۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
ایمنی جاده‌های گلستان در انتظار بودجه| کسی پاسخگوی تلفات جاده‌ای نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

ایمنی جاده‌های گلستان در انتظار بودجه| کسی پاسخگوی تلفات جاده‌ای نیست

گرگان- هرچند مسئولان استان گلستان معتقدند که نقاط حادثه خیز استان را شناسایی کرده و در پی رفع آن هستند اما پزشکی قانونی از رشد ۱۶ درصدی تلفات ناشی از حوادث تصادفات در شش ماه امسال خبر می‌دهد.

الهام رئوفی فر؛ بازار: با نگاهی به اخبار تصادف‌های دهه ۹۰ در رسانه‌های استان، درمی یابیم که مسئولان گلستانی، ناایمن و پرخطر بودن محورهای استان را عامل تصادفات جاده‌ای و مصدومیت و تلفات ناشی از آن می‌دانند موضوعی که در تصادف مرگبار مدیرعامل و معاون پارلمانی وقت سازمان تأمین اجتماعی به اهمیت آن افزود و بغرنج بودنش را نمایان ساخت.

درست در همان زمان یعنی سال ۹۷ محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت وقت، در سفر به گلستان از شناسایی ۲۰ نقطه حادثه خیز و رفع نقایص آن تا انتهای همان سال خبر داد؛ با این وجود طبق آمار پزشکی قانونی گلستان تنها در شش ماهه امسال ۲۲۱ نفر در حوادث رانندگی کشته و چهار هزار و ۳۱۱ نفر در این تصادفات مصدوم شدند که این نشاندهنده ناایمن مانده محورهای استان است.

باوجود اینکه ایمن‌سازی نقاط پرخطر جاده‌های استان یکی از دغدغه‌های پلیس راه گلستان است و مسئولان این بخش نیز خواستار رفع خطر نقاط پرمخاطره جاده‌های اصلی و فرعی استان هستند با این حال مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان معتقد است بیشترین آمار تصادفات استان حاصل تردد موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است.

تصادفات ربطی به نقاط پرخطر محورهای استان ندارد
مهدی میقانی در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌افزاید: سهم موتورسیکلت سواران از تصادفات جاده‌ای استان حدود ۴۵ درصد و عابران پیاده ۱۳درصد است که این آمار نشان می‌دهد تصادفات ربطی به نقاط پرخطر محورهای استان ندارد.

بیشترین آمار تصادفات استان حاصل تردد موتورسیکلت سواران و عابران پیاده است

وی با بیان این نکته که طبق آخرین اطلاعات ۴۸ نقطه استان به عنوان نقاط پرتصادف شناخته شده، می‌افزاید: با توجه به اولویت‌بندی‌ها و تخصیص بودجه، این نقاط به مرور رفع خطر می‌شود از سوی دیگر باید تاکید کرد که نیمی از این نقاط پرخطر، طبق فرمت‌هایی که با پلیس راه به امضا می‌رسد رفع خطر خواهد شد.

مشکل محدودیت اعتباری از مسائلی است که همواره نهادهای دولتی با آن مواجه هستند و از آن در توجیه کاستی‌های ایجاد شده سخن به میان می‌آورند. درحالیکه بسیاری از دستگاه‌های متولی کمبود بودجه‌های ملی و استانی را عامل نافرجام ماندن مصوبه‌ای که وزیر وقت در سفر به استان از آن یاد کرده بود می‌دانند

]صنعت بیمه کمک کند
امعاون هماهنگی امور اقتصادی گلستان استفاده از ظرفیت مالی بیمه‌ها را یکی از راه‌های برون رفت از این مشکل مطرح می‌کند و در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به۱۲۸ نقطه حادثه خیز در محورهای استان، می گوید: باید علاوه بر اعتبارات ملی و استانی از محل حق بیمه برای رفع این مشکل استفاده شود.

ابراهیم کریمی  بیان کرد: این ۱۲۸ نقطه حادثه خیز بر اساس نگاه کارشناسان بیمه اعلام شده و از آنجاییکه این نقاط پرخطر ضربات جبران ناپذیری به صنعت بیمه هم وارد می‌کند بهتر است از ظرفیت بیمه برای رفع نقص، این نقاط بهره جست.

مشکل محدودیت اعتباری از مسائلی است که همواره نهادهای دولتی با آن مواجه هستند

وی ادامه می‌دهد: به هرترتیب برای هر تصادف بیمه باید مبلغ زیادی را به عنوان خسارت به بیمه شدگان پرداخت کند پس بهتر است که صنعت بیمه هم برای زیاندهی کمتر، در رفع مشکل این نقاط حادثه خیز مشارکت داشته باشد. گرچه تاکنون از سوی صنعت بیمه یک بخشی کمک می‌شد اما این مبلغ قابل توجه نیست تا بتواند به رفع نقص نقاط حادثه خیز کمک کند.

۷۷۰ حادثه تصادف جاده‌ای در امسال
به جز پزشکی قانونی گلستان، منبع دیگری مانند جمعیت هلال احمر گلستان هم به افزایش تصادفات در محورهای استان اشاره دارند آنطور که مدیرعامل جمعیت در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: ۹۴۰ مورد تصادف در شش ماهه نخست سال جاری در محورهای استان رخ داده است.

فرهاد میقانی با بیان اینکه سه پایگاه امداد و نجات شهرستان گرگان همواره جزء پرحادثه‌ترین پایگاه‌های استان بوده، می‌افزاید: از ۹۴۰ حادثه استان ۷۰۷مورد آن حاصل حوادث جاده‌ای ترافیکی است. تعداد کل حوادث استان در سال گذشته یک هزار و ۷۶۳ مورد بوده که از این تعداد یک هزار و ۳۱۳ مورد آن مربوط به حوادث جاده ای و ترافیکی است.

درحالی که طی سال های گذشته سید مناف هاشمی استاندار وقت در گلستان به ایمن شدن راه های استان تاکید و آن را یکی از دغدغه‌های مهم خوانده بود، گلستان در زمره استان های حادثه خیز کشور اعلام شد که نشان می داد تلاش بیشتری برای رفع مشکلات در حوزه ایمنی راه ها می بایست در این استان انجام شود. 

جلوگیری از تصادفات
از سوی دیگر چندی پیس بود که معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان هم نسبت به حوادث ناشی از تصادفات مرگبار اظهار نگرانی کرده و خواستار آموزش و فرهنگ سازی به خصوص رانندگان حادثه ‌ساز در استان شده بود مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان سهم موتورسیکلت ‌سواران و عابران پیاده در تصادفات برون شهری را حدود ۶۰ درصد اعلام می کند و عامل افزایش آمار تصادفات را نقاط پرخطر نمی داند.

۹۴۰ مورد تصادف در شش ماهه نخست سال جاری در محورهای استان رخ داده است

از سوی دیگر باید گفت که فرهنگ ترافیک و رانندگی نیز یکی از مهمترین موضوعات در زمینه کاهش تصادفات رانندگی و تلفات آن محسوب می شود از این روی نقش نهاد های فرهنگی نیز اهمیت پیدا می کند همچنین باید به موضوع استاندارد بودن وسایل نقلیه نیز اشاره داشت که در کنار انسان و جاده همواره از مهمترین ارکان و دلایل تصادفات محسوب می شوند. اعمال استانداردهای سخت گیرانه تر می تواند ارتقای ایمنی خودروها را به همراه داشته باشد تا دست کم آسیب های ناشی از تصادفات به حداقل برسد تا شاهد از دست رفتن جان مردم، نباشیم.

امیدواریم با توجه به دغدغه مندی مسئولان استان نسبت به رفاه بیشتر شهروندان موضوع نقاط پرخطر محورهای استان هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد تا در آینده شاهد از دست دادن هم استانی ها و سایر مسافران در مسیر تردد از شهرهای استان نباشیم. استانی که در آن راه و جاده نقش حیاتی دارد چرا که اقتصاد حوزه تولید و حمل و نقل در واقع شریان اصلی اقتصاد استان گلستان را شکل داده و از این بابت مقوله حمل و نقل دارای اهمیت استراتژیک است. در نهایتا باید دید که دغدغه های مردم به چه صورت از سوی مسئولان امر پیگیری و آیا استاندارد ایمنی راه و خودرو ارتقا خواهد یافت؟

کد خبر: ۱۱۴٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha