۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
حوزه آی تی در زنجان مغفول مانده است | تصویب و ایجاد منطقه آزاد فضای مجازی
رئیس سازمان نظام صنفی زنجان:

حوزه آی تی در زنجان مغفول مانده است | تصویب و ایجاد منطقه آزاد فضای مجازی

زنجان- آشوری، رئیس سازمان نظام صنفی زنجان گفت: در سفر دولت قبل به استان، زنجان به عنوان یکی از قطب‌های آی‌تی کشور شناخته شد اما متاسفانه این امر مهم مغفول ماند.

افشین آشوری در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به روی کار آمدن دولت سیزدهم و استاندار جدید زنجان، گفت: زنجان نیز در حوزه دیجیتال از طرف دولت به عنوان استان شاخص برای اقتصاد دیجیتال معرفی شده است.

وی با یادآوری اینکه در سفر دولت قبل به استان، زنجان به عنوان یکی از قطب‌های آی‌تی کشور شناخته شد اما متاسفانه این امر مهم مغفول ماند، افزود: هر چند شهرکی در کهناب به نام شهرک برق، الکترونیک و آی‌تی ایجاد شده اما فقط زیرساخت‌های اولیه آن از جمله برق در آن ایجاد و سایر مشکلات پا بر جا است، با این وجود چند شرکت در این شهرک مستقر و در حوزه برق و الکترونیک فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان نظام صنفی استان زنجان با بیان اینکه حوزه آی‌تی از چند بخش تشکیل شده است، ادامه داد: شرکت‌هایی داریم که در این عرصه و در حوزه سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و بخش اقتصاد دیجیتال فعالیت و از بستر آی‌تی برای حوزه‌های مختلف از جمله ارائه سرویس خدمات حمل و نقل، هایپر مارکت و … استفاده می‌کنند.

آشوری از وجود ۹ هزار فارغ‌التحصیل آی‌تی در استان زنجان خبر داد و بیان کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها، به استاندار چند پیشنهاد در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال استان دادیم که مقرر شد این پیشنهادات در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان زنجان نیز مطرح شود.

وی در خصوص پیشنهادات ارائه شده در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در استان، عنوان کرد: تصویب و ایجاد منطقه آزاد فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال و نیز دروازه تجارت جهانی اقتصاد دیجیتال در استان، تخصیص زمین و تسهیلات برای احداث مرکز توسعه کسب و کارهای حوزه آی‌تی و اقتصاد دیجیتال و یا آی‌تی تاور، استفاده از رمزارزها برای نفل و انتقالات و رفع تعهدات ارزی توسط تجار استان با کشورهای طرف قرارداد در راستای همکاری دو جانبه در صادرات و واردات و نیز دور زدن و خنثی‌سازی تحریم‌ها به عنوان استان پایلوت، از جمله این پیشنهادات بوده است.

این کارآفرین در همین رابطه ادامه داد: پیگیری و همراهی بخش دولت در جهت رفع موانع استخراج رمز ارز در مصوبات پیشنهادی رئیس‌جمهور، سرعت بخشیدن در راستای احداث اولین شهرک تولید تجهیزات و استخراج رمز ارز و بلاک‌چین با برق خود تامین با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات، تخصیص وام برای احداث نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی شهرک تخصصی غیردولتی، تصویب ثبت استخر ملی استخراج رمزارز جمهوری اسلامی با لحاظ مسائل تحریمی، راه‌اندازی اولین سایت تبادل رمزارز با تکنولوژی ویکس و ایجاد و حداث مرکز توسعه اقتصاد دیجیتال و صنعت بلاک‌چین را نیز باید به دیگر پیشنهادات ارائه شده اضافه کرد.

آشوری با تاکید بر اینکه همه این کارها جزو برنامه‌هایی است که از طرف بخش خصوصی به استاندار زنجان اعلام شده است، یادآور شد: در بخش توسعه مرکز اقتصاد دیجیتال و صنعت بلاک‌چین و نیز حوزه آی‌سی‌تی، شرکت‌ها می‌توانند سایر ایده‌ها را نیز پرورش دهند.

وی با بیان اینکه انتظار ما از دولت این است که حمایت واقعی از حوزه اقتصاد دیجیتال و آی‌تی به عمل آید تا بتوانیم این بخش را توسعه دهیم، افزود: سال‌ها است که به عینه می‌بینیم در هر سفری به یک شرکت هزینه‌های هنگفتی اختصاص می‌یابد تا این شرکت که مدیرعامل آن نیز تمایلی به سر پا ماندنش ندارد، سر پا بماند، این در حالی است که تا به امروز برای توسعه اقتصاد دیجیتال بهایی داده نشده است.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha