۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
چالشهای توسعه بازار دیجیتال در دنیا چیست؟
تحلیل روزانه بازار رمز ارزها؛

چالشهای توسعه بازار دیجیتال در دنیا چیست؟

بازار رمز ارزها با سرعت زیادی در حال توسعه است ولی این رشد با تهدیدهای زیادی برای اقتصاد دنیا همراه است.

بازار،گروه بین الملل: توسعه اقتصاد دیجیتال تحولات زیادی را در زمینه نحوه پرداختها و دسترسی به منابع مالی با خود به همراه آورد. فرصتهایی که باعث شد تا هزینه بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی در دنیا کاهش پیدا کند ولی این کاهش هزینه با خطراتی هم همراه بود.

یکی از این خطرات از محل نوسان های زیاد در بازار رمز ارزها و عدم امکان نظارت بر این بازار ایجاد شده است. نوسان زیاد در بازار رمز ارزها باعث از بین رفتن حجم زیادی از سرمایه هایی می شود که وارد این بازارها می شود و در کنار آن فرصت رشد سودآوری برای موسسات سرمایه گذاری را نیز فراهم می کند.

صندوق بین المللی پول در گزارش اخیر خود با اشاره به این فرصتها و تهدید های تازه که با توسعه اقتصاد دیجیتال و بازار رمز ارزها ایجاد می شود نوشت: «نظام مالی دنیا با تحولات زیادی روبرو شده است و حرکت در این مسیر می تواند ما را وارد دنیای تازه ای بکند. باید برای این تغییرات اماده بود و جزییات ان را شناخت.»

در بخش اول گزارش ارزش بازار دارایی های مجازی در دنیا در سپتامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲ هزار میلیارد دلار ارزیابی شده است که نسبت به ماه های اول سال ۲۰۲۰ بالغ بر ده برابر شده است. در نتیجه تحولات سریع در دنیای رمز ارزها در سالهای اخیر می توان این طور  بیان کرد که کل اکوسیستم رمز ارزها در دنیا در حال شکوفایی و رشد است.

هر روز خبری در مورد تغییرات ایجاد شده در این بازار به گوش می رسد و زیر ساختهای مرتبط با این صنعت با سرعت متحول می شود.  قانون گذاران در کشورهای غربی به دنبال یافتن راهی برای  افزایش نظارت بر مبادلات انجام شده در این فضا هستند و دریافت مالیات بر ارزش مبادلات را در دستور کار خود قرار داده اند ولی همزمان با این تلاش های پیگیر، شرکتها و موسسات مالی بیش از پیش رمز ارزها را به عنوان پول مورد استفاده در مبادلات می پذیرند.

شرکتهایی از قبیل تسلا که امکان مبادله محصولاتش با استفاده از رمز ارزها را فراهم کرده است یا شرکتهای بزرگی مانند امازون و وال مارت که به دنبال راهی برای قرار دادن رمز ارزها در فهرست ارزهایی هستند که برای فروش محصولاتشان کاربرد دارد.

روسای بانکهای مرکزی در کشورهای صنعتی بر این باور هستند که عدم وجود پشتوانه مالی برای بازار رمز ارزها خطری جدی است. در واقع ارزش این بازار به دلیل فعالیتهای سفته بازی ایجاد شده است و ارزش واقعی برای ان نمی توان متصور بود.

موضوع نگران کننده تر این است که سرعت پذیرش رمز ارزها در کشورهای در حال توسعه و بازا های در حال گذار بیش از کشورهای صنعتی است. سرعت رشد مبادلات رمز ارزها در کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۱ با سرعت زیادی افزایش پیدا کرده است این در حالیست که بررسی ها نشان می دهد سطح اگاهی در مورد عملکرد این بازار در کشورهای مذکور کمتر است.

پیش بینی می شود تداوم روند پذیرش رمز ارزها در کشورهای دنیا تهدیدی جدی برای نظام مالی دنیا باشد. این مساله سبب می شود تا اقتصادهای دنیا دلاریزه شوند و شهروندان به جای پول ملی کشور خود از رمز ارزها که با واحد دلار سنجیده می شود برای خرید محصولات مورد نیاز خود استفاده کنند.

حاکم شدن رمز ارزها در بازار پول کشورهای در حال توسعه باعث می شود تا قدرت بانکهای مرکزی برای اجرای سیاستهای پولی و مالی و کنترل اوضاع اقتصادی کشور کاهش پیدا کند که به دنبال خود افزایش خطرات مالی و تضعیف ثبات مالی کشورها را به همراه می أورد.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha