۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
رونق بازار آهن در گرو تقاضای مصرفی

رونق بازار آهن در گرو تقاضای مصرفی

براساس اخبار بازار آهن همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت آهن آلات در غالب شرکت‌ها تغییری نداشت و با ثبات نسبی همراه بود.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، برمبنای اخبار بازار ارز روز گذشته شاهد نوسان کاهشی نرخ دلار بودیم به طوری که دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش رسید، اما براساس اخبار بازار آهن همانطور که پیش‌بینی می‌شد قیمت آهن آلات در غالب شرکت‌ها تغییری نداشت و با ثبات نسبی همراه بود.

با توجه به ثبات قیمت حاکم در بازار آهن و آمار موجود از قیمت‌ اهن الات روز شنبه، تداوم ثبات در روز گذشته امری دور از انتظار نبود. این احتمال وجود دارد که به جهت افزایش گردش سرمایه در بازار و تسهیل امر خرید برای متقاضی، فروشندگان به حفظ و کاهش قیمت‌ها تمایل بیشتری نشان دادند.

همانطور که پیش‌تر نیز بررسی کردیم مهمترین عاملی که به رکود بازار منجر شده، عدم تقاضای مصرفی است بر همین اساس شکسته شدن این رکود نیز با افزایش تقاضا امکان‌پذیر است، در نتیجه به اندازه‌ای که بازار فعلی تحث تأثیر متقاضی است از عوامل بیرونی از قبیل نوسانات ارز و مذاکرات برجام و قیمت‌های جهانی و... تأثیر نمی‌پذیرد.

در نتیجه محتمل‌ترین امری که با توجه به اوضاع بازار آهن قابل‌پیش‌بینی است ادامه و تثبیت همین روند و نوسانات کاهشی و افزایشی مختصر است و احتمالا تغییر قابل ملاحظه‌ای نیز روی نخواهد داد.

تحلیل اهن پرایس از قیمت روزانه آهن بیانگر ثبات قیمت میلگرد در غالب شرکت‌ها بود، چند شرکت نیز محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند، البته دو الی سه شرکت نیز افزایش قیمت محدودی داشتند. به عنوان مثال میلگرد آجدار ذوب اهن اصفهان با ۵۰ تومان کاهش به قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان به فروش رسید.

قیمت نبشی و ناوانی نیز مانند چند روز گذشته ثبات خود را حفظ کرد و بدون تغییر قیمت عرضه شد. قیمت تیرآهن نیز در بخش کیلوفروشی در غالب شرکت‌ها ثابت بود اما در بخش شاخه‌فروشی کاهش قیمت ۱۰ الی ۲۰ هزار تومانی را تجربه کرد.

قیمت پروفیل‌ها هم مانند اکثر محصولات فولادی تغییر قیمت قابل ملاحظه‌ای نداشتند و تنها چند شرکت محصولات خود را با کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی عرضه کردند. قیمت انواع ورق‌ها مانند ورق گالوانیزه، رنگی و روغنی نیز در غالب مبادی فروش با ثبات نسبی همراه بود.

چالش‌های راه‌اندازی سامانه جامع تجارت
مجتبی کواکبیان رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری در انتقاد به عملکرد دولت در زمینه سامانه جامع تجارت اظهار کرد: این سامانه‌ها نه تنها به شفافیت در بازار و حذف دلالان کمکی نمی‌کند بلکه موانع و مشکلات پیش روی توزیع‌کنندگان را نیز خواهد افزود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت پیش از تصمیم‌گیری در این زمینه و اجرای آن، بهتر بود که با فعالان صنعتی متخصص و مجرب مشورت کرده و از نظرات و پیشنهادات آنان بهره می‌برد، افزود: اجرای برخی تصمیمات غیرتخصصی و برنامه‌ریزی نشده موجب متضرر شدن بخش عظیمی از یک زنجیره خواهد شد، سامانه جامع تجارت یا هر سامانه دیگری که راه‌اندازی می‌شود باید در جهت تسهیل امور و ایجاد شفافیت و تنظیم بازار باشد نه اینکه خود به مانعی پیش روی فعلان صنعتی مبدل شود.

کواکبیان بیان کرد: بهتر بود سامانه جامع تجارت در ابتدا به صورت پایلوت در چند شهر اجرایی می‌شد و پس از بررسی معایب و محاسن این سامانه و رفع ایرادات و نقص‌های آن، به سایر شهرها نیز تعمیم یافته به صورت گسترده راه‌اندازی می‌شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد ساری تصریح کرد: اجرای برنامه‌های غیرتخصصی به جای تنظیم و بهبود اوضاع بازار، موجب ایجاد چالش‌هایی برای اکثر فعلان زنجیره فولاد ازجمله تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان خواهد شد.

وی تأکید کرد: راه‌اندازی این سامانه به حذف دلالان از این چرخه منجر نخواهد شد و به نظر می‌رسد باید راهکار دیگری برای حل این چالش ارائه داد. با محدود کردن بازار دست تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان بسته خواهد شد و بازار دیگر آن شور و نشاط سابق را نخواهد داشت و به نظر می‌رسد کددار کردن محصولات شیوه‌ بهتری برای تنظیم نرخ محصولات است.

وی در این زمینه تشریح کرد: تعیین قیمت اولیه و پایه با کددار کردن محصولات، توزیع‌کنندگان را در دستکاری قیمت‌ها محدود خواهد کرد، به همین جهت دیگر نیاز چندانی به وجود سامانه‌های مختلف نیز احساس نمی‌شود.

کواکبیان گفت: شیوه تعیین نرخ محصولات در بورس کالا نادرست است چراکه افراد سرمایه‌گذار و خریدار نقش چندانی در آهن و فولاد ندارند و تنها به فکر منافع خود و کسب سود از طریق‌ گران‌فروشی هستند، به همین جهت برای توزیع درست محصولات بهتر است رؤسای اتحادیه‌ها در نقش شرکت تعاونی وارد عمل شده و دست دلالان را از این زنجیره کوتاه کنند.

وی افزود: راه‌اندازی سامانه جامع تجارت در ظاهر امر موجب تغییراتی در نحوه توزیع خواهد شد اما افراد روش‌های دیگری برای توزیع محصولات پیدا خواهند کرد و به نظر می‌رسد از میان برداشتن توزیع‌کنندگان خرد نه تنها کمک‌کننده نیست بلکه چالش‌های پش‌بینی‌ نشده‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

از این رو بهتر است پیش از اجرای هر تصمیمی با متخصصان آن حوزه مشورت شود تا به‌جای حل مشکلات جاری، به ایجاد چالش‌های جدیدی منجر نشود.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha