۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
تناقض نبود اراده برای افزایش حقوق با طرح توزیع یارانه نقدی| دولت در دام توزیع کارت اعتباری نیافتد
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تناقض نبود اراده برای افزایش حقوق با طرح توزیع یارانه نقدی| دولت در دام توزیع کارت اعتباری نیافتد

دولت نباید در تله و دام توزیع یارانه نقدی بیافتد

حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی گفت: نبود اراده برای افزایش حقوق و دستمزدها با طرح توزیع یارانه نقدی در تناقض است، زیرا این اقدام با افزایش نقدینگی، نرخ تورم را در اقتصاد ملی افزایش می دهد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «حمید حاج اسماعیلی» کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار کار در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص توزیع یارانه نقدی با کارتهای اعتباری در بین مردم  بیان کرد: توزیع کارت های اعتباری و هرگونه افزایش نقدی در این شرایط تورمی باعث افزایش نرخ تورم در کشور شده و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را بیشتر خواهد کرد.

این کارشناس برجسته حوزه کارگری و قانون کار تاکید کرد: هرچند که در این شرایط اقتصادی مردم از توزیع یارانه نقدی استقبال کنند ولی این اقدام در بلند مدت نرخ تورم را در کشور افزایش خواهد داد.

توزیع یارانه نقدی اقتصاد ملی را در مضیقه سختی قرار می دهد
وی گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آمارهای بانک مرکزی و سایر دستگاه‌های اجرایی هم اکنون نقدینگی کشور به بیش از ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و هیچ راهی برای کنترل این نقدینگی توسط دولت وجود ندارد و در این شرایط توزیع یارانه نقدی اقتصاد ملی را در مضیقه سختی قرار می دهد.

این تحلیلگر بازار کار با بیان اینکه معمولا دولت‌ها در اوایل کار نیازمند اعتمادسازی هستند و یکی از سیاست‌های بارز دولت‌ها این است با فعالیت های تبلیغی در این زمینه در بین مردم و افکار عمومی اعتماد سازی کنند، ولی تجربه سال‌های گذشته به ما نشان داده توزیع یارانه نقدی کار موفقی نبوده است، خاطر نشان کرد: در کشورمان دو دهه است یارانه نقدی به عنوان سوبسید توزیع می شود که عملاً این اقدام هیچ نقشی در زندگی مردم نداشته است، چون باعث بهبود وضعیت معیشتی یارانه بگیران نبودیم، در عین حال که جامعه ما فقیرتر شده است و نباید این مسیر اشتباه را ما همچنان ادامه دهیم.

یک تناقض جدی در این کار وجود دارد و آن این است که دولت تمایل جدی برای افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم موجود در جامعه ندارد ولی از آن طرف به دنبال توزیع یارانه نقدی در بین مردم است و این با افزایش نقدینگی نرخ تورم کشور را بیش از پیش افزایش خواهد داد

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: من فکر می‌کنم یک تناقض جدی در این کار وجود دارد و آن این است که دولت تمایل جدی برای افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم موجود در جامعه ندارد ولی از آن طرف به دنبال توزیع یارانه نقدی در بین مردم است و این با افزایش نقدینگی نرخ تورم کشور را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

حاج اسماعیلی بیان کرد: همین بیانات را غیردستوری از طرف مجلس نیز می شنویم، چرا چون آنها معتقدند که افزایش نقدینگی می تواند روی نرخ تورم تاثیر بگذارد که آن هم حرف بسیار درستی است.

این کارشناس برجسته قانون کار و دستمزد اظهار داشت: نمی‌شود به افزایش دستمزد حقوق‌بگیران متناسب با نرخ تورم تمایلی نداشته باشیم ولی از طرفی برای بالا بردن اعتماد عمومی یارانه نقدی توزیع کنیم و این تناقض بزرگی است که نباید دولت در تله آن گرفتار شود.

وی تاکید کرد: دولت‌ها باید تلاش کنند تا در یک دوره چهار ساله یک کارنامه با ثبات اقتصادی داشته باشند نه اینکه در یک مقطع کاری را انجام دهند تا ثبات  اقتصادی از بین برود، این مثل یک تله و یا دام است که هم به مردم در درازمدت آسیب می زند و هم اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خسارت جبران ناپذیری را به اقتصاد ملی وارد می کند.

دولت نباید اسیر این تصمیمات مقطعی شود
حاج اسماعیلی یادآور شد: در چنین فضایی توزیع یارانه نقدی می تواند بسیار مضر باشد و دولت باید از آن پرهیز کند، زیرا طرح برخی شعارها برای توزیع یارانه نقدی برای جلب آرای عمومی مسبوق به سابقه است و دولت نباید اسیر این تصمیمات مقطعی شود.

این تحلیلگر بازار کار تاکید کرد: به نظر می‌رسد که عده‌ای در دولت در تلاش هستند برای جلب افکار عمومی پرداخت یارانه نقدی را مطرح می‌کنند تا با توزیع کارتهای الکترونیکی اعتماد مردم را بیشتر کنند.

به گفته وی، آنچه که به نظر می‌رسد این است چند اقدام اساسی را دولت باید در این راستا انجام دهد که برای ما بسیار حائز اهمیت است اول اینکه دولت باید مولفه های دخیل در افزایش نرخ تورم را کنترل کند، زیرا که این نرخ بالای تورم اقتصاد ما را نابود خواهد کرد و جبران این خسارت ممکن است مدتها طول بکشد، بنابراین دولت باید فوراً اقدامات عاجل خود را برای کنترل تورم آغاز کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی اظهارداشت: کاهش نرخ تورم می تواند مردم را به آینده امیدوار کند و شرایط معیشتی آنها را بهبود بخشد و این می‌تواند در بازار کار نیز باعث رونق کسب و کار شود.

یکی از راه های رونق اقتصادی در کشور کاهش نرخ تورم است و این شرایط برای مردم مشکل معیشتی به وجود آورده است، لذا در این وضعیت نباید به جای حل ساختارهای اقتصادی به دنبال توزیع یارانه نقدی باشیم

وی تصریح کرد: یکی از راه های رونق اقتصادی در کشور کاهش نرخ تورم است و این شرایط برای مردم مشکل معیشتی به وجود آورده است، لذا در این وضعیت نباید به جای حل ساختارهای اقتصادی به دنبال توزیع یارانه نقدی باشیم.

ما با توزیع یارانه نقدی نباید بی ثباتی را در بازار  بیشتر کنیم 
این کارشناس برجسته حوزه کارگری و قانون کار گفت: ممکن است که این مساله با استقبال مواجه شود اما به نفع کشور نیست ما نباید بی ثباتی را در بازار ایجاد کنیم و به جای آن باید با اعمال سیاست های پولی و ارزی به دنبال ثبات اقتصادی باشیم و عواملی که باعث نوسانات اقتصادی می‌شود با منطق علمی کنار بگذاریم.

حاج اسماعیلی افزود: اگر ما این نقدینگی را با پرداخت تسهیلات با گردش مالی مناسب و نرخ ارزان که خلق پول نکند در اختیار مردم و تولیدکنندگان قرار دهیم این می تواند در زندگی مردم و اقتصاد ملی نقش آفرینی مثبتی داشته باشد.

وی بیان کرد: دولت باید به دنبال کنترل قیمت‌ها باشد و این پروسه کنترل قیمت ها کار ساده ای نیست چون ما باید زنجیره تامین، تولید و توزیع را به درستی کنترل کنیم و این یک کار فنی و اقتصادی بسیار سختی است و ماحصل این می‌تواند در سفره مردم خود را نشان دهد و چند برابر توزیع یارانه نقدی در زندگی مردم تاثیر گذار است.

حاج اسماعیلی در پایان تاکید کرد: دولت نباید در تله و دام توزیع یارانه نقدی بیافتد زیرا این به نفع اقتصاد ملی و مردم نیست، زیرا تحقق رونق اقتصادی نیازمند کارهای اساسی با ثابت است تا بتوانیم این شرایط سخت اقتصادی و معیشتی را پشت سر بگذاریم.

کد خبر: ۱۱۵٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیم IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
      0 0
      بدترین سیستم برای ارتقا معیشت استفاده از کالابرگ ،بن ،کارت اعتباری و پرداختهای غیرنقدی هست این نوع سیستم ها خیلی خیلی فساد زا هستن