۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
ترافیک دام در دامداری‌ها،  افزایش قیمت در بازار/ کرونا هم از پس دلال‌ها برنیامد
گوشت قرمز باز هم گران شد؛

ترافیک دام در دامداری‌ها، افزایش قیمت در بازار/ کرونا هم از پس دلال‌ها برنیامد

درحالی روند افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار همچنان ادامه دارد که رییس اتحادیه سراسری دامداران می‌گوید: به دلیل نبود تقاضا با ترافیک دام مواجه شدیم و دام‌هایی که از زمان عرضه آنها گذشته در واحدهای پرواربندی باقی مانده‌اند.

خبرگزاری بازار- «تولید بیش از تقاضاست و حداکثر قیمت مصرف کننده گوشت باید ۷۰ هزار تومان باشد». این جمله‌ای است که سیروس روستا رییس اتحادیه سراسری دامداران در گفتگو با بازار  چندین بار تکرار می‌کند. اما وضعیت بازار با گفته‌های این فعال صنفی زمین تا آسمان فرق می‌کند و  قیمت گوشت قرمز(گوساله)بازهم سربه فلک گذاشته است.

گوشت گوساله‌ای که در بهمن کیلویی ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان و در روزهای پایانی اسفند بین ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان فروخته می‌شد، حالا دست کم ۱۰۰ تا ۱۱۰  هزار تومان خرج روی دست شما می‌گذارد. رشد حدود ۱۵ هزار تومانی گوشت در ۱۰ روز گذشته در حالی است که فعالان صنفی از رکود بازار و مسئولان وزارت صمت تامین و تثبیت اقلام اساسی خانوار در این روزهای کرونایی خبر می‌دهند.

آنگونه که حسن عباسی معروفان مدیرعامل پشتیبانی امور دام  گفته، عرضه بیش از تقاضا بوده و گوشت قرمز وارداتی در کلیه فروشگاه‌ها به قیمت کیلویی ۴۰ هزار تومان و گوشت تازه داخلی نیز به قیمت هر کیلو ۹۳ هزار تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. اوهمچنین اعلام کرده که توزیع اقلام پروتئینی به صورت روزانه انجام شده و هیچ توقفی در این زمینه نخواهیم داشت.

اما به نظر می‌رسد با وجود تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی و اجرای طرح رعایت فاصله اجتماعی، کسب و کار دلال‌ها تعطیلی بردار نیست و ویروس کرونا هم نتوانسته مشکلی در روند کار واسطه ها و سودجویا بازار ایجاد کند.

سود ۳۰ هزار تومانی دلال ها از هر کیلو گوشت

مرکز آمار ایران در روزهای نخست سال نرخ تورم در سال گذشته را ۳۴.۸ درصد اعلام کرد. البته شرایط در برخی از اقلام به مراتب بدتر بود. آمارها از رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت گوشت قرمز در یک سال گذشته خبر می‌دهد. با این وجود رییس اتحادیه سراسری دامداران کشور می‌گوید: تغییری در قیمت خرید دام از دامداران صورت نگرفته و مردم باید گوشت را به قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری کنند.

او ظرفیت تولید گوشت گوساله در کشور را یک میلیون تن اعلام کرد و گفت: به دلیل نبود تقاضا با ترافیک دام مواجه شدیم و دام‌هایی که از زمان عرضه آنها گذشته در واحدهای پرواربندی باقی مانده‌اند.

روستا همچنین با اشاره به افزایش واردات گوشت قرمز در سال ۹۸، گفت: نیازی به این حجم از واردات نبود. منتهی برخی برای توجیه کردن و منطقی نشان دادن واردات سعی داشتند که بازار را ملتهب نشان بدهند.

این فعال صنفی همچنین مشکل اصلی این روزها را تامین نهاده اعلام کرد و افزود: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای به دولت خواستار بازگشایی بازار نهاده های دامی شده تا دامداران مشکلی از بابت خوراک دام‌های خود نداشته باشند.

کد خبر: ۱۱٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha