۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
ایران برای استفاده از برجام ۳ سال فرصت دارد| یک پرزیدنت جمهوریخواه، باز هم از برجام خارج خواهد شد
مقام سابق کاخ سفید در گفتگو با بازار:

ایران برای استفاده از برجام ۳ سال فرصت دارد| یک پرزیدنت جمهوریخواه، باز هم از برجام خارج خواهد شد

مقام سابق کاخ سفید معتقد است با به قدرت رسیدن مجدد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، آنها مجددا از برجام خارج می شوند.

بازار؛ گروه بین الملل: علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران اخیرا اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه اخیرا در توئیتی اعلام کرد: ما به‌دقت رفتار آقای بایدن را می‌سنجیم. هدف «مذاکره» حرف زدن محض نیست؛ بلکه توافق ملموس و احترام به منافع متقابل است.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ۱+۴ برای مذاکره مبتنی بر رعایت منافع و حقوق متقابل آماده باشد.

خبرنگار بازار در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

*«علی باقری کنی» معاون وزیر خارجه ایران اعلام کرد که روز ۸ آذرماه گفتگوها در وین با هدف لغو تحریمهای غیر قانونی شروع خواهد شد. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
ما یک ضرب المثل در آمریکا داریم که شما هم ممکن است در ایران داشته باشید و آن این است: «دیر» بهتر از «هرگز» است.

*ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران اعلام کرده است که ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد و خواهان مذاکره نتیجه محور هستیم تا تحریمهای امریکا لغو شود. آیا تصور می کنید نتیجه مد نظر ایران در مذاکرات وین به مطالبات دولت امریکا نزدیک می شود؟
امیدوارم هر دو طرف آن را ساده بگیرند: پیروی از برجام برای انطباق. اگر یکی یا هر دو طرف بیشتر خواسته بیشتر داشته باشند، به نظر من نتیجه شکست و شاید جنگ در آینده ای نه چندان دور خواهد بود. اگر ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ و ۶۰ درصد خود ادامه دهد در این صورت وضعیت پیچیده و بغرنج تر خواهد شد.

*«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی اعلام کرده است که همه طرفها در مذاکرات وین به دنبال مذاکره نتیجه محور هستند. او گفته است به طورت محتاطانه به نتایج دور بعدی مذاکرات خوشبین است. به نظر می رسد صحبتهای وی واکنشی به سخنان ابراهیم رئیسی باشد که گفته بود ایران به دنبال مذاکرات نتیجه محور است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
امیدوارم اولیانوف درست بگوید و مذاکرات بر اساس فرمول «انطباق در مقابل انطباق» پیش برود تا به توافقی دست یابد.

*جمهوری خواهان کنگره امریکا اعلام کرده اند اگر اکثریت کنگره را به دست آورند توافق بین بایدن و ایران را لغو خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که پیام صریح ما این است که بایدن هر توافقی در جهت لغو تحریمها انجام دهد را از بین خواهند برد. بر این اساس بایدن چگونه می خواهد به ایران برای رفع تحریمها ضمانت بدهد؟
اگر جمهوری خواهان بار دیگر در سال ۲۰۲۵ برنده ریاست جمهوری شوند، می توانند از رئیس جمهور ترامپ الگو بگیرند و دوباره از برجام خارج شوند. جمهوری خواهان در سال ۲۰۱۵، زمانی که برجام مذاکره شد، هر دو مجلس کنگره را کنترل کردند. آنها تلاش کردند اما نتوانستند بدون در اختیار داشتن پست ریاست جمهوری مانع از اجرایی شدن آن شوند.

*با توجه به تحولات اخیر پیش بینی شما از مذاکرات پیش رو و آینده برجام چیست؟
امیدوارم برجام به سرعت احیا شود. سپس ایران باید حداقل ۳ سالی که دولت بایدن بتواند اوضاع را کنترل کند، از آن نهایت استفاده را ببرد.

کد خبر: ۱۱۵٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha