۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
اقتصاد ما توسط مدیران کج اندیش محاصره شده| لزوم واگذاری اختیار به استانداران
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

اقتصاد ما توسط مدیران کج اندیش محاصره شده| لزوم واگذاری اختیار به استانداران

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گرگان گفت: ما در محاصره اقتصادی استکبار هستیم اما توسط کج اندیشی مدیران داخلی هم محاصره شده ایم و نمی توانند گفتمان درستی با ما برقرار کنند.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با انتقاد از عدم هماهنگی تصمیمات دولت و مجلس با شرایط اقتصادی، اظهار کرد: ما در محاصره اقتصادی هستیم اما توسط کج اندیشی مدیران داخلی هم محاصره شده ایم و نمی توانند گفتمان درستی با ما برقرار کنند.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان این که بازرگان ما می خواهد کالا صادر کند اما هیچ امیدی برای بازگشت پول ندارد، افزود: دولت جدید هم مصوب کرده تا پایان سال باید پنج میلیارد دلار صادرات کنید اما این امکان ندارد.

وی درباره مصوبه اخیر مجلس برای قانون تعهد ارزی هم گفت: باید قبل تصویب چنین قوانینی با اتاق بازرگانی که بزرگان و نخبگان تجاری کشور در آن حضور دارند مشورت می گرفتند اما این اتفاق رخ نداد.

چوپانی با بیان این که اتاق بازرگانی به زینت المجالس تبدیل شده، تصریح کرد: متاسفانه مدیران حرف های ما را بدبینانه تعبیر کرده و وطن پرستانه تعبیر نمی کنند.

وی بیان کرد:  اکثر بازرگانان می ترسند زیرا قوانین به جای اینکه توسط حرفه ای ها قانونمند شود توسط افراد غیرحرفه ای برای حرفه ای ها تصویب می شود.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان یادآور شد: فقط مقام معظم رهبری به ما گفت فرمانده جنگ اقتصادی اما حاکمیت ابزار جنگ را به ما نمی دهد.

وزارت خارجه صدور ویزا را تسهیل کند
وی در انتقاد از عملکرد مدیران گفت: وزارت امور خارجه باید صدور ویزا را تسهیل کند تا شاهد توسعه روابط تجاری با کشورها باشیم ولی اینطور نیست؛ به طور مثال حتی در ارتباط با قزاقستان هم فقط ویزای روابط دوستانه می توانیم بگیریم.

چوپانی افزود: سفیر قزاقستان در اتاق گرگان گفت که ما هفت هزار قزاق و هفت هزار دلیل برای توسعه روابط با ایران داریم و می خواهیم با شما کار کنیم ولی شما باید مشکلات خود را حل کنید.

وی با تاکید بر این که مدیران ما باید سازوکار را برای تبادل با بانک های خارجی ایجاد کنند، تصریح کرد: برای پیشرفت امور باید ایالتی تصمیم گرفت و اگر استانداران تصمیمی گرفتند باید عملیاتی شود.

رئیس اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: الان برای تامین گاز زمستان مشکل داریم و باید از ترکمنستان وارد کنیم اما به دلیل چالشی قدیمی این اتفاق نیفتاده است؛ توسعه روابط بهتر است یا این که صنایع خود را تعطیل کنیم؟

وی تاکید کرد: امروز اگر به استاندار اختیار بدهند که تصمیم بگیرند بهتر است و باید اتاقی داشته باشیم که هر تصمیمی گرفت اجرا شود.

عدم هماهنگی تصمیمات مدیران با فعالان اقتصادی
چوپانی در ادامه با انتقاد از این که امکاناتی در منطقه آزاد اینچه برون مستقر نشده است، گفت: تشکیلات دولتی که وزارت جهاد بود هفت سال زمان برد تا زمین را به راه آهن که دولت بود تحویل بدهد و حالا هم زمینی را تحویل گرفته اند که ارزش زیادی ندارد.

وی اضافه کرد: قزاقستان به امید ارسال غلات خود به حاشیه اقیانوس هند در راه آهن سرمایه گذاری کرد اما در چاله ای به اسم اینچه برون افتادند و همه این موارد به این دلیل است که مدیران ما در تصمیمات هم خوانی و هماهنگی لازم را با شرایط اقتصادی و بخش خصوصی ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی در ادامه عضویت ایران در پیمان شانگهای را فرصت خوب تجاری دانست و توضیح داد: برای بهره برداری از پیمان شانگهای باید عضو پیمان جهانی باشیم و سازوکارهای مالی بین امللی بپذیریم اما نه عضو تجارت جهانی هستیم و نه FATF را پذیرفتیم و عملا فقط کارت عضویت آنجا را داریم.

وی با تاکید بر این که اگر این سیستم ها را قبولی نداریم باید جایگزینی برای آن ها پیدا کنیم، اضافه کرد: ما به عنوان اتاق بازرگانی معتقدیم FATF هیچ تهدیدی برای ما ندارد و یک تحلیل خلاف واقع مانع تصویب آن شده است.

وی درباره آثار سوء تحریم بر روابط شرکت ها هم توضیح داد: چند بازرگان داریم که بدون رعایت سیستم بانکی پول حواله به چین زده اند و از آن ها 700 هزار دلار را کلاه برداری کرده اند؛ برخی شرکت ها فهمیده اند ایران تحریم است برای خوردن پول ایران برنامه ریزی می کنند.

کد خبر: ۱۱۵٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha