۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
مذاکرات هسته‌ای را از ۲ هفته پیش در تهران آغاز کرده ایم
وزیر امور خارجه:

مذاکرات هسته‌ای را از ۲ هفته پیش در تهران آغاز کرده ایم

امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه گفت: به زودی مذاکرات وین آغاز خواهد شد و با چهار به علاوه یک گفتگوها را از سر می‌گیریم.

به گزارش بازار، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود با اشاره به اینکه ما مذاکرات هسته‌ای را از دو هفته پیش در تهران آغاز کرده ایم گفت: گفتگوهای بین معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان با آقای انریکه مورا شروع شد و امروز آقای دکتر باقری در بروکسل برای تکمیل گفتگوها حضور دارد.

وی گفت: ما با آقای انریکه مورا و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در مورد این گفتگو می‌کنیم که زمانی که وارد مذاکره جدید با چهار بعلاوه یک خواهیم شد چگونه مذاکره کنیم و چگونه بر مسائل تمرکز کنیم که اولاً همه طرف‌ها بدون فوت وقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تعهدات کامل خودشان در برجام برگردند ثانیاً برگشتن آن‌ها به برجام آورده خیلی مهمی برای ما در جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه افزود: اینکه چگونه همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام بر می‌گردند نشان خواهد داد که تحریم‌های ذیل برجام درباره جمهوری اسلامی ایران به طور کامل برداشته خواهد شد.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم از نقطه برون رفت به مذاکرات وین بازگردیم، اما در عین حال فرمتی را که در مذاکرات وین شکل گرفته است قبول داریم و به زودی پس از ارزیابی از گفتگوی‌های امروز معاون سیاسی وزارت خارجه با آقای مورا و مسئولین اتحادیه اروپا درباره اینکه در چه تاریخی وارد گفتگو و مذاکره با چهار بعلاوه یک شویم تصمیم می‌گیریم.

امیرعبداللهیان گفت: این زمان دیر نخواهد بود و به زودی مذاکرات آغاز خواهد شد و با چهار بعلاوه یک گفتگوها را از سر می‌گیریم.

اموال مردم افغانستان در بانک‌های خارجی باید آزاد شود
وزیر امور خارجه گفت: یکی از مسائلی که در نشست امروز مطرح شد تاکید به آزادسازی اموال و دارایی‌های مردم افغانستان در بانک‌های خارجی بود.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه نشست خبری افزود: بیش از سه ماه است که کارمندان در افغانستان حقوق دریافت نکرده اند و شرایط معیشتی و مالی بسیار بدی در آنجا حاکم است، این می‌تواند سطحی از نابسامانی و آشوب‌های داخلی را رقم بزند.

وی گفت: این بازگشت باید به نحوی باشد که اموال و دارایی‌ها در اختیار همه مردم و اقوام در سراسر کشور افغانستان قرار گیرد تا از بخشی از این چالش‌ها و بحران‌ها رفع شود.
 
دیدار و مذاکره سه جانبه هسته‌ای با طرف‌های اروپایی نداریم و نخواهیم داشت
وزیر امور خارجه در ادامه و در خصوص مذاکرات هسته‌ای با اروپا افزود: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان یک روش ناپسندیده‌ای از نظر ما دارند و آن این است که به جای تلاش در ظرفیت ملی در بعضی از موضوعات از جمله موضوع هسته‌ای درخواست دارند تا سه سفیر به صورت مشترک با یک مقام سیاسی ما در داخل یا خارج از کشور ملاقات کنند.

امیرعبداللهیان ادامه داد: البته بخش ناپسندیده‌تر این است که بعد از این ملاقات‌ها معمولاً یک بیانیه مشترک صادر می‌کنند و تنها حرف‌های خود را در آن قید می‌کنند و گاهی اوقات هم اعلام می‌کنند که به ایران در موضوعی فرصت دادیم.

وی گفت: ما چه در بروکسل و چه در تهران از هرگونه گفتگوی دیپلماتیک دوجانبه با آلمان، انگلیس یا فرانسه استقبال می‌کنیم، اما گفتگو با سه کشور اروپایی در موضوع هسته‌ای صرفاً در چارچوب ۱+۴ یعنی در کنار نمایندگان چین و روسیه که طرف‌های مذاکراتی ما هستند، خواهد بود، فرمتی که معقول و قابل قبول است.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha