۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
سرعت افزایش قیمت‌ها کمتر شده است
معاون دفتر شاخص قیمت‌های ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر:

سرعت افزایش قیمت‌ها کمتر شده است

رضایی، معاون دفتر شاخص قیمت‌های ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان گفت: کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه به این معنی است که سرعت افزایش قیمت‌ها کمتر شده است.

به گزارش بازار، اسعد الله رضایی با ارائه آماری از نرخ تورم مهرماه، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کل کشور در مهرماه را  ۳۶۴.۱ درصد اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش داشته یعنی تورم ماهانه ۳.۷ درصد و در شهریور امسال ۳.۹ درصد بوده است.

او سپس نرخ تورم نقطه‌ای یعنی تغییرات قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل را، ۳۹.۲ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: این عدد در شهریور ماه امسال ۴۳.۷ درصد بود. البته نوع ترکیب اقلام کالایی یا نحوه محاسبه در استخراج نرخ تورم موثر است.

معاون دفتر شاخص قیمت‌های ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان، تورم ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری یعنی میانگین تغییرات قیمت در یکسال اخیر را ۴۵.۴ درصد در مهر ماه و در شهریور ۴۵.۸ درصد اعلام کرد که ۴ دهم درصد کاهش تورم را نشان می‌دهد.

او در تبیین ارقام اعلام شده، توضیح داد: کاهش نرخ تورم به معنی کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه به این معنی است که سرعت افزایش قیمت‌ها کمتر شده است.

رضایی افزود: برای تعیین نرخ تورم، به صورت هفتگی قیمت ۴۷۵ قلم کالا رصد می‌شود؛ که با مراجعه به بنگاه‌های خرده فروشی ۲۳۰ شهر کشور، این اطلاعات به دست آمده است.

او با اعلام اینکه هر کالا بر این سبد ضریب تاثیر متفاوتی دارد، تصریح کرد: وقتی اطلاعات اقلام جمع آوری شد، با محاسبات خود، تورم کل کشور را محاسبه می‌کنیم.
 
او اقلام تاثیرگذار و میزان تورم نقطه ای آنها را این طور مشخص کرد:

رضایی درباره علت تفاوت تورم اعلام شده با آن چیزی که مردم از قیمت‌ها مشاهده می‌کنند، گفت: نرخ تورم، میانگینی از قیمت همه کالاهای مصرفی و مربوط به همه خانوارهای کشور است. ممکن است هر خانوار در هر شهری نسبت به کالایی که بیشتر مصرف می‌کند درک متفاوتی از تورم داشته باشد.

او در خصوص اینکه باید نرخ تورم برای کالاهای پرمصرف اعلام شود توضیح داد: هفتم هر ماه در سایت مرکز آمار متوسط اقلام پرمصرف را منتشر می‌شود، اما به جای شاخص خود قیمت را اعلام می‌کنیم.

رضایی ادامه داد: برای محاسبه تورم باید کالاهای مختلف با هم تجمیع شود و نمی‌توان فقط برخی کالاها را در نظر گرفت.

معاون دفتر شاخص قیمت‌های ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان در خصوص پیش بینی نرخ تورم در ماه‌های آینده گفت: پیش بینی جزء وظایف مرکز آمار نیست و ما فقط آمار روز قیمت‌ها را برای تصمیم گیری و سیاست گذاری مسئولان اعلام می‌کنیم.

او تاکید کرد: نرخ تورم میانگین قیمت‌ها در ۳۵۰ روستا و ۲۳۰ شهرستان از کل کشور است که در این ماه در مناطق روستایی ۴۹.۶ درصد بوده و ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل داشته است.

او افزود: نرخ تورم شهری نیز ۴۴.۷ درصد بوده که نسبت به ماه قبل۰.۴ درصد کاهش داشته است.

رضایی گفت: در دهک‌های پایین اقلام خوراکی و در دهک‌ها بالاتر اقلام مصرفی تاثیر بیشتری بر درآمد دارد.

کد خبر: ۱۱۴٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha