۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست

همدان- درحالی که شیوع ویروس کرونا، گرانی مواد اولیه و مشکلات فروش و صادرات سر راه هنرمندان عرصه صنایع دستی همدان قرار دارد همچنان خبری از حمایت فعالان این عرصه نیست که نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گفته مسئولین استان همدان یک دوم اشتغال صنایع دستی استان مربوط به منبت‌کاران است به نحوی که ۴۵ هزار شاغل ثبت شده صنایع دستی در ۳۰ هزار کارگاه فعالیت می‌کنند که از این تعداد حدود ۱۷ هزار نفر مربوط به شهرستان‌های ملایر و تویسرکان است.

این یعنی اشتغال قابل توجهی در این عرصه ایجاد شده اما جای سوال است پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که در دل خود صنایع دستی و هنرهای بسیاری را نهفته دارد و این هنرها را از دیرباز با چنگ و دندان حفظ کرده این روزها توانسته با حمایت از تولید، قدم های بلندی در این مسیر بردارد یا خیر؟

استان همدان در دل خود سفال لالجین، مبل و منبت ملایر و تویسرکان، مروار بافی، گلیم بافی و غیره را نیز جای داده است

از سوی دیگر، استان همدان در دل خود سفال لالجین، مبل و منبت ملایر و تویسرکان، مروار بافی، گلیم بافی و غیره را نیز جای داده است؛ هنرهایی که در دل خانه ها رسوخ پیدا کرده و بسیاری از بانوان همدانی را نیز در عرصه اشتغال خانگی متکی به آن وارد میدان کرده است.

نقش صنایع دستی در اقتصاد خانوار بر کسی پوشیده نیست؛ به نوعی که به گفته کارشناسان این حوزه،  بیش از سه میلیون هنرمند و صنعتگر در ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران مشغول به کار هستند و در سال گذشته صنعت صنایع دستی کشور با درآمدی بالغ بر ۲۸۱ میلیون دلار، نقش بسزایی در صادرات غیر نفتی ایران ایفا کرده است.

اما اینکه در این مسیر توانسته ایم از ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی آثار و صنایع دستی که از مظاهر و جلوه‌های فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما محسوب می‌شوند، استفاده برده و با حمایت از هنرمندان و فعالین این عرصه، رونق و احیای دوباره صنایع دستی مان را رقم زده باشیم یا خیر؛ جای بحث دارد.

زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست

حال با این تفاسیر، در این راستا گفتگویی با ابوالفضل میرزایی یکی از فعالان صنعت چرم همدان و فرشاد روستایی یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل در شهرستان ملایر ترتیب دادیم تا وضعیت این روزهای تولید، فروش و صادرات آن ها را جویا شویم و مطالبه اصلی این فعالین در حوزه صنایع دستی همدان را بشنویم که در ادامه متن صحبت های آن ها را می خوانید:

در همدان از صنعتگر و فعال صنایع دستی حمایتی نمی شود
ابوالفضل میرزایی یکی از فعالان صنعت چرم همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حدود هشت سال است که در حوزه تولید کارهای چرم فعالیت دارم، عنوان کرد: این روزها با برند چرم آنادانا فعالیت دارم و از چرم شبرو و از چرم سنتی همدان در تولیداتمان استفاده می کنیم.

همه انرژی ها در حوزه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان برای حوزه میراث فرهنگی است

وی با بیان اینکه در دوران شیوع ویروس کرونا که مشکلاتی برای فروش و صادرات داشتیم، هیچ حمایتی نشدیم؛ اظهار کرد: همه انرژی ها در حوزه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان برای حوزه میراث فرهنگی است؛ اینکه آرامگاه بوعلی چطور است و حمام قلعه به کجا می رسد تمام مسائل در این اداره کل را به خود اختصاص داده است.

این فعال حوزه چرم همدان با گلایه مندی گفت: در همدان از صنعتگر و فعال صنایع دستی حمایتی نمی شود.

میرزایی با تصریح بر اینکه ما در دوران شیوع ویروس کرونا و گرانی مواد اولیه مجبور به تعدیل نیروهای خود شدیم، ادامه داد: در این روزها نیاز به برپایی یک نمایشگاه داریم تا بتوانیم در قالب آن محصولات تولیدی را بفروشیم، نمایشگاه یا بازارچه صنایع دستی اگر برپا شود و تبلیغات مناسبی برای آن صورت گیرد، می تواند بخشی از مشکلات ما را از بین ببرد.

گویا برای رزومه کاری شان ما را می خواستند و تنها آن رزومه مهم بود، ما را به باغ نظری کشیدند و یک سری عکس انداختند و سپس نمایشگاه تعطیل شد!

وی با بیان این موضوع تصریح کرد: در باغ نظری همدان با هزار منت یک بازارچه صنایع دستی برپا کردند، آن هم کنسل شد، گویا برای رزومه کاری خود ما را می خواستند و تنها آن رزومه مهم بود، ما را به باغ نظری کشیدند و یک سری عکس انداختند و سپس نمایشگاه تعطیل شد!

زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست

این فعال حوزه چرم همدان در ادامه صحبت های خود با تصریح بر اینکه وامی در این دوران دریافت نکرده ایم و با پیگیری ها گفته اند که دو سال دیگر این وام را می دهند، تازه مشخص نیست که این دو سال هم به وام برسیم یا نه، گفت: در حالی که صنایع دستی در همدان ترجیح دارد و می تواند برآورد مالی به همراه داشته باشد اما حمایتی در این عرصه وجود ندارد.

میرزایی ادامه داد: من تولید کننده با سود تولیدات چرمی خود را به تهران می فرستم، آن ها محصول من را با سود می خرند و یا سود دیگری به شهرهای دیگر می فرستند؛ حتی جنس های تولیدی من به عراق می رود درحالی که نام و نشانی از من و همدان بر آن ها وجود ندارد.

منِ تولید کننده توان صادرات به این منوال را ندارم بدین سان، سود اصلی عائد واسطه ها و دلالان این عرصه می شود

وی با بیان اینکه منِ تولید کننده توان صادرات به این منوال را ندارم بدین سان، سود اصلی عائد واسطه ها و دلالان این عرصه و یا افرادی که به لحاظ مالی توان دارند، می شود؛ مطرح کرد: شیراز نمایشگاه هایی را برای صنایع دستی برپا می کند، این نمایشگاه ها یا برای هنرمندانشان رایگان هستند یا مبلغ پایینی را برای غرفه ها از ان ها می گیرد و همین به نوعی یعنی حمایت از فعالین عرصه صنایع دستی.

میرزایی با گلایه مندی خاطرنشان کرد: اما متاسفانه در همدان علی رغم اینکه دو سال است که در عرصه صنایع دستی در حال ضرر دادن هستیم، برای ۴ روز و ۵ روز غرفه نمایشگاه باید هشت میلیون تومان پرداخت کنیم!

ما واقعاً می خواهیم یک بازارچه دائمی صنایع دستی در همدان وجود داشته باشد

این هنرمند همدانی با بیان اینکه ما کلی زحمت می کشیم اما حمایتی از ما نمی شود، گفت: من به عنوان نماینده ای از فعالین در این عرصه صحبت می کنم، ما واقعاً می خواهیم یک بازارچه دائمی صنایع دستی در همدان وجود داشته باشد که با مبلغی پایین به ما غرفه ای بدهد که بتوانیم محصولات تولیدی را در آن جا عرضه کنیم.

زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست

وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: خیلی ها در خانه کار می کنند و درآمدشان از این حوزه است و البته زحمت زیادی هم در این راه می کشند؛ این افراد تمام چشمشان به برگزاری نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی است که بتوانند فروشی داشته باشند اما همین روال هم در همدان کنسل شد.

این عرصه نیاز به حمایت دارد، درصورتی که از فعالین چرم در استان همدان حمایت شود به راستی هم تولید رونق می گیرد، هم چرخ اقتصاد می چرخد و هم اشتغال در این عرصه ایجاد می شود

میرزایی در بخش پایانی این گفتگو با بیان بر اینکه صنایع دستی به ویژه چرم می تواند شغل زیادی را موجب شود، اظهار کرد: این عرصه نیاز به حمایت دارد، درصورتی که از فعالین چرم در استان همدان حمایت شود به راستی هم تولید رونق می گیرد، هم چرخ اقتصاد می چرخد و هم اشتغال در این عرصه ایجاد می شود.

از افزایش هزینه های تولید تا کاهش قدرت خرید مردم
فرشاد روستایی، یکی دیگر از تولیدکنندگان مبل در شهرستان ملایر و مدیر تولیدی و نمایشگاه مبل وزرا در روستای آورزمان شهرستان ملایر است که با ۱۵-۲۰ نیروی کار به مدت هشت سال در این حرفه مشغول به کار است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این روزها بازار مبل و منبت در شهرستان ملایر معمولی است، اظهار کرد: تقریباً ۱۰ تا بیست روزی می شود که بازار و فروش مقداری بهتر شده است.

روستایی با اشاره به این موضوع ادامه داد: هزینه های تولید بالا رفته است و از آن سو شاهد پایین آمدن قدرت خرید مردم هستیم و همین روند روی تولید و فروش ما اثر منفی گذاشته است.

سال گذشته، هفته ای ۴ دست مبل می فروختیم اما امسال این میزان به هفته ای یک دست رسیده است

این تولیدکننده مبل ملایر در ادامه سخنان خود مطرح کرد: سال گذشته، هفته ای چهار دست مبل می فروختیم اما امسال این میزان به هفته ای یک دست رسیده است.

زخم نبود حمایت بر تن صنایع دستی همدان| خبری از بازارچه های وعده شده نیست

روستایی با بیان اینکه تولید کمتر بوده اما تعدیل نیرو نداشته ایم، خاطرنشان کرد: اگر از این حوزه حمایت سود می توانی تعداد نیروهایمان را هم افزایش دهیم اما واقعاً این همه وام دادند اما یک هزار تومانی هم به ما نداده اند!

وی با بیان اینکه به راستی ریشه وام و بانکداری مریض است، به وضعیت نامناسب تولید و فروش در عرصه مبل و منبت اشاره کرد و گفت: بایستی در جهت حمایت از فعالین این عرصه قدم برداشته شود، حال این حمایت ها می خواهد معرفی مناسب محصولات تولیدی ما باشد، یا برپایی یک نمایشگاه یا هر اقدام دیگری اما به راستی این روزها به این موضوع نیاز داریم.

چنان که از این صحبت ها بر می آید، درحالی که شیوع ویروس کرونا، گرانی مواد اولیه، مشکلات فروش و صادرات سر راه هنرمندان عرصه صنایع دستی همدان است، هم چنان خبری از حمایت از این فعالین هم نیست که نیست.

به گفته مسئولین استانی در عرصه صنایع دستی همدان تنها در دوران شیوع ویروس کرونا و البته تا خردادماه سال جاری شاهد خسارت ۱۴۰ میلیارد تومانی بر بدنه صنایع دستی مان بوده ایم

این در وضعیتی است که به گفته مسئولین استانی در عرصه صنایع دستی همدان تنها در دوران شیوع ویروس کرونا و البته تا خردادماه سال جاری شاهد خسارت ۱۴۰ میلیارد تومانی بر بدنه صنایع دستی مان بوده ایم.

حال آن که تولیدات در این عرصه معنای هنر و هویت را در دل خود دارند که در صورت حمایت از آن ها در کنار تمام بحث های اقتصادی، مسائل فرهنگی ما را هم در بر می گیرد.

صنایع دستی در همدان به ویژه در دو عرصه مورد بحث این نوشتار یعنی چرم و مبل و منبت حرف های زیادی برای گفتن دارد و عجین شده با تاریخ این مرز و بوم است؛ اما حال شاهدیم که عدم تکمیل زنجیره تولید، عدم حمایت از فعالین این عرصه و نبود نمایشگاه یا بازارچه صنایع دستی منسجم و دائمی موجب شده است که میزان تولیدات در این عرصه نیز کاهش پیدا کرده و حتی چراغ بسیاری از کارگاه هایشان رو به خاموشی باشد.

بدین سان، حال با ورود استاندار جدید همدان به عرصه فعالیت و خدمت امید است تا حوزه های مربوط به صنایع دستی و اشتغال ایجاد شده در این مسیر بیش از پیش مورد توجه و البته حمایت قرار گیرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha