۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
تامین منابع مالی جاماندگان سهام عدالت با فروش شرکت های دولتی
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

تامین منابع مالی جاماندگان سهام عدالت با فروش شرکت های دولتی

مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از تامین منابع مالی لازم برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان با فروش سهام شرکت های دولتی خبر داد و گفت؛ دولت و مجلس به جد پیگیر این موضوع هستند.

بازار گروه بانک و بیمه: با آنکه ۱۴ سال از ثبت نام سهام عدالت در کشور می گذرد اما خیلی از مشمولان این طرح در آن روزها ثبت نام کرده اند ولی تاکنون ریالی از این سهام به دستشان نرسیده است چرا که اسمشان در لیست مشمولان دریافت کننده سهام عدالت وجود ندارد.  
بخشی از این افراد کسانی هستند که به دلیل ضعف مالی تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و تعداد کثیری نیز از این افراد طی این مدت از دنیا رفته اند. البته موضوع پرداخت سهام عدالت به جاماندگان در دولت گذشته مطرح شد ولی هیچ وقت چنین موضوع برای اجرا در دستور کار قرار نگرفت.
با روی کارآمدن مجلس یازدهم نمایندگان ملت، دولت را مکلف به شناسایی و پرداخت جاماندگان سهام عدالت کرد اما این مهم در دولت گذشته همچنان روی کاغذ ماند که با تغییر دولت اکنون مدیران دولتی همراهی خود را در پرداخت سهام عدالت با مجلس اعلام کرده اند.

جاماندگان سهام عدالت مستحق گرفتن حقوق خود از این طرح هستند چرا که آنها جزو دهک های پایین درآمدی بوده اند که مشمول طرح بوده و در آن زمان برای گرفتن سهام عدالت ثبت نام کرده اند اما به دلایلی چون مشکل نام نویسی و ...نتوانسته اند به حقوقشان در این زمینه برسند

دولت گذشته عدم منابع مالی را بهانه ای برای نپرداختن سهام عدالت جاماندگان عنوان می کرد 
در این باره غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» گفت: دولت گذشته عدم منابع مالی را بهانه ای برای نپرداختن سهام عدالت به جاماندگان اعلام می کرد و هیچ وقت حاضر نشد این طرح را تکمیل و به سرانجام برساند.
وی به وجود چند میلیون نفر جامانده  سهام عدالت در کشور اشاره کرد و گفت: این افراد مستحق گرفتن حقوق خود از این طرح هستند چرا که آنها جزو دهک های پایین درآمدی بوده اند که مشمول طرح بوده و در آن زمان برای گرفتن سهام عدالت ثبت نام کرده اند اما به دلایلی چون مشکل نام نویسی و ...نتوانسته اند به حقوقشان در این زمینه برسند.
مرحبا افزود: پس ازروی کارآمدن دولت سیزدهم، مجلس یازدهم نیز برای روشن شدن تکلیف جامامدگان سهام عدالت با تعامل با دولت اقدامات لازم را برای دستیابی جاماندگان به سهام عدالت بکار گرفت آنگونه که در مرکز پژوهش های مجلس بررسهایی لازم برای شناسایی این افراد همچنین چگونگی برآورد تامین منابع مالی طرح به عمل آمد و قرار است در روزهای و هفته های آینده موضوع پرداخت سهام به جاماندگان سهام عدالت مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دولت برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان با مجلس هماهنگ و همراه شده است طوری که برخی وزارت خانه ها، نهادها و دستگاههای دولتی بدنبال پیدا کردن راه حلی مناسب چون فروش سهام شرکت های دولتی هستند تا از این طریق منابع مالی لازم برای اجرا و تکمیل این طرح فراهم شود

ایجاد راه حل اساسی برای تامین منابع مالی پرداخت سهام عدالت به جاماندگان
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درادامه گفت: دولت برای پرداخت سهام عدالت به جاماندگان با مجلس هماهنگ و همراه شده است طوری که برخی وزارت خانه ها، نهادها و دستگاههای دولتی بدنبال پیدا کردن راه حلی مناسب چون فروش سهام شرکت های دولتی هستند تا از این طریق منابع مالی لازم برای اجرا و تکمیل این طرح فراهم شود.
وی ادامه داد: البته اقدامات و گشایش هایی در این زمینه انجام شده است تا حقوق مشمولان سهام عدالتی که تا کنون به آن دست نیافته اند تضییع نشود.
بنا به این گزارش، جاماندگان سهام عدالت شامل همه افراد ی که تمکین مالی ندارند و یا مشمول این طرح بوده اما بعد از آن صاحب فرزند شده اند و فرزندان آنها باید از چنین مزیایی برخوردار شوند نمی شود. بلکه طبق گفته مسئولان در بخش اول افرادی هستند که در ابتدا فرم پر کرده و ثبت‌نام هم کرده بودند، اما الآن جزو مشمولین نیستند که حدود دومیلیون نفر می‌شوند. در بخش بعدی طبق آمار سازمان بهزیستی و کمیته امداد حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار از سهام عدالت جا مانده‌اند.
طبق  برآوردها در کل حدود ۱۰ میلیون نفر از جاماندگان سهام عدالت هستند. که جلساتی در خصوص تعیین تکلیف آنها در مجلس برگزار اما بررسی برخی جزئیات باقی مانده است که آنگونه که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است؛ پیش‌بینی می شود تا دو هفته دیگر تکلیف جاماندگان سهام عدالت روشن شود.

کد خبر: ۱۱۵٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha