۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
کرونا بازار قارچ چهارمحال و بختیاری را کساد کرد/ کاهش استقبال مردم
بازار گزارش می‌دهد؛

کرونا بازار قارچ چهارمحال و بختیاری را کساد کرد/ کاهش استقبال مردم

شهرکرد - شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران ها موجب کاهش مصرف قارچ شده است که این امر کسادی بازار این محصول کشاورزی در چهارمحال و بختیاری ایجاد کرده است.

گروه استان ها - خبرگزاری بازار: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل آب و هوا و اقلیم خاص به یکی از قطب های تولید کننده قارچ در کشور تبدیل شده است. قارچ تولیدی این استان از نوع قارچ دکمه ای است. استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون رتبه بالایی در تولید قارچ کشور به خود اختصاص داده است. قارچ تولیدی استان چهارمحال و بختیاری به استان های فارس، خوزستان، تهران و دیگر استان ها ارسال می شود.

بخش قابل توجهی از قارچ تولیدی این استان در رستوران و فست فودهای کلانشهر ها از جمله تهران، اصفهان، اهواز و شیراز مصرف می شود.

شیوع ویروس کرونا بیشتر اصناف و واحدهای تولیدی در چهارمحال و بختیاری و سطح کشور را به تعطیلی کشانده است.

با تعطیلی رستوران ها و اغذیه فروشی ها و کاهش استقبال مردم از این مراکز در پی شیوع کرونا، مصرف قارچ کاهش بسیار شدیدی پیدا کرده است و قارچ تولیدی روی دستان واحد های تولیدی استان باقی مانده است.

 قارچ را نمی توان مدت زمان زیادی نگه داشت و قارچ درجه یک به سرعت به قارچ درجه دو و درجه سه تغییر می کند همین امر موجب شده است که عرضه آن در میوه فروشی های سطح شهر با قیمت بسیار پایین انجام شود. هم اکنون قیمت قارچ دکمه ای حدود ۵۰ درصد نسبت به گذشته کاهش یافته است و همین امر موجب ضرر اقتصادی به بسیاری از فعالان و تولید کندگان این عرصه شده است.

خریداری برای قارچ های تولیدی در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

یکی از تولید کنندگان قارچ دکمه ای چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اکثر مشتریان ما از استان های اطراف و مراکز تهیه و تولید مواد غذایی بودند که هم اکنون با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز تهیه مواد غذایی، خریداری برای قارچ های تولیدی ما و جود ندارد و با مازاد تولید مواجه شده ایم.

امیر حسین موسوی بیان کرد: این مازاد تولید ما ر ا مجبور کرده که تولیداتمان را به نصف قیمت قبل بفروشیم که این قیمت کمتر از قیمت تمام شده تولید است.

وی ادامه داد: قارچ درجه یک بعد از دو روز به قارچ درجه دو تبدیل می شود و قیمت آن بسیار کاهش می یابد.

این تولید کننده بخش کشاورزی تاکید کرد: هر ساله تولید قارچ را برای بازار شب عید افزایش می دادیم که شیوع کرونا در سطح کشور موجب شد که فروش قارچ کاهش قابل توجه داشته باشد و امسال بازار خوبی نداشتیم.

وی بیان کرد: کاهش استقبال مردم از رستوران‌ها طی ۳۰ روز گذشته نقش مهمی در کاهش مصرف قارچ در سطح استان و کشور داشته است.

این تولید کننده قارچ های دکمه ای گفت: این شرایط برای ما زیان زیادی به همراه دارد و از مسئولان درخواست مساعدت و کمک داریم.

بخش عمده تولیدات قارچ استان چهارمحال و بختیاری روی دست تولید کنندگان  باقی مانده است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: استان چهارمحال و بختیاری رتبه پنجم تولید قارچ دکمه ای در کشور را دارد.

ابراهیم شیرانی تولید این محصول در سال ۹۸ را بیش ازهفت هزار و ۵۰۰ تن عنوان کرد، و بیان کرد: هم اکنون ۳۰ واحد صنعتی و ۱۵۰ واحد تولید خانگی در زمینه تولید قارچ دکمه‌ای فعال هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری میزان اشتغال در زمینه تولید قارچ استان را ۸۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۵۰ نفر در مشاغل خانگی و ۶۵۰ نفر نیز در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند.

 شیرانی بیان کرد: بیش از ۷۰درصد قارچ تولیدی استان چهارمحال و بختیاری به استان های اصفهان،فارس، تهران و خوزستان ارسال می شود.

کاهش ۵۰ درصدی قیمت قارچ در چهارمحال و بختیاری

وی بیان کرد: هم اکنون به علت شیوع ویروس کرونا و کاهش حمل و نقل بخش عمده تولیدات قارچ استان چهارمحال و بختیاری روی دست تولید کنندگان باقی مانده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش قیمت قارچ دکمه ای در استان، گفت: همین امر موجب شده است قیمت قارچ دکمه ای از هر کیلو ۱۲۰ هزار ریال به ۶۰هزار ریال برسد.

بهره گیری از بخش صنایع تبدیلی برای فرآوری قارچ های مازاد تولیدی در سطح استان ضروری است و باید این صنعت در استان رشد کند تا قارچ های تولید فرآوری شوند و در زمانی که نیاز است راهی بازار شوند.

توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در راستای جلوگیری از هدر رفت محصولات کشاورزی و توسعه بخش کشاورزی ضروری است.

حمایت از تولید کنندگان این بخش در راستای رونق تولید ضروری است تا مشکلات مالی و کسادی این روزهای بازار قارچ به مانعی بزرگ در سد راه تولید این واحد های تولیدی تبدیل نشود.

کد خبر: ۱۱٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha