۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۹
آموزش رکن اصلی نیاز استان سمنان به کارگر است | مهارت آموزی ارتقای شانس اشتغال
کارشناس اقتصادی تاکید کرد؛

آموزش رکن اصلی نیاز استان سمنان به کارگر است | مهارت آموزی ارتقای شانس اشتغال

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آموزش کارگران رکن اصلی نیاز استان سمنان است، گفت: متاسفانه آموزش و مهارت افزایی به سمت نیازهای بازار کار پیش نرفته است.

سیدرضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه آموزش کارگران رکن اصلی نیاز استان سمنان است، تاکید کرد: فقدان کارگر ماهر یکی از مشکلاتی است که همیشه تولید استان به آن دچار بوده و همچنان نیز نیازها برطرف نشده است. از سوی دیگر باید اذعان داشت که مهارت آموزی ارتقای شانس اشتغال را به دنبال خواهد داشت در نتیجه این امر دارای اهمیتی بسزا است.

وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه ای به تنهایی نمی‌تواند همه کار بر بیاید، تاکید کرد: متأسفانه یک حلقه مفقوده در این بین وجود دارد که شامل نیازسنجی بازار و سوق دادن مهارت‌ها است که این امر باید در سند اشتغال استان سمنان دیده شود.

عدم توجه به روستاها
کارشناس اقتصادی با بیان اینکه امروز در مقوله تولید صنایع دستی و فرش علی رغم ظرفیت‌های فراوان آموزش‌های مناسب داده نمی‌شود اما برعکس در حوزه برق قدرت که مملو از کارگر هستیم همچنان آموزش داده می‌شود که بیش از نیاز بازار نیز محسوب می‌شود، گفت: تناسب مناسبی بین داشته‌ها و آموزش‌ها نیست و متأسفانه فنی و حرفه ای نیز به نام واگذاری املاک مازاد هرچه ملک در روستاها و بخش‌ها و شهرستان‌ها بوده را فروخته است.

سازمان فنی و حرفه ای به تنهایی نمی‌تواند همه کار بر بیاید

طباطبایی با بیان اینکه امروز روستاها خالی از تولید شدند چرا که آموزش مهارت افزایی در آنها کاهش یافته است، تاکید کرد: جالب اینجا است که دقیقاً فنی و حرفه ای نیز برای فروش اموال مازاد خود از روستاهایی مانند فرومد شروع کرده که مهد اشتغال و توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این امر نشان می‌دهد که کار کارشناسی باید در حوزه مهارت افزایی صورت می‌گرفت، بیان کرد: متأسفانه شاهد برنامه‌ریزی درست بر حسب آمایش سرزمینی نیستیم برای مثال دو دهه است که در شاهرود یک کارخانه متوسط مقیاس هم راه اندازی نشده اما تمام آموزش‌های فنی و حرفه ای در حوزه صنعتی است و برعکس در سمنان آموزش کشاورزی داده می‌شود.

فقدان کارگر ماهر
این کارشناس با بیان اینکه موضوع مهم دیگر خانواده‌ها هستند که نمی‌گذارند جوانان در زمینه‌های فنی و حتی کارگری دارای مهارت شوند، ابراز کرد: هرچند امروز مانند گذشته نیست اما همچنان هم بسیاری خانواده‌ها در استان ترجیح به کارمندی و مهندسی و پزشکی فرزندانشان دارند و در این بین استان سمنان مجبور است برای تأمین نیاز کارگری خود از خارج استان نیرو تأمین کند که حضور هزاران مازندرانی و سبزواری در استان سمنان گواه این مدعی است.

امروز روستاها خالی از تولید شدند چرا که آموزش مهارت افزایی در آنها کاهش یافته است

طباطبایی با بیان اینکه زبان دوم مردم در شهرستان سمنان، مازندرانی و زبان دوم مردم شاهرود کردی کرمانجی خراسان شده چرا که جمعیت کثیری از این مناطق مهاجرت کردند، گفت: این امر نشان می‌دهد که ما ظرفیت فراوان داریم اما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی افزود: عجیب است که در استان امروز چوپان برای نگهداری دام حتی یافت نمی‌شود و فعالان این حوزه نیز از استان‌های همجوار می‌آیند یا مثلاً کارگر برای جمع‌آوری زعفران وجود ندارد و باید با مکافات برای جمع‌آوری این محصول اقدام کنید زیرا زعفران کار تخصصی محسوب می‌شود و نیاز است که قبل از طلوع آفتاب برداشت صورت بگیرد اینها نشان می‌دهد که علی رغم داشتن توانمندی ایجاد اشتغال همچنان در بسیاری زمینه‌ها ناکام هستیم و نرخ بیکاری‌مان در استان هنوز بالا است.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha