۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹
بورس تاوان مدیریت سال ۹۹ را پس می دهد؟

بورس تاوان مدیریت سال ۹۹ را پس می دهد؟

سال گذشته دولت برای رسیدن به پول نمادی مانند خودرو را به اندازه ای رشد داد که ارزش آن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و در۲ سال بازده آن به ۵۰ برابر رسید بنابراین بورس تاوان مدیریت سال ۹۹ را پس می دهد

حامد شایگان؛ بازار: در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به شرایط بورس ناراضی هستند، زیرا شاخص کل با وجود اینکه رشدی ۲۵ درصدی داشته اما زیان برخی سهامداران سنگین تر شده و عملا نوسانات بورس هم چشم انداز روشنی پیش پای آنها قرار نمی دهد زیرا چند روز سبز پوشی همراه خواهد بود با چند روز افت بازار و در این بین تنها تعدادی نوسان گیر سود می برند!

مشکل بازار از سال گذشته آغاز شد، زمانی که دولت به دنبال درآمدزایی از بورس برآمد و بازار را چنان حبابی کردند که تا چند سال آینده رشد آن را پیشخور کردند، بعدها رئیس جمهور وقت در یکی از جلسات هیات دولت در دفاع از عملکرد خود اعلام کرد ما سهام های دولتی را با ۶ برابر قیمت فروختیم! اما آنجا نگفت به کی و چطور فروختیم! اینکه با وعده حمایت از مردم دهک های پایین صندوق های را عرضه کردند که نتیجه آن جز خواب سرمایه و ضرر نشد، حالا زخم تصمیم های آقای روحانی هنوز بر تن بورس و سهامداران باقی مانده است.

رشد نماد خودرو باعث شد تا ایران خودرو به رتبه ششمین خودرو ساز دنیا از نظر ارزش دلاری بازارش برسد یعنی بالاتر از شرکت رنو که ۷ برابر ایران خودرو تولید و صادرات می کند و ۴۰ برابر این شرکت ایرانی درآمد دارد اما از نظر ارزشی  پایین تر از آن قرار داشت

در واقع سال گذشته دولت برای رسیدن به پول نمادی مانند خودرو را به اندازه ای رشد داد که ارزش آن به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی در۲ سال بازده آن به بیش از ۵۰ برابر رسید اتفاقی که حتی در خواب هم ممکن نیست، این اتفاق باعث شد تا ایران خودرو به رتبه ششمین خودرو ساز دنیا از نظر ارزش دلاری بازارش برسد یعنی بالاتر از شرکت رنو که ۷ برابر ایران خودرو تولید و صادرات می کند و ۴۰ برابر این شرکت ایرانی درآمد دارد اما از نظر ارزشی  پایین تر از آن قرار داشت.

اگر سهام خودرو از سال ۹۷ که ۲۰ تومان قیمت داشت به صورت تدریجی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ تومان یعنی قیمت الان می رسید، هیچکس زیان ندیده بود اما دولت و حقوقی ها دوست داشتند در ۸۰۰ تومان این سهام را بر سر سهامداران خرد آوار کنند و این یعنی سودی ۴۰۰ درصدی برای دولت! واقعیت این است که کجا دولت و شرکت های دولتی می توانستند به همچین سودی برسند که در بورس و ظرف شش ماه رسیدند!؟

در حبابی سازی بازار بسیاری از رانتی ها سود بردند و  حقوقی ها هم از این فرصت نهایت استفاده را بردند و در بالاترین قیمت سهام را به مردم فروختند و بعد بازار را به حال خود رها کردند در شرایط کنونی حتی اگر حقوقی ها تمام سهام موجود در بازار را بخرند بازهم سود کرده اند زیرا حداقل یک سوم قیمت پارسال می خرند و از طرف دیگر یک سال سهام دار خرد خواب سرمایه داشته است، با این حال بازهم طمع می کنند و انتظار دارند باز ارزانتر بخرند و گرانتر بفروشند.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha