۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۵
روستاهای همدان فضای لازم برای توسعه را ندارند| کمبود زمین مشکل اساسی
فرماندار همدان:

روستاهای همدان فضای لازم برای توسعه را ندارند| کمبود زمین مشکل اساسی

همدان - فرماندار همدان با بیان اینکه برخی روستاهای همدان فضای لازم برای توسعه را ندارند و به نوعی با مشکل زمین روبرو هستند؛ گفت: این روستاها در راستای توسعه باید ساخت در ارتفاع را در پیش بگیرند.

به گزارش خبرنگار بازار، محمدعلی محمدی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات شهرستان همدان که ظهر چهارشنبه در سالن جلسات شهدای دولت فرمانداری همدان و با حضور یکی از نمایندگان مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه طی بررسی ها و جلسات متعدد برگزار شده موضوعاتی در قالب راه های روستایی، بهسازی آن ها، بحث الحاق بخشی از اراضی روستاها، ساماندهی مسیر امامزاده محسن تا حیدره و مواردی از این دست مدنظر قرار گرفته است، گفت: در این راستا باید دستگاه های مربوطه پای کار بوده تا مسائل و مشکلات این حوزه ها حل شود.

محمدعلی محمدی با اشاره به اینکه بهسازی و آسفالت و تهیه طرح های هادی و کمبود زمین ها در روستاهای شهرستان همدان مطرح است، اظهار کرد: در زمینه بهسازی روستایی باید اعتبارها در نظر گرفته شود و عملیات اجرایی آن ها آغاز شود.

وی در تشریح این موضوع به بحث های مربوط به زیرسازی، آسفالت و قیریارانه ای در روستاهایی چون ده پیاز، ابرو، ارزانفود و غیره اشاره کرد و گفت: در بحث بهسازی ۳۳ روستای شهرستان همدان باید مدنظر باشند که از آن جمله می توان به روستاهای چشین و ارزانفود اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه در خصوص بازنگری روستاهای طرح هادی نیز از روستاهایی چون ارزانفود، نهران، شمس آباد و حیدره بالا نام برد و افزود: در این روستاها شاهد درخواست هایی در خصوص الحاق و تغییر کاربری هستیم.

فرماندار همدان با بیان اینکه از جمله این روستاها می توان به رباط شورین، گنبد و غیره اشاره کرد، گفت: برخی از روستاها فضای لازم برای توسعه را ندارند و به نوعی با مشکل زمین روبرو هستند و باید ساخت در ارتفاع را در پیش بگیرند که در این بین می توان به روستاهایی چون سولان، موئیجین، ابر، حیدره بالا و غیره اشاره کرد و باید به مشکلات این روستاها رسیدگی شود.

وی در ادامه صحبت های خود با تاکید بر اینکه باید در طرح بازنگری روستایی، زیرسازی و آسفالت راه های روستایی برنامه زمان بندی دقیقی دنبال شود، عنوان کرد: باید به بحث مقاوم سازی روستاهای شهرستان همدان توجه شود چرا که ضریب ما با توجه به تعداد خانه های روستایی و دیگر موارد وضعیت مناسبی نیست؛ باید تغییراتی را در این عرصه ها شاهد باشیم چراکه در صورت وقوع زلزله ای با شدت کم هم ممکن است که روستاهایمان به هم بریزند.

محمدی در ادامه صحبت های خود به مشکلات و ضرورت اصلاح زیرگذر سرخ آباد، ساماندهی مسیر روستای گنبد و دیگر موارد اشاره کرد و افزود: مسیر برگشت از امامزاده محسن به حیدره نیازمند ساماندهی است.

فرماندار همدان به وضعیت سه راهی سد اکباتان نیز اشاره کرد و گفت: تعریض این مسیر تاحدی انجام شده  اما نباید به سبب طولانی شدن روند و سایر مسائل شاهد این باشیم که پیمانکار سلب پیمان کرده و از سویی، بهرام آباد وضعیت آشفته ای دارد درحالی که مسیر و راه دسترسی شهرستان همدان به شهرستان بهار است اما هم اکنون با این مسائل روبرو و باید مشکلات فاضلاب آن نیز تا قبل از فصل سرما حل شود.

تداخل مسئولیتی بین اداره کل راهداری و راه و شهرسازیهمدان  تعیین تکلیف شود

وی به دیگر مسائل در سایر روستاهای شهرستان همدان نیز اشاره کرد و گفت: بایستی مشکل تداخل مسئولیتی بین اداره کل راهداری و راه و شهرسازی تعیین تکلیف و پروژه های هر دستگاه اجرایی مشخص شود تا شاهد نیمه تمام ماندن پروژه ها در شهرستان همدان نباشیم.

محمدی در ادامه این جلسه به وضعیت آب شرب شهرستان همدان نیز اشاره کرد و گفت: بایستی در ارتباط با این موضوع به وضعیت روستاهای همدان به ویژه روستاهای پرجمعیتی چون سولان، حیدره بالای شهر، سیمین، ابرو، خاکو، علی آباد ورکانه، موئیجین، توئیجین و غیره توجه شود.

فرماندار همدان با بیان اینکه روستاهایی که در حریم سد اکباتان و در نزدیکی شهر همدان هستند، نباید با این مسائل روبرو باشند، گفت: در بحث فاضلاب نیز باید دقت شود چرا که در صورت بی توجهی به این مهم، در حوزه سد اکباتان دچار مشکلات زیست محیطی خواهیم شد.

وی با تاکید بر این موضوع به وضعیت روستای یلفان به عنوان یکی از روستاهای نزدیک سد اکباتان اشاره کرد و افزود: موضوع فاضلاب این روستاها باید حل شود.

تا زمانی که بحث های مربوط به سد تالوار تامین اعتبار و روند به اتمام برسد در فصول غیرزراعی از آب رودخانه دره مرادبیگ استفاده می شود

محمدی در ادامه با اشاره به وضعیت آب شرب همدان نیز مطرح کرد: تا زمانی که بحث های مربوط به سد تالوار تامین اعتبار و روند به اتمام برسد در فصول غیرزراعی از آب رودخانه دره مرادبیگ استفاده می شود که در این راستا هم اکنون در حال هدایت آب به سمت تصفیه خانه عباس آباد هستیم.

وی با اشاره به اینکه این روند موجب می شود تا باغات عباس آباد که ریه های تنفسی شهر همدان هستند نیز وضعیت مناسبی پیدا کنند، عنوان کرد: با این روند، مشکل پرت آب حل می شود و در فصول غیر زراعی می توان آب مناسبی را به شهر همدان آورد.

فرماندار همدان با بیان اینکه اعتباری هم برای لایروبی قنوات در نظر گرفته شده است، گفت: در این عرصه نیز باید شاهد لایروبی قنوات و بازسازی باشیم.

ضرورت ساماندهی مسیر امامزاده محسن تا حیدره
در ادامه این صحبت ها در مسیر پیگیری حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به مشکلات مسیر امام زاده محسن تا حیدره مطرح کرد: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که بایستی در اسرع وقت حل شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون در این مسیر در برخی از قسمت ها اگر پیاده باشید باید قدم به قدم حرکت کنید چراکه مسیر ایمن نیست، اظهار کرد: بایستی ادامه بازسازی مسیر امام زاده محسن به حیدره به انجام برسد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت حل مشکلات این راه می توان در بحث های روشنایی مسیر و دیگر اقدامات نیز وارد کار شد، اظهار کرد: این مسیر، یک مسیر گردشگری محسوب می شود و بایستی ساماندهی شود.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه این یک پروژه گردشگری است که تاکنون نصفه مانده است، گفت: همین ناتمام ماندن پروژه باعث شده که شرکت برق نیز معطل مانده و نتواند طرح روشنایی را تکمیل کند و شاهد تاریکی مسیر و وقوع تصادفات هم هستیم.

رئیس بنیادمسکن انقلاب اسلامی همدان نیز به وضعیت اعتبارات سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و با بیان اینکه ۵۷۰ میلیون تومان از محل طرح هادی، ۵۰۰ میلیون تومان از محل بازسازی سیل ۹۸، ۸۰۰ میلیون تومان از محل بافت با ارزش، یک میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و اعتبارات دیگری داریم، اظهار کرد: در مجموع، بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار داریم.

مشکل اصلی روستاهای ما اجرای آسفالت است که انتظار به جا و به حقی است که از سوی روستاییان مطرح می شود

علی جلالی با تاکید بر اینکه در هر کدام از حوزه ها که تخصیص اعتبارات مصوب را شاهد بوده ایم و عملیات اجرایی طرح های مربوطه در روستاها در پیش گرفته شده است، اظهار کرد: هم اکنون، مشکل اصلی روستاهای ما اجرای آسفالت است که انتظار به جا و به حقی است که از سوی روستاییان مطرح می شود.

وی با بیان اینکه کل سهمیه استان همدان در بحث قیر که ابلاغ شده برابر ۶۱ میلیارد تومان است؛ تصریح کرد: این میزان قیر خامی نیست که بتوانیم آن را به پیمانکار بدهیم و میزان مدنظر کاهش می یابد.

جلالی ادامه داد: مشکل ما مربوط به قیر است چراکه در سال گذشته قانون بودجه اجازه تهاتر را به ما می داد اما الان تنها می توانیم قیر را تامین کنیم.

جلالی با بیان اینکه تاکنون در بخش اعتبارات استانی تخصیصی نداشته ایم و این مشکل اصلی ما است، عنوان کرد: در صورت تخصیص اعتبارات تاآخر بهمن ماه طرح های مربوطه پایان خواهد یافت و باقی طرح ها نیز در صورت تخصیص تا پایان سال جاری خاتمه می یابند.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha