۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
صادرات ماسک تولیدی خراسان جنوبی به دورترین نقاط کشور| ظرفیتی که بومی ها ندیدند
گزارش بازار؛

صادرات ماسک تولیدی خراسان جنوبی به دورترین نقاط کشور| ظرفیتی که بومی ها ندیدند

بیرجند- خراسان جنوبی جزو اولین استان‌های تولید کننده ماسک استاندارد است اما این ظرفیت دیده نمی‌شوند و بیش از ۵۰ درصد تولیدات به خارج استان صادر می‌شود.

بازار، گروه استان‌ها: با شیوع کرونا استفاده از ماسک در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها از راهکارهای اصلی پیشگیری از ابتلاء بود اما در خراسان جنوبی با وجود اینکه شرکت‌هایی با بالاترین کیفیت در تولید ماسک داریم از آنها حمایت نمی‌شود و مصوبه ستاد تسهیل نیز به دلیل تغییرات دولت به دست فراموشی سپرده شده است.

«شرکت مهراد طب خاورمیانه» اولین تولیدکننده ماسک استاندارد در شرق کشور است که مجوز از سازمان تجهیزات پزشکی کشور دارد و اکنون با وجود تولیدات خوبی که دیگر استان‌ها به دنبال خرید از آنها هستند ولی در خود استان چندان استقبالی از آنها نشده است. در همین راستا با صادق احمدی، مدیرعامل این شرکت گفت‌وگو کردیم.

*دلیل راه‌اندازی این شرکت چه بود؟
با شیوع کرونا و عدم وجود تولیدکننده ماسک استاندارد در شرق کشور و توصیه مسئولان استان تصمیم گرفتیم که برای حفظ سلامتی مردم و وظیفه فرهنگی و شرعی خود این کار را شروع کنیم.

*مشکلات اولیه شما در راه‌اندازی چه بود؟
از آنجایی که در ابتدا و شروع هر بحرانی افراد سودجو وارد میدان می‌شوند در این حوزه نیز همین گونه بود و ما در ابتدا برای خرید دستگاه به مشکل برخوردیم ولی با پیگیری‌های فراوان خریداری و در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به صورت رسمی کار را شروع کردیم و سرمایه اولیه شروع کار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود.

*اینکه اولین تولیدکننده شرق کشور هستید درست است؟ اشتغالزایی شما چگونه است؟
بله ما اولین تولیدکننده دارای مجوز رسمی از سازمان تجهیزات پزشکی کشور برای تولید ماسک سه لایه پرستاری در شرق کشور هستیم. همچنین بعد از رفع موانع فنی اقدام به گرفتن پروانه تجهیزات پزشکی کشور کردیم و در مهرماه سال ۹۹ توانستیم پروانه تولید تجهیزات پزشکی را در کشور دریافت کنیم.

ظرفیت اسمی کارخانه ما تولید ۱۵۰ هزار ماسک به صورت روزانه است ولی به دلیل نبود حمایت‌های کافی درون استانی تولید را به یک سوم این مقدار کاهش داده‌ایم و به همین دلیل اکنون ۱۵ نفر شاغل که از این تعداد ۱۳ نفر خانم سرپرست خانوار هستند.

*نظر شما در زمینه توزیع ماسک‌های غیراستاندارد چیست؟
در ابتدا لازم است که بگوییم تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها وظیفه دارند که محصول استاندارد و غیراستاندارد را به عموم مردم معرفی کنند و پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشته باشند چرا که با جان مردم سروکار دارد.

با تذکر این شرکت در جلسات متعدد سازمان صمت استان، نهادهای نظارتی وارد عمل شدند و متأسفانه چندین هزار ماسک غیراستاندارد شناسایی شد و تا یک مقطع از ورود و توزیع ماسک‌های غیراستاندارد جلوگیری شد ولی هنوز هم شاهد توزیع ماسک‌های غیراستاندارد در سطح جامعه و استان هستیم.

در ابتدا از همکاران و متولیان تولید و شرکت‌های پخش و توزیع کنندگان ماسک در کشور و استان انتظار می‌رفت که تولید و توزیع ماسک استاندارد داشته باشند اما در برخی موارد شاهد تولیدات غیرقانونی و غیراستاندارد هستیم که توزیع آنها در بین مردم باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. در مرحله بعد از دستگاه‌های نظارتی و سازمان‌های متولی انتظار می‌رود که همواره پیگیر این موضوع باشند و به صورت مقطعی نباشد.

*حمایت‌ها از شما به عنوان اولین تولیدکننده ماسک استاندارد در استان چگونه است؟
در ستاد تسهیل استان بعد از پیگیری‌های بسیار مکرر در دی ماه ۹۹ مقرر شد که تمامی واحدهای درمانی و پزشکی و سازمان‌های درون استان ماسک مورد نیاز خود را از واحدهای تولیدی دارای مجوز داخل استان خریداری کنند، اما با توجه به اینکه این شرکت اولین مجوز را دارد و مطابق استانداردهای روز دنیا کار می‌کند این مصوبه فقط تا ابتدای فروردین ۱۴۰۰ ادامه داشت و کمترین خرید از این مجموعه در بین تولیدکنندگان دارای مجوز استان انجام گرفته است و بعد از آن سازمان غذا و دارو اعلام کرد مراکز درمان و پزشکی فقط باید به صورت مستقیم خرید کنند.

متأسفانه تاکنون از طریق سامانه ستاد بیمارستان امام رضا (ع) و در یک مرحله سازمان غذا و دارو خرید خود را ثبت کرده و بیمارستان رازی و ایران مهر نیز اقدام به خرید کرده‌اند ولی دیگر بیمارستان‌های استان هیچ گونه خریدی نداشتند و در سامانه ستاد کشوری نیز ثبت نکرده‌اند.

اکنون در حال پیگیری برای اجرای نامه ستاد تسهیل هستیم ولی با توجه به اینکه دولت تغییر کرده و مدیران در انتظار انتصاب استاندار جدید هستند، هیچ کاری انجام نمی‌شود و همه منتظر تغییر استاندار هستند.

*توزیع ماسک‌های شما در کشور و استان چگونه است؟
از مشتریان این واحد تولید می‌توان از پتروشیمی‌های جنوب کشور نام برد که این مجموعه‌ها به دلیل حساسیت‌های موجود چه قبل از ویروس کرونا و چه بعد از آن نسبت به کیفیت کالای خریداری شده بسیار دقیق هستند، تولیدات این واحد را تأیید و خریداری کرده‌اند و خوشبختانه مورد رضایت آنها بوده و نیز به دیگر سازمان‌های زیر مجموعه‌ای خود این محصولات را معرفی کرده‌اند. تولیدات ما از دورترین نقطه شرق کشور به دورترین نقطه جنوب کشور ارسال می‌شود، همچنین به دیگر استان‌ها از قبیل تهران، مشهد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان برای ارگان‌ها، سازمان‌ها و مراکز درمانی و پزشکی آنها ارسال می‌شود.

در مجموع بیش از ۵۰  درصد تولیدات ما به خارج از استان صادر و توزیع می‌شود و انتظار بیشتری داشتیم  که مصرف داخل استان بیشتر از این باشد چرا که حتی برخی از سازمان‌ها و بیمارستان‌ها ماسک غیراستاندارد بین مردم و نیروی خدوم پزشکی توزیع می‌کنند و متأسفانه به دلیل عدم آشنایی با مواد اولیه باکیفیت این ماسک‌ها به عنوان ماسک استاندارد توزیع می‌شود.

*درخواست شما به عنوان یک تولیدکننده چیست؟
با توجه به اینکه یک تولیدکننده لازم است که فقط به فکر تولید و تهیه محصول با کیفیت باشد تا هر روز خود را به‌روز کند و در بازار رقابتی ارتقاء پیدا کند، اما متأسفانه هر روز با یک بروکراسی اداری و قوانین دست و پاگیر روبه‌رو هستیم و تنها درخواست ما این است که این مشکلات رفع شود و برای ایجاد انگیزه در بین تمام تولیدکنندگان قوانین تسهیل کننده و حمایتی اجرایی شود تا دیگر جوانان و سرمایه‌گذاران هم شوق شروع کار تولید را داشته باشند و شاهد توسعه اقتصادی استان خراسان جنوبی باشیم.

کد خبر: ۱۱۴٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha