۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
کاهش شدید قدرت خرید فرش دستباف در کشور
فعال صنعت فرش تبریز مطرح کرد؛

کاهش شدید قدرت خرید فرش دستباف در کشور

تبریز- فعال صنعت فرش و صادر کننده فرش دستباف تبریز از کاهش شدید قدرت خرید فرش دستباف در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار، احد هریسچیان شامگاه یک شنبه در جلسه بررسی مشکلات هنر صنعت فرش تبریز در محل اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه مصرف داخلی فرش نیز به خاطر توان پایین مالی کمتر شده است، گفت: فرش تبریز جایگاه ویژه ای در داخل و خارج کشور دارد و باید از این پتانسیل استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه شاهد کاهش صادرات فرش دستباف در تبریز هستیم، ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، اقتصاد صنعت فرش نیز فلج شده که امیدواریم تسهیلات بانکی بتواند موثر واقع شود.

نائب رئس اتحادیه صادر کنندگان فرش تبریز با اشاره به مشکلات صادرات فرش تبریز و افزایش این مشکلات در طول سال های اخیر گفت: باید بدانیم از چه مسیری شروع کنیم و فرش های ما به چه صورتی تولید گردد که راه برای صادرات باز شود.

تامین مالی مهم ترین مشکل واحدهای تولید فرش دستباف
سرپرست سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تامین مالی مهم ترین مشکل واحدهای تولید فرش دستباف است، گفت: ۳۵ درصد تولید و صادرات فرش کشور بر عهده آذربایجان شرقی است.

غلامعلی راستی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان شرقی قطب تولید فرش ایران هستند، افزود: امیدواریم زمینه صادرات فرش از تبریز به نقاط مختلف جهان فراهم شود، البته وجود یکسری محدودیت ها، صادرات فرش را با مشکلاتی مواجه کرده است که باید برطرف شود.

برنامه ریزی هایی برای حمایت از صنعت فرش انجام شده است
مدیر تحقیقات بازار و ساماندهی صندوق کارآفرینی امید کشور نیز در این جلسه گفت: در سال جاری و سال آینده برنامه ریزی هایی برای حمایت از صنعت فرش در نظر گرفته شده است.

رضا یوسفیان با تاکید بر اینکه فرش تبریز به برند منطقه ای تبدیل شده است، افزود: آذربایجان شرقی با توجه به فعالیت بالا در حوزه فرش باید درصد بالایی از منابع بانکی را جذب کند.

وی سپس گفت: منابع خوبی در تبصره ۱۸ قانون بودجه پیش بینی شده است. وزارت صمت نیز باید بخشی از منابع تبصره ۱۸ را برای توسعه بخش فرش جذب کند.

یوسفیان ادامه داد: به تسهیلات ارائه شده تنها با دید حمایتی نگاه نکرده بلکه به وجه درمانگری آن توجه کنیم.

صادرات فرش دستباف طی سال‌های اخیر تقریباً به صفر نزدیک شده و در سایه تحریم‌ها و مشکلات تبادل ارزی این هنرصنعت ارزآور به کما رفته است.

فرش دستباف تبریز نقش و نگاری ویژه دارد به گونه‌ای که شورای جهانی صنایع‌دستی، تبریز را به‌عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب و معرفی کرده است؛ فرصتی که می‌تواند برای اقتصاد این کلانشهر، تأثیرگذار باشد که صد افسوس از این ظرفیت در جهت ارزآوری به کشور استفاده نمی‌شود.

صادرات فرش در فصل نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۵ میلیون دلار اعلام شده و به نظر می‌رسد، ارزش صادرات این محصول فرهنگی اصیل ایرانی در پایان سال از ۲۰ میلیون دلار فراتر نرود؛ حال آنکه این رقم برای کل سال ۱۳۹۹ معادل ۵۳ میلیون دلار بوده است.

صادرات فرش دستباف در حالی به این ارقام ناچیز تنزل پیدا کرده است که رقم صادرات فرش از ایران، زمانی نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود.

کد خبر: ۱۱۶٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha