۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
باک‌های خالی ماشین آلات کشاورزی در مهران| سهمیه‌ای که به تراکتورها نرسید
بازار گزارش می‌دهد؛

باک‌های خالی ماشین آلات کشاورزی در مهران| سهمیه‌ای که به تراکتورها نرسید

ایلام- کمبود سهمیه گازوئیل تراکتورهای شهرستان مهران باعث شده همزمان با شروع فصل کشت محصولات کشاورزی، مشکلاتی برای کشاورزان منطقه به وجود آید.

بازار؛ گروه استان‌ها: با شروع فصل کشت محصولات کشاورزی کمبود سهمیه گازوئیل تراکتورداران مهرانی، کشاورزان این شهرستان را با چالشی جدی روبه رو کرده است.

شهرستان مهران یکی از قطب‌های کشاورزی استان به شمار می‌آید و در این شهرستان حدود ۳۰ هزار هکتار زمین آبی و دیم زیر کشت می‌روند.

یکی از ادوات پراستفاده کشاورزان در این روزها تراکتور است که در همه مراحل کاشت، داشت. برداشت عصای دست آنها است، تراکتور است اما این روزها با مشکلاتی مواجه هستند.

سهمیه کفاف فعالیت‌ها نیست
یکی از تراکتورداران مهرانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سهمیه گازوئیلی که به ما می‌دهند مقدار ۵۰۰ لیتر است که فقط کفایت پنج روز کاری ما را می‌دهد.

رضا اسدی بیان کرد: برخی از تراکتورها دارای دو نوبت فعالیت هستند و اگر شب نیز مشغول به کار شوند، این سهمیه کفاف سه روز کار هم نمی‌شود.

وی افزود: با این شرایط که گازوئیل و گرانی قطعات ماشین آلات، اگر حمایت مسئولان صورت نگیرد، مجبور به فروختن تراکتور هستیم و به دیگر شهرها مهاجرت می‌کنیم.

طبق گفته مسئولان با رایزنی فرمانداری مهران حدود ۲۰۰ لیتر گازوئیل به سهمیه تراکتورداران شهرستان اضافه شده اما کماکان کافی نیست.

افزایش سهمیه‌ها در آبان و آذرماه
معاون جهاد کشاورزی مهران در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صحبت‌هایی که با شرکت نفت داشتیم، این قول را از آنها گرفتیم که در آبان و آذرماه که پیک کاری صاحبان تراکتورها است بتوانیم افزایش سهمیه برای آنها داشته باشیم.

میزان سهمیه سوخت بر اساس فرمول‌های رسمی و علمی و منطبق بر نوع تراکتور و ماه‌های کم کاری، متوسط کاری و پر کاری تعیین شده است

حشمت الله نظربیگی با اشاره به آغاز کشت محصولات مختلف کشاورزی در شهرستان، گفت: تاکنون کشت کلزا در ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان مهران انجام شده است.

باک‌های خالی ماشین آلات کشاورزی در مهران| سهمیه‌ای که به تراکتورها نرسید

وی گفت: گندم، جو، کلزا و… از مهمترین محصولات کشاورزی شهرستان مهران هستند.

معاون جهاد کشاورزی مهران تصریح کرد: سهمیه سوخت تراکتورهایی که فاقد پلاک و یا دارای پلاک غیربومی و تعویض نشده باشند در سامانه سوخت قطع شده است.

نظربیگی اضافه کرد: میزان سهمیه سوخت بر اساس فرمول‌های رسمی و علمی و منطبق بر نوع تراکتور و ماه‌های کم کاری، متوسط کاری و پر کاری تعیین شده است.

سهمیه سوخت بر اساس مولفه‌های سطح زیرکشت
مدیر عامل پخش فرآورده‌های نفتی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای سوخت تراکتورها، برآورد سهمیه سوخت با هماهنگی کارشناسان جهاد کشاورزی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بر اساس مولفه‌های سطح زیرکشت و نوع تراکتور سنجیده می‌شود و برای همه استان این اتفاق می‌افتد.

۲۰ درصد مازاد بر سهمیه‌های کنونی نیز در اختیار روسای جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار داده شده که اگر موردی پیش آید که شخصی تراکتوری داشته باشد و سطح زیرکشت آن مازاد بر چیزی که ما برآورد کرده باشیم، می‌تواند به جهاد کشاورزی مراجعه کند و سهمیه بیشتر تحویل گیرد

علی اصغر چاغروندی افزود: شهرستان مهران نیز مانند دیگر شهرستان‌های جنوبی مانند دهلران و آبدانان از همین روش برخوردار است.

باک‌های خالی ماشین آلات کشاورزی در مهران| سهمیه‌ای که به تراکتورها نرسید

وی گفت: طی هفته گذشته به رغم سهمیه‌هایی که برای شهرستان‌ها اعلام کرده بودیم، ۲۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل اضافه نیز با توجه به فصل کشت و شخم زدن به سهمیه تراکتورهای شهرستان‌های استان افزوده شده است.

وی عنوان کرد :۲۰ درصد مازاد بر سهمیه‌های کنونی نیز در اختیار روسای جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار داده شده که اگر موردی پیش آید که شخصی تراکتوری داشته باشد و سطح زیرکشت آن مازاد بر چیزی که ما برآورد کرده باشیم، می‌تواند به جهاد کشاورزی مراجعه کند و سهمیه بیشتر تحویل گیرد.

با توجه به اینکه بیش از ۶۰ هزار بهره بردار کشاورزی در استان ایلام مشغول به فعالیت هستند و ادوات و ماشین آلات کشاورزی نقش مهمی در فعالیت‌های کشاورزی دارد، نیاز است مسئولان توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

کد خبر: ۱۱۴٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha