان چوب را از بازرگانی ها خریداری می کنیم و علاوه بر تامین نیاز شرکت خود، به صورت عمده نیز پخش می کنیم و از سوی دیگر در شرکت خودمان آن را فرآوری می کنیم. در واقع اولین مساله ای که باعث می شود تمایل به استفاده از چوب داخلی نداشته باشیم این است که به محیط زیست آسیب زده می شود؛ یعنی هر چقدر از چوب جنگل های ایران استفاده کنیم مراتع و جنگل ها از بین می رود.

 از سوی دیگر چوب های ما به نحوی است که به صورت عمده قابلیت زراعت و تکثیر کردن ندارد و لذا اگر قرار باشد از چوب های داخل استفاده کنیم باز هم با مسائل مربوط به محیط زیست مواجه می شویم.

همچنین چوب های داخل کیفیت چندان خوبی نیز ندارد چون سیستم فرآوری چوب در ایران را نداریم. این در شرایطی است که چوب روس در روسیه کشت و در همانجا فناوری می شود و در نهایت به بازارهای بین المللی ارسال می شود. علاوه بر این چوب های گرجستان نیز با نیت فروش در بازارهای جهانی کشت و فناوری می شود و لذا هیچ آسیبی به محیط زیست آن کشور نمی زند. به همین دلیل ما از چوب های وارداتی استفاده می کنیم. در عین اینکه قیمت مناسبی دارد و ضمن اینکه فرآوری شده اند، قابلیت این را دارد که در تیراژهای بالا تبدیل شان کرد.

*برای فرآوری چوب تجهیزات خاصی لازم است یا مواد شیمیایی مخصوصی مورد نیاز است که ما در کشور نمی توانیم چوب را فرآوری کنیم یا موضوع چیز دیگری است؟
بله، برای فرآوری چوب نیاز به متخصص و تجهیزات است که هم متخصص داریم و هم سیستم های دستگاهی مورد نیاز نیز در کشور در دسترس هست اما انجام نمی دهیم. این در حالی است که چوب های روسی در فضاهای بزرگ و سردسیری کشت می شود که زراعت چوب نامیده می شود و همانجا با قدرت زیاد برداشت و سپس فرآوری می شود. اما ما در ایران این قدرت را هنوز نداریم یعنی اکیپی که باید در صحرا برود زراعت چوب کند و بقیه مراحل را طی کند تا در نهایت یک چوب فراوری شده به دست من تولید کننده برسد را در ایران نداریم.

ما الان حتی در حفظ و نگهداری درخت های جنگلی درمانده ایم به طوری که در سال های اخیر درختان جنگلی حتی سمپاشی هم نمی شوند به همین دلیل می بینیم درختان در حال مردن هستند و مراتع در حال نابودی است.

نوسانات ارزی؛ یکی از چالش های اصلی صنایع چوبی است به طوری که موجب افزایش تا ۲۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه این صنعت می شود

*در حوزه تولید با چه چالش هایی مواجه هستید؟
مهمترین مساله ای که برای من تولید کننده مشکل ساز شده قیمت ارز است. چون چوب های وارداتی با ارز است وقتی قیمت ارز به یکباره بالا می رود در مواد اولیه ما بسیار موثر است و حتی موجب ۲۰۰ درصد افزایش قیمتها می شود. از سوی دیگر دستگاه هایی که استفاده می شود با کیفیت پایین کار را ارائه می دهد؛ به این معنا که شرکت ها از کیفیت و کمیت کار شان می زنند.

چالش بعدی به نیروی کار برمی گردد؛ یعنی ما نیروی کار جوان نداریم که به آنها آموزش بدهیم و نحوه کار با دستگاه را به افراد جوان منتقل کنیم به دلیل اینکه کارمزدها کم و هزینه ها زیاد شده است.

این چند چالش برای تولید موجب می شود تولید کننده نتواند در عرصه پخش، مشتری مداری، تبلیغ و غیره خوب کار کند چون نیروی کار ندارد و خود باید به صورت صد درصدی درگیر تولیدش شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha