۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۷
لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد
گزارش خبری؛

لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد

همدان - سال های گذشته برخی واحدهای تولیدی استان همدان دچار مشکلات و معضلاتی شده اند که نتیجه آن علاوه بر وقفه در روند رونق و شکوفایی تولید و اقتصاد، ایجاد تورم و بیکاری بوده است.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا قاسمی فرزاد ظهر سه شنبه در اولین کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی رفع مشکلات و معضلات اساسی استان همدان که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، رئیس کل دادگستری، معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و فرماندار همدان در دفتر نماینده ولی فقیه استان همدان برگزار شد، مطرح کرد: برگزاری کمیته هم‌افزایی بیش از پیش دستگاه‌ها را در برخواهد داشت اما آن چیزی که باید به آن توجه ویژه‌ای صورت بگیرد دغدغه همواره مقام معظم رهبری در خصوص اشتغال و تولید است و آنچه که امروز باید در استان همدان مورد توجه قرار گیرد توجه به مباحث تولید و اشتغال است.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر واحدهای تولیدی استان همدان دچار مشکلات بسیاری شدند و مسائلی گریبانگیر آن ها شده است، اظهار کرد: باید با هم افزایی در جهت رفع مشکلات قدم برداریم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان در راستای رفع مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل و فعال شده و مصوبات این ستاد برای تمامی دستگاه ها لازم الاجرا است، عنوان کرد: با این حال، بعضی از دستگاه ها در اجرای مصوبات این ستاد تخطی کرده یا چشم پوشی داشته و به آن ها کم توجهی دارند.

برخی واحدهای تولیدی استان همدان در سال های اخیر دچار مشکلات و معضلاتی شده اند که نتیجه آن علاوه بر وقفه در روند رونق و شکوفایی تولید و اقتصاد، ایجاد تورم و بیکاری بوده است

وی در این راستا به مشکلاتی که از سویی بانک ها، امور مالیاتی و دیگر بخش ها برای تولیدکنندگان ایجاد می شود اشاره کرد و گفت: برخی واحدهای تولیدی استان همدان در سال های اخیر دچار مشکلات و معضلاتی شده اند که نتیجه آن علاوه بر وقفه در روند رونق و شکوفایی تولید و اقتصاد، ایجاد تورم و بیکاری بوده است.

لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد

استاندار همدان ادامه داد: گاه شاهدیم که برخی دستگاه های اجرایی با کوچکترین موضوعی بلافاصله وارد اقدام قضایی شده و اجراییه صادر می شود که در این راستا می توان به مسائلی که برای یک واحد تولیدی در زمینه سیم و کابل در شهرستان ملایر ایجاد شده اشاره کرد؛ به نوعی که با عقب افتادن دو قسط ۸۰ میلیون تومانی این واحد، تامین اجتماعی شهرستان وارد کار شده و ۴۶۶ میلیون تومان از حساب واحد برداشت کرده و حساب را بسته است.

مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه اقتصاد و تولید را باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در مسیر شکوفایی و توجه به منافع و مصالح مردم و نظام باشد

قاسمی فرزاد با بیان اینکه خواستار برخورد لازم با آن ها شدیم و مدیر تامین اجتماعی شهرستان نیز باید توبیخ شود و با مدیر استانی مربوطه نیز برخورد می شود، گفت: همراهی و همکاری موثر و بهتر دستگاه های دولتی و قضائی استان برای پیشگیری از رکود و تعطیل شدن واحدهای تولیدی لازم است اما باید مسائل و مشکلات مرتبط با حوزه اقتصاد و تولید را باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که در مسیر شکوفایی و  توجه به منافع و مصالح مردم و نظام باشد.

وی با تاکید بر اینکه به دادستان ها و دادگستری و مسئولین مربوطه در دستگاه های اجرایی تاکید شده تولید را تعطیل نکنید چراکه برخی از واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی استان که با سرمایه‌گذاری زیادی راه‌اندازی شده اند به دلیل بروز برخی مشکلات جزئی با همه ظرفیت و توان کار نمی‌کنند، گفت: باید با حمایت و اقدام مناسب، زمینه رفع مشکلات و رونق فعالیت براساس ظرفیت و توان این واحدها را فراهم کنیم.

قاسمی فرزاد با تصریح بر اینکه در بحث فرایند تولید نباید وقفه ای ایجاد شود، اظهار کرد: براساس سیاست ها و رویکردهای محوری دولت سیزدهم، مجموعه مدیریت ارشد و اجرایی استان همدان همراه و همگام با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برای موفقیت در عرصه کار و تولید تلاش خواهند کرد اما در این مسیر انتظار همکاری هم داریم.

استاندار همدان با تاکید بر اینکه تشکیل این کمیته که در مسیر هم اندیشی و چاره جویی برای رفع مشکلات در استان همدان قدم برخواهد داشت، می تواند در راستای حل و فصل مشکلات و رشد و توسعه استان مناسب باشد، اظهار کرد: اما در این مسیر نیازمند همراهی و همفکری نماینده ولی فقیه در استان و مشارکت فعال دستگاه قضایی و دستگاه های اجرایی هستیم تا بتوانیم شاهد بهبود شرایط و فراهم شدن زمینه تحقق شعار سال مبنی بر حمایت از تولید و مانع زدایی در این مسیر باشیم.

لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد

رئیس کل دادگستری استان همدان نیز عنوان کرد: این کمیته در راستای همین مباحث و با نگاه به کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی رفع مشکلات و معضلات اساسی استان همدان تشکیل شد.

محمدرضا عدالتخواه با بیان اینکه در این کمیته، مشکلات و معضلات اساسی استان بررسی و مطرح ‌می‌شود، اظهار کرد: در راستای حل این مسائل، اگر در استان موضوع قابل حل و فصل نبود به قوه مجریه یا قوه قضائیه اعلام خواهد شد و در صورت نیاز به قانونگذاری؛ نمایندگان استان در مجلس نیز می‌توانند نقش آفرین باشند.

وی با بیان اینکه در این راستا به همکاری نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیاز داریم، مطرح کرد: معضلات و دغدغه‌های اصلی استان اولویت‌بندی خواهند شد و جلسات کمیته نیز به صورت فصلی با طرح موضوعی خاص برگزار می شود و کمیته های مربوطه در شهرستان های همدان نیز تشکیل شده است.

مشکل ما در خصوص مسائل واحدهای تولیدی و مجتمع های اقتصادی به این بخش بر می گردد که مطلع نمی شویم مشکل آن ها چه بوده و به کجا رسیده و تا به اجرای احکام نرسد ما از این موارد مطلع نمی شویم

عدالتخواه در ادامه اضافه کرد: مشکل ما در خصوص مسائل واحدهای تولیدی و مجتمع های اقتصادی به این بخش بر می گردد که مطلع نمی شویم مشکل آن ها چه بوده و به کجا رسیده و تا به اجرای احکام نرسد ما از این موارد مطلع نمی شویم.

وی در این راستا پیشنهاد داد: مدعیان واحدهای تولیدی و اقتصادی در استان همدان در صورتی که یک طرف آن مردم و یک طرف آن نهادهای دولتی باشند، باید به جای موضوع در ابتدا وارد مسیر دادرسی و شکایت شود و قبل از تشکیل پرونده صحبت هایی صورت گیرد تا مشکلات را حل کنیم بدین سان، پیشنهاد می شود لیست پرونده ها از سوی نهادهای دولتی اعلام شود.

رئیس کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه برای پرونده هایی نیز که وارد این مسیر شده اند آمادگی داریم تا راهکاری های خروج از بحران آن ها را بشنویم و وارد کار شویم چرا که تنها در ۲۳ ماه با اجرای طرح مبتکرانه دستگاه قضائی همدان در قالب کمیته معتذرین شاهد آن بودیم که در مجموع ۱۰ هزار شاکی از ۴۰ میلیارد تومان خود گذشتند؛ گفت: می‌توان درباره مشکلات جامعه نیز با انجام برنامه‌های کارشناسانه و تخصصی، چاره‌جویی منطقی و اصولی انجام داد.

با شعار تولید و اشتغال می آیند اما در مسیر سوءاستفاده از تسهیلات بانکی قدم بر می دارند
فرماندار همدان نیز در ادامه جلسه به بیان مشکلات و مسائلی که در شهرستان همدان وجود دارد، پرداخت و گفت: در شهرستان همدان سه مسئله به عنوان موضوعات اصلی مطرح است و آن ها شامل موضوعات اشتغال، فعالیت های عمرانی و مباحث سیاسی و فرهنگی است.

لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه در حوزه اشتغال روستایی، بانک ها از افرادی که درخواست تسهیلات دارند وثیقه و تضمین های سنگین می خواهند که وام گیرنده دچار مشکل می شود، اظهار کرد: در حوزه سرمایه گذاری نیز برخی سرمایه گذاران با شعار اشتغال و تولید وارد کار می شوند اما منجر به بروز برخی مشکلات و سوءاستفاده از منابع و تسهیلات بانکی می شود و می بینیم که به دنبال زمین‌خواری و سواستفاده از تسهیلات بانکی رفته اند و متاسفانه پروژه هایشان هم شاخص است.

عدم رسیدگی به پرونده قضایی واحدهای تولیدی در زمان مشخص و بسته شدن حساب های آن ها
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائل پیش روی تولیدکنندگان که اتفاقاً منجر به رکود و تعطیلی واحدهایشان شده، عدم رسیدگی به پرونده قضایی واحدهای تولیدی در زمان مشخص و بسته شدن حساب های آن ها است، اظهار کرد: گاه مبحث معارضین در شهرک های صنعتی را شاهدیم و گاه می بینیم که بعضی از مصوبات هیئت دولت در ادارات همدان، سریعاً به دنبال اجرایی شدن است و همین موضوع ایجاد مشکلاتی را به دنبال دارد.

فرماندار همدان به مشکلاتی بر سر راه پروژه های شاخص شهرستان همدان نیز اشاره و در این راستا وضعیت هتل ندیمی، هتل شادی، پروژه پرشین یاقوت را بیان کرد و گفت: گاهی شهرداری یا سلیقه ای عمل کرده یا نتوانسته تفاهمی وارد کار شود.

وی در ادامه صحبت های خود به پروژه مروارید غلتان عصر طلایی در بلوار فرودگاه همدان، حضور سرمایه گذاران ترکیه ای در همدان و ورود آن ها به پیچ و خم های اداری اشاره کرد و گفت: عدم همکاری دستگاه های خدمات رسان با واحدهای تولیدی را نیز شاهدیم به گونه ای که استعلام هایی می خواهند که هر واحد تولیدی وارد یک پروسه یک سال و نیمه می شود.

بدون هماهنگی با دستگاه ها به معادن مجوز داده می شود؛ راه دسترسی در نظر گرفته نمی شود و بحث های پیوست فرهنگی مورد توجه نبوده و همین ها مسائلی را ایجاد می کنند

محمدی ادامه داد: شاهدیم که در بحث معادن بدون هماهنگی با دستگاه ها برای افراد از سوی سازمان صمت مجو صادر می شود، راه دسترسی در نظر گرفته نمی شود و بحث های پیوست فرهنگی مورد توجه نبوده و همین ها مسائلی را ایجاد می کنند در حالی که همه این موارد باید کارشناسی بررسی شود تا شاهد چنین مسائلی نباشیم.

لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی در همدان| کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی تشکیل جلسه داد

فرماندار همدان با بیان اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی شاهدیم که سازمان ها و ادارات این بحث را مقید به زمان کرده و آن را فقط مختص همان سال دانسته اند و به پروژه های مرتبط با این موضوع بی توجه هستند؛ خواستار تشکیل بانک املاک و زمین و تعیین تکلیف املاک و اراضی وقفی در همدان شد و گفت: باید موضوع طرح جامع به نتیجه برسد تا بتوان به بحث های مسکن، تداخل حریم شهر با روستاها و دیگر موارد رسیدگی کرد.

محمدی ادامه داد: ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر همدان داریم که ۱۲ درصد آن اصلاح شده و عملاً اتفاقی نیفتاده است و شاهد عدم ورود شهرداری در بحث تفکیک زمین هستیم به نوعی که شهرداری همدان زیر ۵۰۰ متر را تفکیک نمی کند و این موضوع باعث ایجاد ریزدانگی در شهر شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این مسیر تصمیمات حاکمیتی نیاز است، اظهار کرد: ظرفیت شورای تامین زیاد است و باید با همکاری و همگامی در مسیر حل مسائلی از این دست قدم برداشت.

نماینده ولی فقیه در استان همدان نیز در ادامه به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی بزرگ در سطح استان همدان اشاره کرد و گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی که در استان حل نشده می‌تواند در صورت رفع مشکل در توسعه اشتغال استان نقش بسزایی ایفا کند اما متاسفانه موانع و مشکلات باعث شده تا بسیاری از آن ها سالیان زیادی بر زمین بمانند.

متأسفانه بسیاری از مدیران تنها به دنبال منافع دستگاه‌ خود هستند و نگاه کلان اقتصادی ندارند

حجت الاسلام حبیب الله شعبانی موثقی یکی از موانع حل مشکلات در استان را عدم هماهنگی دستگاه‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از مدیران تنها به دنبال منافع دستگاه‌ خود هستند و نگاه کلان اقتصادی ندارند و این موضوع، عدم هماهنگی بین دستگاهی رادر پی داشته و به یک معضل مدیریتی در استان تبدیل شده است.

امام جمعه همدان عنوان کرد: امروز در استان نیازمند فردی هستیم که بتواند در بین مدیران هم افزایی ایجاد کند چراکه مجموعه مدیران باید در استان با سیاست های روشن و مشخص شده دولت هماهنگ باشند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران ما در جریان باشند که سیاست های کلان دولت متفاوت شده است، عنوان کرد: باید سیاست های کلی به مدیران ابلاغ شود تا تولید کننده هم در استان همدان فرصت کار داشته باشد.

یکی از مشکلات اساسی استان عدم اجرای صحیح قوانین است
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان نیز با بیان اینکه به دلیل تکثر موضوعات مختلف باید زیر مجموعه این کمیته، گروه های تخصصی بررسی معضلات اولویت‌دار استان تشکیل شود، اظهار کرد: این روند باعث می شود تا کار تخصصی پیش رفته و شاهد خروجی بهتری باشیم.

عباس نجفی با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات نیازمند همکاری تنگاتنگ تمام دستگاه‌های استان و اجرای صحیح قوانین هستیم، اضافه کرد: متأسفانه یکی از مشکلات اساسی استان عدم اجرای صحیح قوانین است که باید عزم جدی بر اجرای جدی قانون باشد چراکه قوانین بسیار خوبی داریم اما اجرا نمی‌شوند و در برخی موارد نیز نیازمند قوانین مکمل هستیم.

گفتنی است؛ در این جلسه مقرر شد تا اولین کمیته هم‌اندیشی و چاره‌جویی رفع مشکلات و معضلات اساسی استان همدان به صورت فصلی برگزار شود و با توجه به تاکید بر موضوع تولید و اشتغال، موضوع بعدی این کمیته مشکلات حوزه بانکی خواهد بود.

کد خبر: ۱۱۵٬۳۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha