۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
هشدار احتمال تعطیلی کارخانه های سیمان و نیروگاه ها| مصرف خانگی گاز را باید به یک چهارم کاهش دهیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با بازار:

هشدار احتمال تعطیلی کارخانه های سیمان و نیروگاه ها| مصرف خانگی گاز را باید به یک چهارم کاهش دهیم

بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز کشور است و اگر مصرف روزانه خانگی گاز را در حد ۶۰۰ میلیون مترمکعب نگه داریم می‌توانیم پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها را جوابگو باشیم.

هادی بیگی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به افت فشار پارس جنوبی و مشکلات در زمینه تامین سوخت گاز برای فصل زمستان،گفت: افت فشار پارس جنوبی به طور جدی امسال خودنمایی نمی‌کند و به نظر می‌رسد در چند سال آینده این افت فشار ملموس خواهد بود.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی تولید گاز امسال مشابه سال گذشته است، اظهار داشت: ما رقمی بالغ بر ۷۵۰ میلیون مترمکعب روزانه گاز به شبکه خانگی و صنعت وارد می‌کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جلوگیری از کمبود گاز به نحوه میزان مصرف مردم در زمستان وابسته است، تاکید کرد: به هر میزان که مصرف افزایش پیدا کند ما مشکل جدی خواهیم داشت.

بیگی نژاد تصریح کرد: همچنین مصرف انرژی گاز در سال گذشته به سال هایی مشابه است که همه انرژی گاز را به بخش خانگی اختصاص می‌دادند لذا طبیعی است که بدین نحو صنعت و نیروگاه‌ها دچار مشکل خواهند شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: آنچه که ما در این مسئله نیاز داریم صرفه‌جویی مردم در بخش گاز است و مردم باید در این بخش مراعات لازم را مدنظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه سال گذشته مصرف گاز ما در ماه‌های سرد سال بسیار،بسیار زیاد بود اظهار داشت: این میزان مصرف در حدی بود که می‌توانستیم آن را در کتاب گینس ثبت کنیم چرا که رکورد بالایی در این بخش زده شد.

بیگی نژاد ادامه داد: مصرف خانگی گاز در سال گذشته به طور فوق‌العاده ای بالا رفت لذا وقتی شرایط بدین شکل است ما نمی‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم همچنین درست است که ذخایر پارس جنوبی هم جزء برترین های دنیا است اما باید بدانیم که این حد از انرژی پارس جنوبی هم بی‌نهایت نیست و روزی دچار مشکل خواهیم شد.

بیگی نژاد اظهار داشت: حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز کشور است و ما اگر بتوانیم مصرف خانگی گاز را در حد ۶۰۰ میلیون مترمکعب به صورت روزانه نگه داریم می‌توانیم پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها را جوابگو باشیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این حد از انرژی را مصرف خانگی نداشته باشیم حتماً بخش سیمان و نیروگاه‌ها از فعالیت باز می ایستند و دچار مشکل خواهند شد.

وی با بیان اینکه صنایع مختلفی وابسته به گاز هستند، اظهار داشت: حتماً اگر به پتروشیمی‌ها گاز داده نشود تعطیل خواهند شد،همچنین برخی معادن هم تاکید دارند که در صورت عدم ارائه گاز فعالیتشان متوقف است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امسال باید با مردم در زمینه مصرف بهینه گاز به طور جدی صحبت شود تا مردم مراعات کنند لذا ما باید مصرف خانگی را به یک چهارم کاهش دهیم تا صنایع و نیروگاه‌های کشور از فعالیت باز نایستند و این مسئله را می توان مدیریت کرد.

بیگی نژاد با بیان اینکه اگر ما به درستی مسئله را برای مردم توضیح دهیم در این بخش کمک رسان خواهد بود، بیان داشت: باید پرمصرف ها در بخش گاز جریمه شوند لذا کسی که در شرایط فعلی واقعا مصرف بسیار بسیار بالایی داشته باشد، خائن به کشور است چرا که در صورت مصرف بی اندازه انرژی گاز آن هم در این شرایط، بسیاری از نیروگاه ها و مشاغل تعطیل خواهند شد و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha