۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷
تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود

همدان- در حالی بارها عنوان شده در مسیر احیای واحدهای تولیدی همدان قدم های موثری برداشته شده که به گفته نماینده مردم همدان در مجلس تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی همدان همچنان پابرجاست و مشکلات حل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سال های اخیر بارها بر رفع مشکلات واحدهای تولیدی در کشور و به خصوص استان همدان تاکید شده تا آنجا که در سفر هر مقام کشوری به این استان نشست با فعالان اقتصادی و ارائه راهکار برای جهش تولید در صدر برنامه ها قرار داشته است.

بررسی ها گویای آن است که بسیاری از مشکلاتی که از سال‌های گذشته در استان همدان ایجاد شده و تا به حال نیز حل نشده به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و مدیران است که یکی از این دستگاه ها بانک های استان هستند که با قوانین عجیب و غریب خود گاهی موجب گره افتادن در کارها شده اند.

البته نیاز به تفسیر بیشتر هم نیست که مدیران باید در جریان این مسئله قرار بگیرند که سیاست کلان دولت بر حمایت از تولید است و  تا جایی که امکان دارد نباید اموال تولید کننده مصادره و یا توقیف شود و فرصت لازم برای رفع مشکل به مردم داده شود.

بسیاری از مشکلات اقتصادی که در استان همدان حل نشده می‌تواند در صورت رفع مشکل در توسعه اشتغال استان نقش به سزایی ایفا کند اما متاسفانه موانع و مشکلات بسیاری از آنها سالیان زیادی است بر زمین مانده است

نگاهی به ظرفیت های موجود در استان همدان و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی بزرگ در این استان گویای آن است که بسیاری از مشکلات اقتصادی که در استان همدان حل نشده می‌تواند در صورت رفع مشکل در توسعه اشتغال استان نقش به سزایی ایفا کند اما متاسفانه موانع و مشکلات آنان بسیاری از آنها سالیان زیادی است بر زمین مانده است.

تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود

تنها یک مثال کافی است تا تایید شود حضور قدرتمند مسئولان پای کارها برای رفع مشکلات مثمرثمر خواهد بود چراکه اگر این چنین نبود کارخانه صنایع غذایی کیوان همدان که این روزها وضعیت بهتری به خود گرفته را ا دست داده بودیم؛ کارخانه ای که در پی حضور رئیس وقت قوه قضاییه در همدان از حالت رکود خارج شد و این روزها به چرخه تولید بازگشته است هرچند تا رسیدن به ظرفیت کامل تولید راه درازی دارد.

برخی واحدها بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال است که تعیین تکلیف نشده اندو این وضعیت به گونه ای است که تجهیزات واحدها فرسوده و سقف و ساختمان واحدها خسارت دیده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان در همین خصوص پیرامون وضعیت واحدهای تولیدی تعطیل شده همدان با بیان اینکه برخی واحدها بیش از ۱۰ تا ۱۲ سال است که تعیین تکلیف نشده اند، گفت: این وضعیت به گونه ای است که تجهیزات این واحدها فرسوده و سقف و ساختمان واحدها خسارت دیده است.

ظاهر پورمجاهد با تاکید بر اینکه باید با برگزاری نشست بین دستگاه قضایی، بانک و واحد تولیدی نسبت به تعیین تکلیف این واحدهای تولیدی اقدام کرد، گفت: شبکه بانکی باید در حوزه تولید اشتغال فعال تر عمل کند.

تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود

وی بااشاره به اینکه همکاری نکردن با فعالان و تولید کنندگان سبب خروج سرمایه گذار از استان و تعامل با بانک های خارج از استان می شود، گفت: بانک های عامل باید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی همراهی بیشتری نسبت به این واحد ها در امور مربوطه داشته باشند.

مرکز شبانه روزی رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این حوزه، راه اندازی و فعال شده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان افزود: مرکز شبانه روزی رسیدگی به مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان برای پاسخگویی به مسایل و مشکلات این حوزه، راه اندازی و فعال شده است.

لزوم احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده برای پایین آوردن نرخ بیکاری
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه احیای واحدهای تولیدی تعطیل شده برای پایین آوردن نرخ بیکاری الزامی است، گفت: بزرگترین دغدغه جوانان ورود به چرخه اشتغال پایدار است و باید برای رفع این دغدغه تلاش کرد.

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به تعطیلی ٨٠٠ واحد تولیدی در استان همدان و بیان اینکه از این تعداد ۵۵ واحد تولیدی را بانک ها به زمین زده اند؛ افزود: بررسی مشکلات واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل در دستور کار است و برای رفع مشکلات تلاش خواهد شد.

 اکثر واحدهای تولیدی با بانک‌ها مشکل دارند چراکه مطالبات چندین برابر شده و واحد زمین‌گیر شده است

فلاحی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین موانع بانک‌ها هستند، عنوان کرد: اکثر واحدهای تولیدی با بانک‌ها مشکل دارند چراکه مطالبات چندین برابر شده و واحد زمین‌گیر شده است.

تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود

وی با اشاره به اینکه مالکیت بانک و تعطیلی واحدهای صنعتی دو موضوع جدا از یکدیگر هستند؛ ادامه داد: بانک به خاطر مطالبات خود باید مالکیت را داشته باشد اما واحد تولیدی را تعطیل نکند و اجازه فعالیت آن را دهد، اما این اتفاق رخ نداده است.

قوانین دست و پاگیری مانع تولید شده و باید اصلاح شود
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قوانین دست و پاگیری هم وجود دارد که مانع تولید شده است؛ اضافه کرد: پنجره واحد سرمایه‌گذاری باید عملیاتی شده و قوانین بانک‌ها اصلاح شود.

فلاحی با بیان اینکه باید برنامه ریزی گسترده و راهکار های کارشناسی شده را مدنظر قرار داد و نباید اجازه داد واحدهای تولیدی رها شوند؛ تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی می توان همدان را در نرخ اشتغال به جایگاه مناسب رساند.

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از آسیب های اجتماعی فقر و بیکاری است و بر همین اساس هرچه اشتغال و کار ایجاد شود آسیب های اجتماعی کاهش می یابد، گفت: یکی از دغدغه های اصلی بنده اشتغالزایی برای جوانان است.

استان همدان نیاز به ۵۷ هزار شغل جدید دارد و برای تحقق آن باید به بخش خصوصی توجه جدی تری داشت

حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به اینکه در استان همدان نیاز به ۵۷ هزار شغل جدید داریم و برای تحقق آن باید به بخش خصوصی توجه جدی تری داشت، گفت: بیکاری جوانان از مهمترین مشکلات شناسایی شده در همدان است.

تداوم تعطیلی ۸۰۰ واحد تولیدی در استان همدان| قوانین دست و پاگیر اصلاح شود

وی با یادآوری اینکه مهاجرت جوانان جویای کار برای کسب درامد به تهران خود گویای وضعیت است، اظهار کرد: بیکاری و مهاجرت جوانان به استان های دیگر همدان را پیر کرده است.

وضعیت بیکاری جوانان در همدان موید آن است که آمار اشتغال زایی ارائه شده در خصوص وضعیت استان همدان اشتباه است چراکه اگر واقعی بود نباید شمار بیکاران انقدر زیاد بود و با سیل جوان بیکار در همدان روبرو بودیم

فلاحی با تاکید بر اینکه وضعیت بیکاری جوانان در همدان موید آن است که آمار اشتغال زایی ارائه شده در خصوص وضعیت استان همدان اشتباه است چراکه اگر واقعی بود نباید شمار بیکاران انقدر زیاد بود و با سیل جوان بیکار در همدان روبرو بودیم، گفت: شعار سال جاری در امتداد شعار سال گذشته است و برای تحقق کامل شعار جهش تولید؛ مقام معظم رهبری امسال را تولید، حمایت‌ها، مانع‌زدایی‌ها نامگذاری کردند چراکه تولید با موانع بسیاری مواجه است بنابراین باید به این مقوله توجه جدی داشته باشیم و از ظرفیت ها برای محقق شدن آن استفاده کنیم.

با این تفاسیر شاید بی ربط نباشد اگر گفته شود متأسفانه بسیاری از مدیران تنها به دنبال منافع دستگاه‌ خود هستند و نگاه کلان اقتصادی ندارند و همین مسئله و عدم هماهنگی بین دستگاهی به یک معضل مدیریتی در استان تبدیل شده است.

به هر حال مجموعه مدیران در استان همدان باید با سیاست های روشن و مشخص شده دولت هماهنگ باشند و در این راستا قدم بردارند ضمن اینکه به طور حتم برای حل مشکلات نیازمند همکاری تنگاتنگ تمام دستگاه‌های استان و اجرای صحیح قوانین هستیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha