۹ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲
تلخند آجیل به رهگذران بازار| قدرت خرید مردم کاهش یافته است
بازار از همدان گزارش می‌دهد؛

تلخند آجیل به رهگذران بازار| قدرت خرید مردم کاهش یافته است

همدان- گشت و گذار در بازار آجیل فروشان همدان نشان از آن دارد که مردم به دلیل گرانی های افسارگسیخته کمتر به سمت خرید این تنقلات می روند تا آنجا که فروشندگان آجیل از اوضاع کنونی ناراضی هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سری به بازار همدان زدیم، جایی که قیمت آجیل و خشکبار به تناسب مکان های عرضه دیگر قیمتی متعادل تر دارد؛ اما آن ها هم از کسادی بازار گلایه داشتند.

شیوع ویروس کرونا از یک سو و گرانی و افزایش قیمت ها از سویی دیگر بازارهای همدان را به سمت خلوتی سوق داده و عموم مردم سعی در خرید مایحتاج روزانه و خریدهای اصلی دارند ضمن اینکه بررسی میدانی خبرنگار بازار از بازار آجیل و خشکبار نشان از گرانی چندبرابری آن نسبت به سال های قبل دارد.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مردم دیگر تنها در پی خرید نان و برنج و مواردی از این دست هستند، عنوان کرد: قیمت آجیل به نسبت سال های قبل بالاتر رفته اما جیب مردم وضع خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شاهدیم که عده کثیری این روزها تنها از ما قیمت می گیرند و یا قیمت ها را نگاه می کنند و دست خالی از بازار می روند، اظهار کرد: عده ای از مشتری های ثابتمان هم تغییر رویه داده اند و مثل سابق پسته و بادام و بادام هندی نمی خرند.

در همین حال یکی از شهروندان همدانی به خبرنگار بازار گفت: همیشه در خانه تخمه کدو و پسته و بادام داشتیم اما این روزها واقعاً نمی توانیم با این قیمت ها زندگی کنیم.

من بازنشسته هستم و فرزند مجردی در خانه ندارم اما واقعاً حقوقم برای خودم و همسرم و نوه هایم که به خانه من می آیند، کافی نیست

وی با بیان اینکه قدرت خریدمان پایین آمده است، اظهار کرد: من بازنشسته هستم و فرزند مجردی در خانه ندارم اما واقعاً حقوقم برای خودم و همسرم و نوه هایم که به خانه من می آیند، کافی نیست و به همین خاطر دیگر آجیل را از برنامه خریدمان حذف کرده ایم.

حال با این وضعیت در این راستا گفتگویی با امجد خداویسی؛ عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان ترتیب داده شد تا بررسی وضعیت بازار فروش آجیل را داشته و با وی به گفتگو بنشینیم که در ادامه متن این صحبت ها را می خوانید:

خنده تلخ آجیل به رهگذران بازار همدان| قدرت خرید مردم کاهش یافته است

امجد خداویسی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار آجیل فروشی در روزهای کرونایی در رکود به سر می برد، عنوان کرد: فروش آجیل و خشکبار ۳۰ درصد کاهش داشته است.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با بیان اینکه با این روند افزایشی قیمت آجیل و تنقلات اقشار کم بضاعت نمی توانند آجیل خریداری کنند، مطرح کرد: در این میان کسانی که از توان مالی خوبی برخوردار هستند، بیش از پیش به خرید آجیل اهتمام دارند و در برنامه خرید روزانه آن ها آجیل هم قرار می گیرد.

به طور میانگین بین ۶۰ تا ۷۵ درصد آجیل فروشی های استان همدان فعال هستند که در این میان میانگین روزانه مصرف آجیل در شهر همدان  به دو تا سه تن می رسد که البته در سطح استان این میزان مصرف آجیل به ۶ تن نیز می رسد

وی ادامه داد: به طور میانگین بین ۶۰ تا ۷۵ درصد آجیل فروشی های استان همدان فعال هستند و در این میان میانگین روزانه مصرف آجیل در شهر همدان به دو تا سه تن می رسد که البته در سطح استان این میزان مصرف آجیل به ۶ تن نیز می رسد.

خداویسی با اشاره به اینکه در زمینه تولید مغز بادام در داخل کشور بسیار در مضیقه هستیم، تصریح کرد : مغز بادام از خود کشاورز با قیمت ۱۳۰هزار تومان به ازای هر کیلو خریداری می شود و بادام با پوست بین ۸۰ تا ۹۰هزار برای خریدار تمام می شود.  

 عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان با اشاره به اینکه امکان تولید بادام هندی به هیچ وجه در داخل وجود ندارد و باید آن را وارد کنیم، ادامه داد: در این بخش دچار مشکل و سختی هستیم و مشکلات هم حول محور عرضه و تقاضا می چرخد و اکثر بادام هندی ها از کشور هند وارد می شود.  

خنده تلخ آجیل به رهگذران بازار همدان| قدرت خرید مردم کاهش یافته است

خداویسی در ادامه گفتگو با بیان اینکه در هیچ کشوری محصول بادام هندی به غیر از کشورهای سریلانکا، اندونزی و هند کشت و تولید نمی شود، اظهار کرد: وارداتی بودن این محصولات موجب شده تا شاهد افزایش قیمت در آن ها باشیم.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان ادامه داد: در هیچ کشوری این محصول عمل نمی آید البته تلاش هایی هم در این راستا انجام گرفت ولی نتیجه بخش نبود.

قیمت هرکیلو فندق ایرانی ۵۰۰ هزار تومان است که با واردات این محصول مشکل افزایش قیمت و کمبود آن حل می شود و بازار به ثبات می رسد

خداویسی با عنوان اینکه در تولید فندق کمبود بسیار شدیدی در بازار احساس می شود، یادآور شد: قیمت فندق ایرانی هرکیلو ۵۰۰ هزار تومان است که با واردات این محصول مشکل افزایش قیمت و کمبود آن حل می شود و بازار به ثبات می رسد.

وی با بیان اینکه محصول پسته به وفور در کشور تولید می شود، اضافه کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۸ هزار تن افزایش تولید در کشور داشتیم و در حوزه صادرات پسته هم بسیار سهیم هستیم و در حوزه صادرات پسته هشت هزار تن افزایش داشته ایم.  

چین پسته ایران را به نام خود ایران به کشورهای دنیا صادر می کند
خداویسی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور چین پسته ایران را به نام خود ایران به کشورهای دنیا صادر می کند، اضافه کرد: چینی ها در زمینه بسته بندی ورود خوبی دارند و با کیفیت بهتری محصولات را بسته بندی می کنند.

خنده تلخ آجیل به رهگذران بازار همدان| قدرت خرید مردم کاهش یافته است

وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: اگر در مقام مقایسه برآییم به خوبی می‌توانیم تشخیص دهیم که کیفیت بسته بندی در کشورهای مختلف دیگر چقدر شکیل تر و زیباتر است تا کیفیت بسته بندی ایران، کما اینکه بسته بندی محصولات  در بحث عرضه و صادرات تاثیرگذار است.

اگر در تولید آجیل با کیفیت قدم برداریم نه تنها به نفع تولیدکننده های داخلی پیش رفته ایم بلکه هزینه های مصرف کنندگان را نیز کاهش داده ایم

وی با بیان این موضوع بر لزوم توجه به کیفیت محصولات اشاره کرد و گفت: اگر در تولید آجیل با کیفیت قدم برداریم نه تنها به نفع تولیدکننده های داخلی پیش رفته ایم بلکه هزینه های مصرف کنندگان را نیز کاهش داده ایم.

عضو اتحادیه آجیل و خشکبار همدان در بخش پایانی این گفتگو یادآور شد: متاسفانه این روزها شاهد کاهش شدید فروش آجیل در همدان هستیم و این موضوع ارتباط مستقیمی با وضعیت مالی مردم دارد.

بسیاری گران شدن مواد اولیه، بالا رفتن نرخ ارز و محدودیت‌های قرنطینه را از جمله دلایل گرانی آجیل و خشکبار بیان می کنند، اما به راستی در این مسیر جایگاه قدرت اقتصادی مردم کجا ماجرا است؟ آیا نمی توان در مسیری وارد کار شد که آجیل های داخلی با قیمت مناسب وارد بازار شوند و به جای آن که با روندی دلالانه توسط واسطه ها، آن هم بدون نام و نشانی از کشورمان به کشورهای دیگر بروند و در آن جا بسته بندی شوند و گاه مجدد وارد کشور شوند، خودمان وارد عمل شویم؟

بسته بندی، بو دادن و وارد کار شدن در عرصه صنایع تبدیلی و تکمیلی نه تنها در محصولاتی که قابلیت کشت در کشور را دارند، می تواند روزهای روشن صادرات را به ارمغان بیاورد بلکه، ارزش افزوده آن به بدنه کشور باز می گردد، دست کشاورزان از این روند پر می شود و از سویی، کالای ایرانی باکیفیت، سالم و البته خوش قیمت به دست مصرف کنندگان می رسد و شاهد خنده تلخ آجیل به مردم نخواهیم بود.

کد خبر: ۱۱۴٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha