ظرفیت خوبی برای همکاری ایران و قرقیزستان در حوزه‌های کشاورزی، معدن و گردشگری وجود دارد
رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر قرقیزستان در تهران:

ظرفیت خوبی برای همکاری ایران و قرقیزستان در حوزه‌های کشاورزی، معدن و گردشگری وجود دارد

در نشست رئیس اتاق ایران با سفیر قرقیزستان در تهران درباره ظرفیت‌های تجاری دو کشور و مشکلات حمل‌ونقل ریلی و هوایی و مسئله ویزا گفت‌وگو شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، «تورداکون سیدیکوف»، سفیر قرقیزستان در ایران با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار کرد. موضوع این نشست بررسی فرصت‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور بود.

در ابتدای نشست، سفیر قرقیزستان در ایران از ارتباط خوب فرهنگی میان دو کشور گفت. کشور قرقیزستان برای همکاری اقتصادی با ایران در حوزه‌های متعدد به‌خصوص سرمایه‌گذاری مشترک اهمیت زیادی قائل است. در حال حاضر هم شرایط برای حضور سرمایه‌گذار خارجی مناسب است.

او به حوزه گردشگری اشاره کرد: شرایط برای حضور توریست و گردشگران در قرقیزستان فراهم شده است. ما برای توریست‌ها و گردشگران ایرانی ویزای تسهیل شده ارائه می‌کنیم که در سفارت، فرودگاه یا به‌صورت آنلاین می‌توانند این ویزا را دریافت کنند.

سیدیکوف، سفیر قرقیزستان در تهران مسائلی در چارچوب علاقه‌مندی به توسعه سرمایه‌گذاری میان دو کشور گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تجربه خوبی در حوزه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف دارد و ما هم روابط حسنه‌ای با اتاق بازرگانی ایران داشتیم. رئیس‌جمهوری قرقیزستان اهمیت بالایی به توسعه همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی قائل است. ما از همکاران و شرکای ایرانی برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و نیروگاه برق‌آبی دعوت می‌کنیم. ایران هم تجربه خوبی در حوزه ساخت نیروگاه برق‌آبی دارد.

او ادامه داد: ما تجربه همکاری با ایران هم داشته‌ایم؛ دو قرارداد با هلدینگ ملی انرژی قرقیزستان و وزارت انرژی قرقیزستان امضاشده، البته هنوز کاری انجام‌نشده و ما روی این محورها کار می‌کنیم.

سیدیکوف، سفیر قرقیزستان به موضوع پرواز بین تهران –بیشکک هم اشاره می‌کند: قبلاً پرواز مستقیم بین پایتخت‌ها و پرواز به مشهد برقرار بود. الآن هم این پرواز ماهی یک‌بار است و باید تعداد آن بیشتر شود تا به اهداف تجاری و گردشگری کمک کند. مهم‌ترین مسئله راه‌اندازی پرواز بین پایتخت‌هاست.

او ادامه داد: وزرای خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس نیویورک باهم دیدار کردند، در این دیدارها به همکاری در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت تاکید شده که به افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور کمک می‌کند. بین دو کشور مذاکره‌اتی انجام‌شده؛ تفاهم‌نامه برای ساخت راه‌آهن میان دو کشور امضاشده است.

سیدیکوف تاکید کرد: پروژه راه‌آهن یک توافق چهارجانبه است که میان کشورهای ایران، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان است که اگر این مسیر احداث شود، کمک زیادی به همکاری اقتصادی این کشورها خواهد کرد. باید از پتانسیل بنادر جمهوری اسلامی ایران در این مسیر استفاده شود. ما سعی کردیم این پتانسیل را به شرکت‌های خصوصی قرقیزستان معرفی کنیم.

او به ظرفیت دیگر در کشور قرقیزستان اشاره کرد: ما در حوزه کشاورزی فرصت‌های خوبی برای همکاری داریم و این همکاری‌ها بسیار آینده خوبی خواهد داشت. ما آمادگی صادرات گوشت و حبوبات به ایران را داریم.

او گفت: کمیسیون مشترک روابط تجاری، اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان فعال است که نشست قبلی آن در ایران برگزارشده و قرار است که نشست بعدی در بیشکک برگزار شود. این ظرفیت‌ها کمک خوبی به شناخت فرصت‌های اقتصادی دو کشور می‌کند. بسیاری از توافق‌های به‌دست‌آمده، عملی نشده است و باید این تفاهم‌نامه‌ها بررسی شود و جلسه بعدی براساس آن برگزار شود. ایران هم تفاهم‌نامه‌ای با کشورهای اوراسیا امضا کرده است و این به توسعه روابط بین دو کشور کمک می‌کند.

او تاکید کرد: من اطلاعاتی از ۵۰ شرکت قرقیزستانی که علاقه‌مند به همکاری مشترک هستند را در اختیار شما قرار می‌دهم. می‌توانیم این شرکت‌ها را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به تجار معرفی کنیم. من هم به مشهد سفر خواهد کردم؛ دو شهر خراسان و اوش شهرهای خواهرخوانده هم هستند و باید فرصتی برای همکاری بیشتر پیش بیاید.

بعد از آن غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران گفت: ارتباط سیاسی، تجاری و فرهنگی ایران و قرقیزستان قدمت بالایی دارد و ایران جز اولین کشورهایی است که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت. از طرفی قرقیزستان قوی‌ترین قوانین اقتصاد آزاد را دارد و این برای فعالان اقتصادی ایرانی جالب است. ما با قرقیزستان کمترین اختلاف را نسبت به سایر کشورها داریم. کشور قرقیزستان ازنظر منابع طبیعی ثروتمند است و در حوزه کشاورزی و معدن جذابیت‌های بالایی دارد. همچنین ازنظر منابع آبی از غنی‌ترین کشورهاست. این ظرفیت برای کشورهای کم‌آبی مثل ایران اهمیت دارد و آنجا مکان مناسبی برای کشت فراسرزمینی است.

شافعی گفت: در حوزه معدن ایران توسعه خوبی دارد و قرقیزستان هم معادن طلای خوبی در اختیار دارد و این می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری باشد.

او ادامه داد: از طرفی در سال ۲۰۱۶ قرقیزستان به اتحادیه اروپا پیوست و حق برخورداری GSP را دریافت کرد و این اتفاق مهمی برای کشورهای اطراف و البته ایران است. GSP، اتحادیه اوراسیا و پیمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند زمینه همکاری بالایی برای دو کشور فراهم کند.

به‌گفته شافعی نگاه ایران به قرقیزستان، صرفاً نگاه به بازار ۵-۶ میلیون نفری نیست بلکه نگاه ما به کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق بازار قرقیزستان است و این کشور به‌عنوان بارانداز برای تأمین کالای بازارهای اطراف است.

رئیس اتاق ایران به ظرفیت خدمات فنی و مهندسی در ایران اشاره کرد: قبلاً با قرقیزستان همکاری مناسبی در این زمینه داشتیم و هنوز هم فرصت‌های همکاری مناسبی در زمینه عمرانی، راه‌سازی و ساختمان‌سازی وجود دارد.

شافعی به حوزه همکاری انرژی اشاره کرد: اگرچه شما به حوزه نیروگاه برق‌آبی اشاره کردید ولی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر هم این ظرفیت همکاری وجود دارد. اگرچه قرقیزستان از صادرکننده‌های برق است ولی همچنان ظرفیت و زمینه همکاری و توسعه انرژی وجود دارد.

شافعی تصریح کرد: از زمان استقلال قرقیزستان فعالان اقتصادی ایران وارد کار در این کشور شدند؛ یادم هست که در منطقه آزاد مناس برخی از ایرانی‌ها شروع با سرمایه‌گذاری کردند. ایرانی‌ها در بیشکک و مناس واحدهای تولیدی دارند که در حوزه چای، شوینده و موکت‌بافی مشغول کار هستند. از طرفی در طول این سال‌های قرقیزستان با سه استان مشهد، قزوین و همدان همکاری نزدیکی داشته است و باید به تقویت این همکاری کمک کنیم.

شافعی درباره گردشگری در قرقیزستان گفت: در حوزه حذب توریست ظرفیت بالایی در قرقیزستان وجود دارد، اما متاسفانه به درستی و دقیق معرفی نشده است. دریاچه ایزیکو یکی از زیباترین جاذبه گردشگری دنیاست.

رئیس اتاق ایران به مسئله حمل‌ونقل اشاره کرد: مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و البته بیشتر مواقع کشورهای واسط مشکلاتی ایجاد می‌کنند. کمبود واگن باری داریم و سرعت حمل‌ونقل باری بسیار پایین است. پرواز مستقیم عامل مهم تجار است. قبلاً هم افرادی درباره راه‌اندازی خط هوایی دو کشور حرف زده‌اند ولی پیگیری نشده است. همچنین تسهیلات ویزایی برای تجار و گردشگران خیلی مهم است.

شافعی تاکید کرد: از برگزاری نشست‌های مشترک در اتاق بازرگانی حمایت می‌کنیم. همچنین از برگزاری فروم اقتصادی در ماه ژانویه در قرقیزستان هم استقبال می‌کنیم. این رفت‌وآمدها زمینه مناسبی برای آشنایی تجار از ظرفیت‌های طرفین است تا راحت‌تر باهم کار کنند.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha