۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
بایدن نمی تواند توافق با ایران را تضمین کند| رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است از برجام خارج شود
استاد دانشگاه بوستون در گفتگو با بازار:

بایدن نمی تواند توافق با ایران را تضمین کند| رئیس جمهور بعدی آمریکا ممکن است از برجام خارج شود

«جفری کارلینر» معتقد است که بایدن هیچ کاری نمی تواند انجام دهد که تضمین کند توافقات او با ایران در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ دوام خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

این در حالی است که جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟

پروفسور «جفری کارلینر» استاد دانشگاه بوستون آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: جمهوری خواهان از ژانویه ۲۰۱۵ کنگره آمریکا را کنترل کردند، با این حال اوباما توانست برجام را امضا کند.

وی افزود: اگر جمهوری خواهان دوباره در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ کنترل کنگره را به دست آورند و در ژانویه ۲۰۲۳ کنترل را به دست گیرند، آنها نمی توانند ایالات متحده را از برجام جدید خارج کنند یا تحریم هایی را که بایدن حذف کرده علیه ایران اعمال کنند.

استاد دانشگاه بوستون آمریکا تأکید کرد: اما اگر یک جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۴ در ایالات متحده پیروز شود و در ژانویه ۲۰۲۵ رئیس جمهور شود، ایالات متحده دوباره می تواند از یک برجام خارج شود و دوباره تحریم ها را اعمال کند. بایدن هیچ کاری نمی تواند انجام دهد که تضمین کند توافقات او با ایران در صورت پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ دوام خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خواسته های ایران و امریکا در این دور از مذاکرات بر هم منطبق خواهد بود یا خیر گفت: طرفین به خوبی می دانند که اگر بر تمام خواسته های سابق خود تاکید کنند مذاکرات مانند قبل بدون نتیجه خواهد بود.

کارلینر در ادامه یادآور شد: خواسته دولت ایران لغو تمامی تحریم های امریکا در ارتباط با برنامه هسته ای و خواسته دولت آمریکا نیز محدود شدن برنامه هسته ای، محدود شدن برنامه موشکی و عدم دخالت در مسائل منطقه ای است. بنابراین طرفین باید خواسته های خود را تعدیل نموده تا به نوعی توافق دست یابند.

استاد دانشگاه بوستون افزود: امیدواریم دولت ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران بتوانند در دور جدید مذاکرات به توافق دست یابند و از تنش در روابط دو کشور کاسته شود.

کد خبر: ۱۱۶٬۰۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha