۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
حمایت از اقتصاد به صورت تدریجی متوقف می شود
فدرال رزرو امریکا اعلام کرد؛

حمایت از اقتصاد به صورت تدریجی متوقف می شود

فدرال رزرو امریکا اعلام کرد طرح تزریق به اقتصاد که به صورت ماهانه اجرا می شد به تدریج کاهش پیدا می کند و تا اواسط سال بعد متوقف می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: به دنبال برگزاری جلسه چهارشنبه سوم نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی بین مقامات فدرال رزرو امریکا و کمیته بودجه کنگره، جرومی پاول رییس فدرال رزرو امریکا اعلام کرد از انتهای نوامبر سیاست کاهش تزریق ماهانه به اقتصاد درامریکا اجرا می شود.

وی ضمن تاکید بر این نکته که به این زودی ها نباید منتظر افزایش نرخ بهره بانکی بود گفت: «نرخ بهره بانکی در سطحی نزدیک به صفر درصد باقی خواهد ماند و تصمیم گیری در ان در سال بعد  انجام می شود.» این تغییر بزرگ در سیاستهای مالی و پولی امریکا در شرایطی اتفاق می افتد که بیش از ۶۵ درصد از مردم این کشور هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و دولت واکسیناسیون را در بسیاری از إدارات و شرکتها اجباری اعلام کرده است. از طرف دیگر محدودیتهای کرونایی در این کشور کاهش یافته است و بسیاری از فعالیتهای اقتصادی وضعیت عادی دارد.

سیاست تزریق ۱۲۰ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا در هر ماه در دوران همه گیری کرونا و به منظور کاهش تاثیرات منفی آن روی اقتصاد انجام شد. این سیاست باعث شد تا اقتصاد از رکود عمیق برهد ولی زمینه را برای افزایش بدهی دولتی و افزایش نرخ تورم  را فراهم کرد و به موجب آن تغییر این سیاست در دوره ای که زیرساختهای مالی کشور به ثبات رسیده است به یک اولویت تبدیل شد.

شروع اجرای این طرح ژوئن سال ۲۰۲۰ بود و فدرال رزرو از طریق خرید ۸۰ میلیارد دلار اوراق خزانه داری امریکا و ۴۰ میلیارد دلار أوراق قرضه با پشتوانه وام مسکن اقدام به تزریق نقدینگی به بازار کرد.

قرار بر این است که انتهای این ماه میزان تزریق ماهانه ۱۵ میلیارد دلار تنزل یابد که ۱۰ میلیارد دلار از بازخرید أوراق خزانه داری و ۵ میلیارد دلار از بازخرید أوراق قرضه با پشتوانه وام مسکن کاسته خواهد شد.

رییس فدرال رزرو امریکا تاکید کرد بانکهای تجاری برای این تغییر بزرگ اماده هستند و سیاستهای مناسب را برای این دوره تدوین کرده اند. البته قرار نیست نرخ بهره امریکا رشد کند. از اوایل همه گیری نرخ بهره بانکی در امریکا کاهش پیدا کرده بود و هم اکنون در سطحی نزدیک به صفر قرار دارد ولی انتظار نمی رود به این زودی ها ما شاهد افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا باشیم. این کشور از أواسط سال بعد روند افزایش نرخ بهره را شروع می کند و این در صورتی است که کاهش تدریجی تزریق به اقتصاد اسیبی جدی به روند بازسازی اقتصادی وارد نکند.

 ای بی سی نیوز در این مورد نوشت: «جرومی پاول در تمامی دوره کنفرانس خبری تاکید داشت که روند توقف سیاستهای حمایتی از اقتصاد تدریجی خواهد بود و هدف اصلی کاهش فشار تورمی روی اقتصاد امریکا است. او تاکید کرد که فدرال رزرو تاثیر بحران کرونا روی زنجیره عرضه کالا را بسیار جدی ارزیابی کرده است و در تلاش است تا بستر را برای تقویت روند تبادلات کالا در دنیا طبق روال متناسب با سیاستهای تجارت ازاد فراهم خواهد کرد.»

فدرال رزرو امریکا در بیانیه خود در مورد شرایط تورمی در اقتصاد امریکا نوشت: «در ابتدا تصور می شد روند افزایش تورم در کشور موقتی و گذرا باشد ولی بررسی شاخص ها نشان می دهد به احتمال  زیاد این تورم دوره زیادتری در اقتصاد باقی خواهد ماند و شرایط پایدارتری خواهد داشت. از طرف دیگر نرخ تورم بیش از میزانی است که پیشتر پیش بینی شده بود و به همین دلیل باید برای مقابله با آن وارد میدان شد تا از بحران جلوگیری کرد.»

کد خبر: ۱۱۵٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha