۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲
پیش بینی واکنش شاخص در هفته جاری| دو محدوده حمایتی برای شاخص کل
گزارش تحلیلی بازار از وضعیت بورس نشان داد؛

پیش بینی واکنش شاخص در هفته جاری| دو محدوده حمایتی برای شاخص کل

نخستین واکنش شاخص به موج جدید صعودی امروز منفی شد و در ابتدای فردا هم بازاری منفی است و در خوشبینانه ترین حالت شاخص از محدوده یک میلیون و ۴۲۰ تا یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد برگشت خواهد زد.

بازار گروه بورس؛ شاخص کل بورس بعد از یک رشد ۴۰ هزار واحدی که اکثر نمادها صف خرید بودند به یکباره روز یک شنبه همه نمادها صف های خود را عرضه کردند تا نزدیک به ۱۲ هزار واحد افت کند و از یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد به حدود یک میلیون و ۴۳۰ هزار واحد برسد، در واقع این نخستین واکنش شاخص به موج جدید صعودی اش بود که به نظر می رسد در ابتدای فردا هم بازاری منفی داشته باشد و در خوشبیتانه ترین حالت شاخص از محدوده یک میلیون و ۴۲۰ تا یک میلیون تا ۴۱۰ هزار واحد برگشت خواهد خورد و در بدبینانه ترین حالت شاخص تا یک میلیون و ۳۸۰ هزار واحد افت خواهد کرد و در گام بعدی روند صعودی جدید را آغاز خواهد کرد.

پیش بینی واکنش شاخص در هفته جاری| دو محدوده حمایتی برای شاخص کل

با توجه به اینکه در معاملات روز یک شنبه شاخص هم وزن ۴ دهم درصد افت داشته بیشترین افت شاخص در نتیجه معاملات شاخص سازهایی فولاد، شستا، فارس، فملی و کچاد بیشترین اثر منفی را به جای گذاشتند و رمپنا، خودرو، نوری و اخابر بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل گذاشتند.

بیشترین حجم معاملات از آن گروه خودرویی بود و به ترتیب خودرو، خساپا، خبهمن، خپارس و خگستر بیشترین خرید و فروش در قیمت های مثبت را داشتند. همچنین در دقایق پایانی معاملات بیشترین ارزش در صف خرید متعلق به نمادهای انرژی ۳، سمگا، خودرو، دجابر و توسن بود و بیشترین ارزش در صف فروش مربوط به نمادهای وسرضوی، وسخراج، فرابورس، لپارس و وسصفها بود.

در بین گروه های صنعتی بیشترین افت مربوط به سایر معادن و انبوه سازی بود که بالای ۲.۵ درصد افت داشتند و بعد از گروه فلزات اساسی و چند رشته ای صنعتی با افتی بیش از ۱.۵ درصد در کاهش شاخص تاثیر گذار بودند

در بین گروه های صنعتی بیشترین افت مربوط به سایر معادن و انبوه سازی بود که بالای ۲.۵ درصد افت داشتند و بعد از گروه فلزات اساسی و چند رشته ای صنعتی با افتی بیش از ۱.۵ درصد در کاهش شاخص تاثیر گذار بودند. همچنین در معاملات روز یک شنبه بیشترین رشد بازار مربوط به گروه خودرویی، لاستیک، فنی مهندسی و بانک ها بود.

معاملات روز یکشنبه حکایت از این داشت که نمادهایی همچون شستا، سفارود، وملت، قهکمت، قچار، کالا، ثنظام، دارایکم و رقیام خروج پول هوشمند داشته اند و نمادهایی مانند دزهراوی، ولغدر، خزر، کهرام، اوان، غویتا، توسن و رفزا ورود پول هوشمند داشته اند و نمادهایی مانند غبهار، کهمدا، ثزلگرس، اخابر، انرژی ۳، تماوند، کاذر، وافق، شلرد  و وسین کد به کد حقوقی به حقیقی داشتند و نمادهایی شستا، خودرو، قهکمت، اترژی۳،   دسینا، ثتظلن، پیزد، پکویر و ورنا حجم های مشکوک داشتند.

وضعیت بازار سهام و بازارهای موازی
در هفته جاری قیمت ارز نسبت به هفته گذشته کمی روندی صعودی داشت و بازار رمزارزها هم تا حدودی نوسانی بود، به همین دلیل می توان گفت که بازار های موازی بورس ایران در اوج قیمت هستند و ورود به معاملات این بازارها می تواند ریسک بالایی به همراه داشته باشد، به همین دلیل پیش بینی می شود ورود سرمایه به بورس ادامه داشته باشد، چراکه در چند روز اخیر حجم معاملات خرد هم کمی بهبود پیدا کرده، اما این حجم با شرایطی که بازار در اوج رونق تجربه کرده بود بسیار متفاوت است و این مساله تا حدودی تحت تاثیر انتشار اوراق و سایر عوامل است که بخشی از سرمایه حقوقی ها و ... وارد بازار بدهی شده به همین دلیل میزان معاملات کاهش پیدا کرده است.

سهامداران خرد تابع تصمیمات سهامداران کلان و حقوقی هستند در این حالت بهترین استراتژی تامین در خرید و فروش است، زیرا در مجموع روند بازار سهام ایران تغییر کرده و باید تجربه سال ۹۹ را فراموش کرد. در شرایط کنونی حقوقی ها در تلاش هستند با نوسانات سنگین سهامداران خرد را حذف کنند

سهامداران خرد تابع تصمیمات سهامداران کلان
به طور قطع سهامداران باید توجه داشته باشند که حقوقی ها و حقیقی های بی رحم شان همیشه از اوج شاخص را به کف می آورند تا سهام را ارزان جمع کنند، اتفاقی که همین تازگی هم افتاد و بسیاری در اوج ناامیدی در صف های فروش فروختند، اما بعد از آن پشیمان شدند و بعد خیلی از همان ها در صف های خرید خریدند و این مساله نشان می دهد که سهامداران خرد تابع تصمیمات سهامداران کلان و حقوقی هستند در این حالت بهترین استراتژی تامین در خرید و فروش است، زیرا در مجموع روند بازار سهام ایران تغییر کرده و باید تجربه سال ۹۹ را فراموش کرد. در شرایط کنونی حقوقی ها در تلاش هستند با نوسانات سنگین سهامداران خرد را حذف کنند تا بار دیگر بورس آرام گیرد و در حجم معاملات پایین آنها بهتر بتوانند جهت بازار را تعیین کنند.

قیمت برخی نمادها بجایی رسیده که اندیکاتورها حالت اشباع خرید را نشان می دهد و همان سهامدارانی که در قیمت های پایین تر فروختند در قیمت بالاتر باز خریدند بعد از آن سهم را به حال خود رها خواهند کرد تا خود سهامداران خرد آهسته آهسته خارج و سهم را به پایین بکشند

بازار بعد از صعودی چند روزه دوباره وارد نوسان شده است بسیاری از سهامداران عرضه می کنند اما حقوقی ها صبورند و در صورتی که به اهداف خود نرسد ممکن است برای مدت طولانی بورس را وارد رکود کنند تا دوباره آهسته آهسته سهم ها را جمع کنند و دوباره در قیمت های بالاتر به سهامداران خرد بفروشند.

در روزهای گذشته با وجود صف های خرید سنگین سهامی عرضه نکردند و یکسره سهام ها را رشد دادند و در برخی نمادها قیمت بجایی رسیده که اندیکاتورها حالت اشباع خرید را نشان می دهد و همان سهامدارانی که در قیمت های پایین تر فروختند در قیمت بالاتر باز خریدند بعد از آن سهم را به حال خود رها خواهند کرد تا خود سهامداران خرد آهسته آهسته خارج و سهم را به پایین بکشند. با این حال در شرایط کنونی نه می توان به سهامداری بلندمدت امیدوار بود و نه اینکه به دنبال خرید و فروش کوتاه مدت بود بلکه احتمالا باید به صورت میان مدت سرمایه گذاری کرد و وضعیت تابلو و گزارش های عملکردی شرکت ها را هم زیر ذره بین قرار داد تا در بهترین فرصت سهام را عرضه کرده و یا خرید زد یا باید با نگاهی دراز مدت  چند سال با یک نماد زندگی کرد.

کد خبر: ۱۱۶٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha