۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
افت شدید قیمت نفت در پی احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی
در آستانه احیای مذاکرات برجامی رخ داد؛

افت شدید قیمت نفت در پی احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی

در بحبوحه انتشار اخبار مربوط به احتمال از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در ماه آینده، قیمت جهانی نفت به سمت اولین کاهش هفتگی خود از ماه سپتامبر تاکنون پیش رفت.

به گزارش خبرگزاری بازار، در بحبوحه انتشار اخبار مربوط به احتمال از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران در ماه آینده، قیمت جهانی نفت به سمت اولین کاهش هفتگی خود از ماه سپتامبر تاکنون پیش رفت.

بر اساس این گزارش، نفت خام برنت، این هفته با ۱.۲۵ درصد کاهش به ۸۴.۴۶ دلار در هر بشکه رسید که به نظر می رسد در مسیر اولین کاهش قیمت خود از تاریخ ۳ سپتامبر تا به امروز قرار گرفته است. 

قیمت جهانی نفت، روز پنجشنبه در پی انتشار اخباری مثبت در خصوص توافق ضمنی علی باقری، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای برگزاری نخستین نشست مذاکرات وین پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران، به شدت کاهش یافت.

به گفته کارشناسان، دلیل این کاهش سریع و چشمگیر، احتمال بازگشت نفت ایران به بازرهای جهانی در صورت به نتیجه رسیدن مذامکرات میان تهران و طرف های برجامی اتس که قرار است ماه آینده میلادی در وین آغاز شود. 

لازم به ذکر است صادرات و فروش نفت ایران در بازارهای جهانی از سال ۲۰۱۸ به این و و در پی اعمال تحریم های دولت ۀمریکا علیه ایران به شدت کاهش پیدا کرده است؛ موضوعی که منجر به کاهش عرضه نفت خام در بازرهای جهانی و در نتیجه افزایش کم سابقه قیمت ها طی سال های اخبر شد. 

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان های بین المللی، صادرات نفت ایران در دوران تحریم، از ۴.۸ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۱۷ به ۲ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته و همچنین شیوع کرونا و افول اقتصاد جهانی نیز منجر به کاهش بیشتر عرضه نفت ایران در بازارهای بین المللی شد. 

اکنون اما در آستانه بازگشت ایران و طرف های برجامی به میز مذاکرات در وین و همچنین آماده شدن بازارهای جهانی برای بازگشت به حالت اولیه پس از مدت ها رکود تورمی ناشی از کرونا، تنها انتشار یک خبر مثبت از حصول پیشرفت در مسیر مذاکرات وین کافی است تا قیمت نفت و دیگر مشتقات نفتی در بازارهای جهانی با افت شددی مواجه شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha