۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵
افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده

همدان- مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: افزایش فاصله جوجه ریزی از ۷۵ به ۹۰ روز در کشور نبض بازار مرغ را به هم زد و موجب کمبود این ماده پروتئینی شد.  

بازار؛ گروه استان‌ها: طی چند سال اخیر معیشت مردم دچار نوسانات بی حد و حصر شده اما در این تلاطم ها و کوچک شدن سفره های مردم به دلیل گرانی و کمبود مواد غذایی رد پای مسئولان ناکارآمد کاملا مشهود است.

اگر نگاهی به نوسانات معیشتی موجود داشته باشیم به خوبی این مطلب احصاء می شود که مسئولین امر تا کارد به استخوان مشکلات نرسد هیچ دستور عمل و قدمی برای برداشتن بار مشکلات از دوش مردم برنمی دارند و تا صدای مردم از رسانه ها به گوش نرسد محال است پیشاپیش به استقبال حل مشکلات مردم بروند.

تمام مشکلات مردم از عدم احساس مسئولیت مسئولین امر نشات می گیرد گویی تا صدای مشکلات عرش آسمان را نشکافد مسئولان امر ورود جدی و به موقع برای رسیدگی به مشکلات ندارند و انگار رسم بر این است که تا چهارستون زندگی مردم از مشکلات به لرزه درنیامده مسئولین همچنان در خواب عمیق بسر ببرند.

سلب اعتماد مردمی یکی از همین تبعات ناگوار عدم نظارت ها و سوءمدیریت مدیران استانی و کلان کشوری است

بی شک این سوءمدیریت از سوی مسئولین تبعات جبران ناپذیری بر پیکره نظام و زندگی مردم به دنبال خواهد داشت که در این میان سلب اعتماد مردمی یکی از همین تبعات ناگوار عدم نظارت ها و سوءمدیریت مدیران استانی و کلان کشوری است.

طی چند ماه اخیر مردم با کمبود و نوسانات قیمت در بازار مرغ مواجه بودند و مدام رسانه ها از نوسانات موجود گزارش تهیه و به سمع و نظر مسئولین رساندند اما دریغ از یک نگاه هوشمندانه و دقیق و حساب شده حال آنکه ناگفته پیداست اگر روند کمبود مواد عذایی در بازار تداوم داشته باشد دیگر توانی برای ادامه زندگی برای مردم باقی نمی ماند و سفره های معیشتی مردم هر روز خالی و کوچک تر می شود.

افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده

به راستی مردم باید تا کجای معیشت خود را ندید بگیرند و از چه اقلام مصرفی و تغذیه ای در سفره های خود صرفنظر کنند؛ از یک طرف لبنیات گران است از طرفی دیگر گوجه فرنگی و به تبع آن رب گران می شود و هزاران هزار اقلام دیگر  که تمام آنها سفره معیشتی مردم را تشکیل می دهند و عدم وجود هریک باعث می شود تا سفره آنها کوچک و کوچکتر شود.

اوضاع نه چندان خوشایند بازار مرغ ما را پای صحبت های یکی از مسئولان نشاند و علیرضا قراگوزلو مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان پاسخگوی سئوالاتمان بود.

متاسفانه در سامانه جوجه ریزی اختلال پیش آمد و در شهریورماه فاصله جوجه ریزی ۹۰ روزه انجام گرفت

علیرضا قراگوزلو در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه واقعیت امر این است که متاسفانه در سامانه جوجه ریزی اختلال پیش آمد و در شهریورماه فاصله جوجه ریزی ۹۰ روزه انجام گرفت، گفت: این عامل باعث شد با مشکل جوجه ریزی مواجه باشیم چراکه فاصله جوجه ریزی از ۷۵ به ۹۰ روز افزایش یافت.

وی ادامه داد: سامانه جوجه ریزی در سراسر کشور فاصله جوجه ریزی را طی پروسه ای ۹۰ روزه انجام داد به همین علت جوجه ریزی به مدت ۱۵ روز عقب افتاد هرچند با پیگیری های انجام شده از سوی جهاد کشاورزی؛  استان همدان از این امر مستثنی شد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه طی روزهای آتی مشکل کمبود مرغ در بازار برطرف خواهد شد؛ اضافه کرد: در هفته های پیش رو ۱۶۰ تن مرغ مازاد مصرف استان تولید خواهد شد که انتظار داریم در این روزها تا رسیدن به فراوانی تولید همشهریان به اندازه نیاز خانوار مرغ تهیه کنند.  

افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز بازار مرغ با توزیع مرغ منجمد تا حدودی تامین شده است، یادآوری کرد: در حال حاضر ۱۳۰ تن مرغ مورد نیاز استان با همکاری جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین شرکت پشتیبانی  مرغ و دام تامین و به بازار تزریق می شود.  

۱۳۰ تن مرغ تولید داخل و مرغ منجمد توسط صنعت و معدن و تجارت و سازمان پشتیبانی از دام و طیور در بازار توزیع می شود

قراگوزلو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳۰ تن مرغ تولید داخل و مرغ منجمد توسط صنعت و معدن و تجارت و سازمان پشتیبانی از دام و طیور در بازار توزیع می شود، اضافه کرد: در خصوص ورود و خروج مرغ های منجمد وارداتی باید سازمان صنعت، معدن و تجارت و سازمان پشتیبانی از دام و طیور استان برنامه ریزی حساب شده داشته باشند.  

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تصریح اینکه مرغ استان همدان تامین است و دغدغه و مشکلی از نظر تامین مرغ نداریم، عنوان کرد: در خصوص توزیع مرغ گرم از هفته آتی روزانه ۱۶۰ تن مرغ و حتی مازاد بر مصرف در استان توزیع خواهد شد و مشکلی را تا عید نخواهیم داشت.  

وقتی قیمت مرغ در سراسر کشور به یک میزان باشد راه قاچاق مرغ به خودی خود بسته می شود و برهمین اساس و طی قیمت گذاری مصوب سراسری از قاچاق مرغ تا حدودی جلوگیری به عمل آمده است

قراگوزلو با بیان اینکه طی قیمت گذاری های انجام شده از قاچاق مرغ به شهرهای دیگر جلوگیری شده است اضافه کرد: وقتی قیمت مرغ در سراسر کشور به یک میزان باشد راه قاچاق مرغ به خودی خود بسته می شود و برهمین اساس و طی قیمت گذاری مصوب سراسری از قاچاق مرغ تا حدودی جلوگیری به عمل آمده است.  

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اعلام اینکه باتوجه به هماهنگی های بین سازمان دامپزشکی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و سازمان بازرسی و دستگاه های اطلاعاتی نظارت ها به صورت جدی و سختگیرانه  در حال انجام است و هر یک از سازمان ها بنا بر وظیفه محوله کارها را سرو سامان می دهند؛ اضافه کرد: اگر در روزهای گذشته نظارت ها به شکل و روال قبل انجام می گرفت با چالش ها و مشکلات عدیده مواجه می شدیم اما با توجه به هماهنگی هایی صورت گرفته از مقطع کمبود مرغ راحت تر عبور کردیم.  

افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص قیمت مرغ گفت: کارمندان کف بازار محسوب می‌شوند و بیش از همه در جریان افزایش قیمت ها قرار می‌گیرند ولی باید به تولید مرغ توجه شود لذا قیمتی که در تنظیم بازار کشور مصوب شده به گونه ای است که به تولید پایدار نگاه و توجه دارد چراکه اگر تولید کننده در راستای تولید ضرر کند دیگر از تولید بازمی ایستد محال است مجدد به سمت تولید حرکت کند.  

در حال حاضر قیمت مصوب مرغ در بازار را قبول داریم چراکه قیمت مصوب مرغ کف قیمتی است که تولید کننده می تواند به این قیمت مرغ عرضه کند

قراگوزلو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مصوب مرغ در بازار را قبول داریم چراکه قیمت مصوب مرغ کف قیمتی است که تولید کننده می تواند به این قیمت مرغ عرضه کند؛ گفت: قیمت ها به صورت کشوری تعیین شده است.  

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در خصوص سئوالی مبنی بر اینکه قیمت مصوب مرغ تا آخر سال همین خواهد بود یا احتمال تغییر وجود دارد، گفت: قیمت ها به صورت کشوری تعیین می شود و دست استان در خصوص قیمت گذاری ها بسته است و همدان هیچ گونه اعمال نظری در خصوص قیمت گذاری ها ندارد.  

قراگوزلو در ادامه با بیان اینکه با قیمت های مصوب کشوری از خروج غیرمجاز مرغ جلوگیری به عمل آمده و داستان قاچاق کنترل شده است، اضافه کرد: در گذشته چون قیمت مرغ در استان های دیگر به صورت یکباره افزایش می یافت و به نوعی قیمت ها با استان همدان متفاوت بود این امر سبب خروج مرغ ها به صورت غیرمجاز از استان همدان به استانی دیگر می شد؛ به طور مثال در مقطعی اگر قیمت هر کیلو مرغ در همدان ۲۴ هزار تومان بود در تهران قیمت ها در محدوده ۳۶ هزار تومان قرار داشت و قاعدتا با این روند قیمت برای قاچاقچی مرغ به صرفه بود که مرغ را از استان خارج کند اما در حال حاضر اگر قیمت مصوب ۳۱ هزار تومان در کل کشور ثابت بماند در کنترل و تنظیم بازار کمک کننده و تاثیرگذار خواهد بود.  

قراگوزلو در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی استقبال شهروندان از عرضه مرغ منجمد در بازار، عنوان کرد: مرغ های منجمد به صورت سایز عرضه می شوند و از آنجاکه در حال حاضر در استان همدان چهار کشتارگاه مرغ فعال است از نظر کشتارگاه مرغ مشکلی نداریم اما در برخی مواقع نظارت ها آنگونه که باید نیست.  

افزایش فاصله جوجه ریزی نبض بازار مرغ را به هم زد| حل مشکل کمبود مرغ تا هفته آینده

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه تصریح کرد: مرغ ایرانی مصرف ذرت دارد و خوراک ذرت و سویا جزء بهترین خوراک مرغ  محسوب می شود و مرغ های ایرانی به دلیل اینکه از سویا و ذرت تغیه می کنند جزء بهترین نوع گوشت مرغ محسوب می شوند.  

قراگوزلو در پایان گفتگو با تاکید بر اینکه مردم توجه داشته باشند ارزش مرغ سایز در تامین سلامت بالا است لذا توصیه می کنیم مردم به سمت خرید مرغ های سایز حرکت کنند، گفت:  اگر از سوی مردم استقبالی صورت گیرد تولیدکنندگان هم ضرر نمی‌کنند و مهمتر از همه سلامت جامعه با مصرف مرغ سایز تامین می شود بنابراین مردم نسبت به خرید مرغ سایز علاقه نشان دهند تا تولیدکنندگان به این وادی ورود پیداکنند.

کد خبر: ۱۱۴٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha