۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
تولید بالغ بر یک میلیون عدد بچه ماهی در سال| قابلیت بالای بخش خصوصی در صادرات
رئیس کنسرسیوم تولیدکنندگان صنعت خاویاری درگفتگو بابازار

تولید بالغ بر یک میلیون عدد بچه ماهی در سال| قابلیت بالای بخش خصوصی در صادرات

افراخته رئیس کنسرسیوم تولیدکنندگان صنعت خاویاری گفت: سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون عدد بچه ماهی نیاز داریم اما تولیدکنندگان این بخش علاوه بر تامین نیاز داخل توان بالایی در صادرات بچه ماهی دارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: حدودا یکسالی است که کنسرسیوم تولیدکنندگان صنعت خاویاری کشور تاسیس شده که به گفته مسئولان این مجموعه هدف از تشکیل از این کنسرسیوم ساماندهی به فعالان این بخش و کمک به حل مشکلات این صنعت بوده است. در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «حسن افراخته» رئیس این مجموعه انجام داده که در ادامه می خوانید.

*در ابتدا کمی در خصوص اصلی ترین فعالیت های این کنسرسیوم توضیح بدهید.
این کنسریوم متشکل از تمامی پرورش دهندگان ماهیان خاویاری کشور است؛ در وهله اول پرورش دهندگان شمال کشور که خاستگاه این صنعت است، عضو شده اند و به ندرت همکاران دیگر در سایر استانها به ما ملحق خواهد شد. ما در آینده نزدیک برنامه های خاصی در جهت شکوفایی صنعت خواهیم داشت.

گرفتن تسهیلات برای فعالان صنعت خاویاری کشور یک چالش اساسی محسوب می شود و در این مسیر موانع بسیاری پیش رویشان وجود دارد

*هدف از تشکیل این کنسرسیوم چه بوده است؟
تا یکسال پیش هیچ تشکلی در بخش صنعت خاویاری در کشور نداشتیم. در حالی که اتحادیه ماهیان سردآبی، گرمابی، میگو و غیره داریم اما در بخش خاویاری نداشتیم؛ لذا کنسرسیوم را تشکیل دادیم و این کنسرسیوم الان  شامل تکثیر کنندگان بچه ماهی بخش خصوصی هستند. همچنین پرورش دهندگان این صنعت نیز هستند که شامل بخش پرورش و تولید خاویار، فرآوری ماهی و بچه ماهی و حتی محصولات این صنعت اعم از پوست ماهیان خاویاری و محصولات آرایشی این صنعت که از خاویار درست می شود در این کنسرسیوم حضور دارند.

*تولیدکنندگان این بخش غالبا چه چالشهایی دارند؟
یکی از انگیزه هایی که ما را تشویق کرد این کنسرسیوم را تشکیل دهیم چالش های این صنعت بود. ما در مجموع مشکلات خاصی داریم در حالی که این صنعت بسیار بزرگ است و محصولات این صنعت قبل از انقلاب نیز جزو چهار محصول صادراتی کشور بوده است. امروز هم همین طور است یعنی یک کیلو خاویار معادل ۳۰ بشکه نفت است و به شدت کشور به این صنعت نیاز دارد. جالب است بدانید امروز در دنیا هر فروشگاهی که قصد عرضه خاویار خود را دارد افتخارش به این است که خاویار ایران را داشته باشد لذا این جایگاه باید حفظ شود.

تولید کنندگان این صنعت با ادارات مختلف اعم از ادارات آب و برق مشکل دارند. همچنین در حالی که موضوع بیمه بسیار اهمیت دارد متاسفانه بیمه این صنعت را پوشش نمی دهد و خدماتی به ما نمی دهد. علاوه بر این ما مشکلات زیادی با بانکها در حوزه اعطای تسهیلات داریم؛ به عنوان مثال اعلام می کنند فعالان این صنعت می توانند تسهیلات بگیرند اما به نحوی این تسهیلات را عرضه می کنند و موانعی ایجاد می کنند که فرد متقاضی در نهایت قادر به دریافت این تسهیلات نمی شود.

با این وجود با تشکیل این کنسرسیوم سعی داریم این مشکلات و موانع رفع شود. از سوی دیگر امیدواریم بتوانیم محصولات این پرورش دهندگان را در بازارهای هدف عرضه کنیم و برای کشور از این طریق ارزآوری داشته باشیم و در راستای صادرات غیر نفتی قدم براریم.

سالانه حدود ۵۰۰ هزار الی یک میلیون عدد بچه ماهی در مزارع پرورش سراسر کشور نیاز داریم و ما امروز در این بخش بیش از یک میلون عدد بچه ماهی تکثیر می کنیم

*با توجه به اینکه پرورش دهندگان بچه ماهی نیز عضو این کنسرسیوم هستند آیا آمار دقیقی دارید که سالانه چقدر تولید بچه ماهی داریم و از چه تکنولوژی هایی در این راه استفاده می کنند؟
یکی از افتخارات این صنعت این است که ما تولید کنندگان بخش خصوصی در حوزه  تکثیر ماهی داریم. در واقع الان در کشور چند مرکز تولید بچه ماهی بخش دولتی و چند مرکز تولید بچه ماهی بخش خصوصی داریم که امروزه همکاران ما علاوه بر اینکه قادر هستند تولید بچه ماهی آبزی پروری کشور را داشته باشند، آمادگی نیز دارند که بچه ماهی به کشورهای خارجی صادر کنند؛ یعنی به قدری ما حجم تولیدمان بالاست که ظرفیت صادراتی نیز داریم.

در حقیقت سالانه حدود ۵۰۰ هزار الی یک میلیون عدد بچه ماهی در مزارع پرورش سراسر کشور نیاز داریم و ما امروز در بخش تکثیر بچه ماهی بیش از یک میلون عدد بچه ماهی تکثیر می کنیم. حتی یکی از مراکز بخش خصوصی به ما اعلام کرده علاوه بر تامین نیاز داخل این آمادگی را دارد که ۲ میلیون عدد بچه ماهی به کشورهای دیگر صادر کنند.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha