۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
هندوستان ایران غرق در سیلاب/ کشاورزان به گل نشستند
خسارت میلیاردی به کشاورزی کرمان

هندوستان ایران غرق در سیلاب/ کشاورزان به گل نشستند

کرمان - جنوب استان کرمان به هندوستان ایران شهرت دارد و هزاران هکتار مزرعه و باغ زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قراردارد اما سیلاب روزهای اخیر خسارت سنگین به کشاورزان وارد کرده است.

به گزارش بازار، جنوب استان کرمان را به عنوان هندوستان ایران در زمینه کشاورزی می شناسند، اقلیم چهار فصل، زمین حاصلخیز و وجود منابع آبی و رطوبت بالا این منطقه را به بهشتی برای کشاورزان تبدیل کرده است.

اوج تولید محصولات کشاورزی به خصوص برداشت محصولات جالیزی در فصل بهار است اما دوم فروردین ماه سال جاری سیلابی بی سابقه شهرستان مختلف جنوب کرمان به ویژه رودبارجنوب، کهنوج به خصوص بخش جازموریان را فرا گرفت و خسارت های میلیاردی به جای گذاشت.

بیش از ۲ هزار راس دام تلف شدند

مهمترین شغل مردم جنوب کرمان دامداری و کشاورزی است اما تلف شدن حداقل ۲ هزار راس دام و زیر آب رفتن هزاران هکتار مزرعه و باغ روزگار را بر کشاورزان جنوب کرمان سخت کرده است .

این در حالیست که از یکشنبه مجددا بارش باران در جنوب کرمان آغاز شده و احتمال تشدید سیلاب وجود دارد.

کشاورزان جنوب کرمان به خصوص در جازموریان بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد مزارع  خود را از دست داده اند و مردم هیچ منبعی برای امرار معاش ندارند.

بلایای طبیعی در هفته اول فروردین امسال، سیزده هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی استان کرمان وارد کرده است.

۱۳ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزی جنوب کرمان

 در همین زمینه معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به خبرنگار بازار گفت: قریب به ۶ هزار هکتار از اراضی زراعی،۵۲ هزار هکتار از باغات استان و چهار هزار و ۵۰۰ واحد دامداری روستائی به علت بلایای طبیعی در هفته اول فروردین خسارت دیدند.

علی جاویدی بیان کرد: خسارتهای به بخش کشاورزی بسیار گسترده است و هنوز برآورد نهایی انجام نشده است.

وی از خسارات ۱۳ هزار میلیارد ریال به کشاورزی و دامداری در جنوب کرمان به دلیل سیلاب خبر داد.

وی گفت: چندین حلقه چاه، قنات ها، کانالهای انتقال آب، سیستم های مکانیزه آبیاری از بین رفته است و محصولات و باغ ها نیز دچار آبگرفتگی شده اند.

جاویدی ادامه داد: کیلومترها  خط انتقال آب مزارع زراعی، باغ ها و واحدهای دامداری آسیب جدی دیده اند.

وی از کشاورزان خواست با توجه به مخاطراتی مانند سیل، سرمازنگی و آفتها محصولات خود را بیمه کنند.

طبق اعلام دامپزشکی تنها در شهرستان رودبار ۲ هزار دام تلف شده است و مردم برای درآمدزایی با مشکلات جدی مواجه هستند.

توزیع دام زنده بین سیل زده ها

مدیرعامل بنیاد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) درخصوص مناطق سیل زده در زهکلوت در جمع خبرنگاران گفت: ۵۰۰راس دام به منطقه سیل زده زهکلوت فرستاده خواهد شد.

محمد ترکمانه گفت: ستاد فرمان اجرایی امام(ره) از همان لحظه سیلاب در منطقه زهکلوت رودبار، اقدامات خود را شروع کرد و ابتدا با توزیع غذای گرم پشتیبانی کل منطقه سیل زده را برعهده گرفت.

وی افزود: بازدیدی که از منطقه داشتیم خیلی از دامهای اینجا تلف شده و برای اینکه دامدارن آسیب نبینند به زودی ۵۰۰راس دام به منطقه خواهیم فرستاد.

روستاهای سیل زده در اوج محرومیت هستند

فرمانده سپاه ثارلله کرمان نیز در گفتگو با بازار اظهارداشت: متاسفانه به بسیاری از روستاهای محروم و مردم این منطقه خسارتهای جدی در بخش منازل مسکونی، راهها، کشاورزی و دامداری وارد شده است.

سردار معروفی اظهارداشت: ده ها گروه جهادی به مناطق سیل زده اعزام شده است و در حال خدمات دهی به مردم حادثه دیده می باشند.

وی افزود: آنچه که به شدت مشکل آفرین شده از بین رفتن دام های مردم است و بسیاری از این مردم با چند دام امورات زندگی خود را می گذراندند و به احتمال فراوان سعی می شود دام زنده در بین حادثه دیدگان توزیع شود.

حادثه دیدگان در حالی هنوز با مشکلات زیاد مواجه هستند که برای عصر یکشنبه و روز دوشنبه بروز سیلاب جدید و افزایش خسارت ها دور از انتظار نیست.

کد خبر: ۱۱٬۶۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha