ما رقیب نداریم؛ نخستین پلتفرم تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین در منطقه هستیم
بنیانگذاران استارتاپ تامین مالی جمعی «اگریتال»:

ما رقیب نداریم؛ نخستین پلتفرم تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین در منطقه هستیم

اولین پلتفرم تامین مالی جمعی بر بستر بلاک چین درحوزه کشاورزی درمنطقه استارتاپ ایرانی به نام اگریتال است که آن طور بنیانگذارانش می گویند: در منطقه رقیبی برایش نیست و نخستین پلتفرم در این حوزه هستیم.

فرحناز سپهری؛ بازار: تامین مالی جمعی از جمله راهکارهایی است که می تواند در پیشبرد پروژه ها و حمایت از تولید کنندگان از جمله بخش کشاورزی و محیط زیست به کار رود. اگرچه بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه تامین مالی کشاورزی گاها نمی دانند چگونه و از چه طریق می توانند در این حوزه وارد شوند؛ درحالی که بلاک چین و استفاده از توکن های مربوطه در جهت کمک و سرمایه گذاری موردنظر می تواند راهگشا باشد.

برای آگاهی در این حوزه، خبرگزاری بازار گفتگویی با ابراهیم نصیری، طراح پروژه اگریتال دانش آموخته مترجمی زبان، سید مهدی ادنانی، هم بنیانگذار اگریتال و دکترای مهندسی منابع طبیعی و عضو هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی و بردیا جوادی مدیر محصول اگریتال و دانش آموخته آی تی؛ از بنیانگذاران استارتاپ اگریتال،  اولین پلتفرم تامین مالی جمعی در حوزه کشاورزی و محیط زیست بر بستر بلاک چین انجام داده است که در ادامه آمده است.

*درباره فعالیت استارتاپ اگریتال توضیح دهید. چگونه تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین شکل گرفته است؟
نصیری: ساختار بلاک چین یا به اصطلاح نسل سوم اینترنت معرفی میشود که دارای ظرفیت عظیمی است. تامین مالی بر بسترهای این چنین یکی از این ظرفیتهاست که در طی این سالها نزد مردم جا افتاده است. در حال حاضر حجم قابل توجهی تریدرها در ایران داریم به طوری که گردش مالی روزانه نزد صرافیها اتفاق می افتد. بلاک چین تنها برای تامین مالی برای کشاورزی نیست بلکه خیلی کارهای می تواند انجام دهد از آنجایی که این قسمت در ابران خالی بود طرح را در دوره های مختلف انجام دادیم تا اینکه به مرحله لانچ رسیدیم. از این روش برای تامین پروژه های کشاورزی و زیربخشهای همچون زراعت، دامپروری، شیلات و گلخانه استفاده میشود ما در تلاشیم تمام این موارد را پوشش دهیم و از طرفی مهمترین قسمت توکنهای خیریه است که برای کمک به محیط زیست و بر بستر تامین مالی بلاک چین برای کمکهای مالی خیرین انجام شود چرا که در همین ایران بسیاری از دوستداران محیط زیست هستند که دسترسی به ابزاری برای کمک ندارند و این دیدگاه نو وجدید است که در پلتفرم دیده شده است. در عین حال که بسیار خوش بین هستم چراکه می تواند برای تمام ذینفعان در بخشهای مختلف کشاورزی که در این چرخه هستند منافعی داشته باشد.

نخستین پلتفرم تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین در منطقه هستیم


*تامین مالی از طریق بلاک چین مزایای دارد؟
جوادی: یکی از مزایای تامین مالی از این طریق این است که سرمایه گذاری به شکل کانالیزه در صنایعی انجام میشود که صنایع زیرساختی کشور هستند مثل صنعت کشاورزی، گلهای زینتی و نهال هایی که توکنایز میشود در این سیستم مبتنی بر بلاک چین، باعث شده تا بخش کشاورزی وزیر ساختهای مربوطه سرمایه جذب کنند واز طرفی زمانیکه سرمایه گذاران در بخش دارایی دیجیتال و از این طریق سرمایه گذاری میکنند این سرمایه به سمت واقعی مثل صنعت کشاورزی سوق داده میشود.

*هزینه پلتفرم از زمان اغاز شکل گیری ایده تا طراحی و تا کنون (به مرحله لانچ رسیدید)، چقدر بوده است؟ چگونه تامین شده است؟
جوادی: در فازهای مختلف بر نامه ریزی شده است دورنمای برای عرضه توکنها مختلف کشاورزی است از توکن گلهای زینتی گرفته تا موارد مختلف است این قسمت دو بخشی است هزینه اولیه است شامل طراحی تولید زیر ساخت توکن و توکنایز محصولات و از طرفی طراحی تولید نرم افزاری و سخت افزاری است البته سایت دیگری ا هم داریم که هزینه های عملیاتی و راه اندازی گلخانه ای مختلف را شامل میشود که بسته به نوع توکن نوع محصول در مقیاس اندازه ها، مختلف است. باید اشاره کنم هزینه ها از طریق هم بنیانگذاران تامین شده اسات. تازمانیکه به نقطه ای برسیم که جذب سرمایه کنیم.

نخستین پلتفرم تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین در منطقه هستیم


*در اقتصادهای پیشرفته و منطقه چنین پلتفرمهایی در چه جایگاهی قرارداد؟ چه حمایتهای از آن میشود؟
نصیری: از آنجایی که علاقه مندی به محیط زیست بیشتر شده و محیط زیست  و کشاورزی برای مردم جذاب شده و و ارزش اعتباری  نزد بشر دنیا صنعتی پیدا کرده است از این رو کاری که اگریتال میکند درواقع دیجیتال دارایی که یک نوآوری است می تواند لبه فناوری را به قدیمی ترین صنعت بشر پیوند دهد. چراکه کشاورزی اولین کار بشر بوده و دارایی دیجیتال از جمله فناوری های پیشرفته است که اگریتال این دو را متصل می کند. باید بگویم این چنین پلتفرمی مثل اگریتال در منطقه نیست و در اقتصادی پیشرفته البته نمونه هایی است قطعا در اقتصاد چنین پلتفرمهای آینده خوبی دارد و خوش بین هستم با توجه به بازخوردهایی که داشته ایم حتی خوش بین به کمک دولت هستیم چون موضوعی بسیار حیاتی و ضروری برای کشور است.

*چالشهای راه اندازی چنین پلتفرمهایی به چند بخش تقسیم میشود؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.
نصیری: چالشها را به چند دسته تقسیم می کنم از طرفی من حدودا ۱۰ سال در بخش اکوسیستم نواوری و استارتاپی فعالیت داشته ام. ابتدا چالش رگولاتوری است که امریکا و ایران هم ندارد پس انتظار و آمادگی چالش رگولاتوری  را داریم از طرفی چالش هایی هستند که مختص استارتاپها میشود. بزرگترین چالش جوان بودن هم بنیانگذاران استارتاپهاست که هیجانات جوانی دارند زمانیکه نتیجه و خروجی با آنچه می خواستند همخوانی نداشته باشد هم بنیانگذاران باهم مخالفت می کنند و استارتاپ از هم میباشد و شکست میخورد، ما با توجه به سن هم بنیانگذاران چالش مربوط به هیجانات نداریم و یک چالش دیگر جذب سرمایه است که این مورد را هم با توجه به سرمایه که داشته ایم بوت استرپ کرده ایم به معرفی محصول رسیده ایم از طرفی چالش دیگر بازاریابی و برندینگ است که در این مورد هم از برترین ها و افراد بسیار حرفه ای استفاده کرده ایم تا الان که مرحله اولیه را گذرانده ایم.

*به نظر شما با توجه به اینکه کشاورزی نسبت به سایر حوزه ها در خصوص ورود و پذیرش فناوری های نوین (به خصوص برای بلاک چین) عقب تر است، برای ورود و پذیرش آن به این حوزه چه راهکاری دارید؟
ادنانی: از آنجایی که بحث کشاورزی از  مهمترین مسایل دولت است و از آن طرف کشاورزان غالبا فضای سنتی دارند به سختی به سمت تکنولوژی می آیند به خصوص این بحث بلاک چین که فراتر از انتظارات آنها است. برای همین برنامه هایی در این خصوص داریم. در وزارت جهاد کشاورزی معاونت ترویج کارهای توسعه تکنولوژی نوین و ابزارالات کشاورزی را انجام می دهد. در خصوص پلتفرم خودمان هم با مجموعه معاونت ترویج صحبتهایی اولیه ای داشتیم که آنها هم استقبال کرده اند و در عین حال نحوه تعامل با کشاورزان  این طور است که به صورت مستقیم نخواهد بود.

بلکه از طریق معاونت ترویج است آنها مستقیم با کشاورزان در ارتباطند. قطعا دوره هایی در حد آموزش برای کارشناسان ناظر که از طریق کانال آنها توسعه داده میشود، خواهیم داشت و کما اینکه در حوزه کشاورزی در جریان امور هستم به اینصورت است زمانیکه فناوری جدید سم جدید یا در خصوص بذرها، کشاورزان پیشرو علاقه مند انتخاب میشوند و به صورت مزارع الگویی در استانهای مختلف یکسال، دو سال کارها انجام میشود بعد با توجه به نتایج ان سایر کشاورزان هم رغبت پیدا کرده و اینکار انجام میدهند.

حتما در این رابطه هم با هماهنگی معاونت ترویج کارشناسان کار را پیش می بریم به این سبک کشاورزان رغبت پیدا می کنند در عین حال که برای سرمایه گذاری هم می تواند کاربرد داشته باشد به این صورت که سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به دلیل سنتی بودن این بخش حتما باید فرد سرمایه گذار زمین، آب و سایر موارد داشته باشد اما با این پلتفرم نیازی به این موارد نیست برای مثال در بخش توکن های گلهای زینتی فقط کافی است گل زینتی به قیمت ناچیز بخرد وقتی به نتیجه رسید میتواند توکن را بفروشد و سرمایه زیادی هم نمی خواهد در عین حال که با این کار در فعالیت کشاورزی هم مشارکت کرد ه است و در نهایت حس خوبی هم خواهد داشت. اگریتال در واقع به تولید کشور کمک میکند صرفا سرمایه گذاری داخلی نیست بلکه جذب سرمایه های خارجی هم می تواند به راحتی با خرید و فروش توکن انجام شود.

نخستین پلتفرم تامین مالی کشاورزی بر بستر بلاک چین در منطقه هستیم

* راهکارهای توسعه ای پلتفرم مذکور در سطح بین المللی چیست؟
نصیری: ما سعی کرده ایم از برترین ها استفاده کنیم در خصوص برندینگ برای مثال ما نام استارتاپ را طوری انتخاب کردیم به این صورت که اگریتال تلفیق دو کلمه agriculture و digital است به طوریکه در حد بین المللی باشد در سایر اقتصاد ها با این اسم ارتباط برقرار کنند و ما دیدگاه فرامنطقه ای داریم. البته در خصوص تحریمها و ارتباط بین المللی راهکارهایی داریم برای مثال شرکتی را در دبی ثبت کرده ایم. همانطور دکتر ادنانی اشاره کردند می توان از ظرفیت سرمایه گذاری داخلی خارجی با تبادلی که به راحتی میتواند بر بستر بلاک چین انجام شود استفاده کرد. به نظرم در این مقطع مشکل جدی نداشته باشیم.

* لطفا در خصوص چگونگی توسعه زیر ساختهای فنی پلتفرم مذکور توضیح دهید.
جوادی: همانطور که جناب نصیری هم فرمودند، ارزش پلتفرم ما به صورت توکن می تواند سرمایه گذاری خارجی جذب و کمکی به بخش کشاورزی و گلخانه ها کند. بدون مرز فکر می کنیم با توجه به اینکه خاک حاصلخیزی داریم این پلتفرم می تواند کمک کننده تزریق سرمایه ها به سمت رمز ارزهای مختلف در صنعت مثل صنعت کشاورزی باشد که قابل خرید و فروش هستند ارزشش بسته به عرضه تقاضا کم و زیاد میشود همینطور می توان توکن را نقد کنید برای مثال برای گل ارکیده توکن بگیرید و بعد می توانید توکن تحویل و بازخرید کنید و خود گل را تحویل بگیرید با اینکار همزمان هم سرمایه گذاری کرده اید هم اینکه کمکی به گلخانه داران شده است که با جذب سرمایه بتوانند در ابعاد گسترده تری کار انجام بدهند.

در توسعه فنی، کار را براساس توکن های مختلفی انجام میدهیم در بخشهای مختلف مثل گلهای زینتی نهالها و سایر محصولات که داریم سفید نامه هایش را آماده میکنیم تا عرضه شود در عین حال همکاری با پلتفرمهای دیگر میتواند باعث هم افزایی شود. در نظر داریم در جاهای مختلف توکنها خریداری شوند و در عین حال سراغ صرافیها بزرگتر برویم تا این جذب سرمایه را داشته باشیم.

*با توجه به معضلات قانون گذاری  برای صرافیها در کشور، در این چند وقت اخیر هم اخبار آن منتشر شد؛ آیا در این باره فکری کرد ه اید؟
جوادی: همه میدانند رگولاتوری قابل حل است اما ارزش که قرار است به مشتریان بدهیم یک ارزش فرا منطقه ای است ما میخواهیم کمکی به صنعت کشاورزی بشود هم اینکه سرمایه گذاران جوان در رشته های جدید کانالیزه کنیم. با توجه به نیت مجموعه، قطعا یک سری چالشها رگولاتوری داریم؛ اما در کلیات کار به نظر نخواهیم داشت همانطور که آقای نصیری اشاره کردند در جاهای مختلف در کشورهای همسایه هم شرکتی داریم که در تعامل هستیم که بتوانیم موانع به خاطر تحریم ها را با آن شرکتهای خارج از کشور حل کنیم.

* جمع بندی پایانی را بفرمایید.
جوادی: هر کدام از بنیانگذاران اگریتال، این استارتاپ چندم آنهاست و قبلا هم در اکوسیستم استارتاپی کار کرده اند طبیعتا ارزشی که مجموعه ارایه میدهد بالاتر از ان است که آن را در بخش استارتاپی یا در بخش کسب و کارهای سنتی بگنجانیم. ما سعی کردیم این موارد را تلفیق کنیم که شاید این مساله باعث کندتر شدن سرعت مجموعه شده باشد اما در عین حال باعث استحکام تر شدن آن شده است همانطور که با تصمیم کل مجموعه به صورت بوت استرپ بالا آوردیم و با توجه به تجربیات هرکدام از ما بخشها و بالهای مختلفی داریم در این مجموعه برای مثال بال صنعت بلاک چین، بال کشاورزی، گلخانه و فروش و نوآوری است سعی کرده ایم همانطورکه اقای نصیری گفتند تاپ ترین و برترین ها را جمع کنیم. با توجه به تجربیات هرکدام ار بنیانگذاران، این استارتاپ درواقع حاصل تجربه چند استارتاپ قبلی بوده است. به طوری که در یک فیلد مناسب در یک جهت مناسب قرار داده شده است.

نصیری: در پایان باید اشاره کنم اگریتال تلفیق از ارز دیجیتال با کشاورزی است پیوندی بین صنعتی به قدمت عمر بشریت با لبه تکنولوژی است. برای مثال پلتفرم مختلفی مثل دیجی کالا یا اسنپ که الان داریم در کشورهای دیگر هم قبلا راه اندازی شده بود. اما اگریتال جزو مواردی است که همزمان نمونه هایی در سایر دنیا هم فعالیت میکند برای مثال اگر مشابه چنین پلتفرمی را درامریکا داریم هنوز اوبر نشده است. این افتخار برای کشور ماست. روزی اگریتال بین المللی شود نمونه آمریکای آن هم دارد پابه پای آن می آید و کپی از استارتاپی دیگری درد نیا نیست. درحالیکه ما توکن خیریه ای هم داریم. که مزیت خوبی خواهد بود.

ادنانی: ما دراگریتال فقط دنبال منافع مادی نیستیم قطعا کار پیشرفت میکند درحوزه های منابع طبیعی و محیط زیست که الان تنها متولی ان دولت است و NGO ها بسیار ضعیفند و گمنامند قطعا بستری برای NGO ها فراهم میشود و روی آنها را متمرکز میشویم تا بتوانیم نتیجه کار را در ان بخشها را هم ببینیم.

کد خبر: ۱۱۵٬۲۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha