۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
طی سال‌های گذشته برای نوسازی سامانه هوشمند سوخت اقدام خاصی صورت نگرفت
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

طی سال‌های گذشته برای نوسازی سامانه هوشمند سوخت اقدام خاصی صورت نگرفت

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: از آنجا که سامانه هوشمند سوخت بیش از ۱۰ سال است فعالیت دارد لذا حمله سایبری به آن باید پیش‌بینی می شد در حالی که یکی از اصول پدافند غیرعامل در نظر گرفتن تمام سناریوها است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مصطفی نخعی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علیرغم داخلی بودن شبکه سامانه هوشمند سوخت و متصل نبودن آن به شبکه جهانی اینترنت، مورد حمله سایبری قرار گرفته است؟ توضیح داد: اگرچه هنوز درباره علت حادثه اظهارنظر قطعی صورت نگرفته اما دامنه مشکل از یک نقص فنی معمول فراتر است و این، احتمال حمله سایبری و حتی خرابکاری را در سیستم بیشتر می‌کند لذا نهادهای ذیربط باید موضوع را پیگیری و علت را به صورت شفاف بیان کنند؛ همچنین به یقین ما در کمیسیون انرژی مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت:  چرایی این اتفاق جای بررسی دارد چراکه این سامانه بر بستر اینترانت تعریف شده و عملاً ارتباط اینترنتی با سیستم‌های جهانی ندارد، هرچند در هر سیستمی امکان خطا شاید وجود داشته باشد که اگر کسی متوجه  این اشتباه و خطاها شود امکان خرابکاری برای او فراهم است البته در سال‌های اخیر در جایگاه‌های عرضه سوخت امکان پرداخت الکترونیکی فراهم شده و همین سوئیچ به درگاه‌های بانکی می‌تواند محلی برای نفوذ باشد.

یکی از اصول پدافند غیرعامل در نظر گرفتن تمام سناریوها است/کم‌کاری و سهل‌انگاری مشهود است

وی با تأکید بر اینکه همه این سناریوها قابل پیش‌بینی بود، افزود: به هرحال سامانه‌ای با این میزان از اهمیت بیش از ۱۰ سال است در کشور فعالیت دارد لذا چنین اتفاقی قابل پیش‌بینی بود در حالی که یکی از اصول پدافند غیرعامل در نظر گرفتن تمام سناریوها است، بنابراین معتقدم کم‌کاری و سهل‌انگاری در این زمینه صورت گرفته است در حالی که این سناریوها باید در گذشته تمرین و پیش‌بینی می‌شد و حتی مانورهای فرضی در نظر می‌گرفتند.

نخعی افزود: سامانه هوشمند که چندین سال است در کشور اجرا شده در زمان راه‌اندازی یکی از پیشرفته‌ترین و کم‌نظیرترین سامانه‌ها به‌لحاظ گستردگی جغرافیایی و پروژه‌های IT در سطح خاورمیانه بود اما هر سامانه‌ای مستلزم نوسازی و به روزرسانی است و باید در بخش‌های مختلف آن سرمایه‌گذاری شود، در حالی که در سال‌های گذشته برای نوسازی و تعمیر این سامانه اقدام خاصی صورت نگرفته است.

مدیریت ارشد وزارت نفت اعتقادی بر وجود سامانه هوشمند سوخت نداشت
سخنگوی کمیسیون انرژی در پاسخ به این سوال که آیا برای تعمیر و نگهداری سامانه هوشمند کارت سوخت بودجه‌ای لحاظ می‌شود یا خیر؟ گفت: متأسفانه در دوران مدیریت قبل اعتقادی به سامانه هوشمند سوخت نبود و مدیریت ارشد وزارت نفت اعتقادی بر وجود سامانه هوشمند سوخت نداشت به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این زمینه نشد در حالی که در صنعت IT پروتکل‌های ارتباطی پیشرفته‌ای داریم اما از هیچ کدام از آن‌ها در سامانه هوشمند سوخت استفاده نشده و این بی‌توجهی‌ها، عدم سرمایه‌گذاری و عدم پشتیبانی از تیم‌های پشتیبانی سامانه هوشمند این بلا را بر سر کشور آورده است.

این نماینده مجلس به راهکارهای جایگزین برای انجام سوخت‌گیری اشاره کرد و گفت: اگرچه سناریوهای جایگزین به دلیل عدم آمادگی، کمی دیر اجرایی شدند اما امکان سوخت‌گیری با قیمت آزاد فراهم است و مشکل به صورت مقطعی حل شده البته مسئولان به راهکارهای اجرایی جهت راه‌اندازی مجدد سامانه رسیده‌اند.

۴ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور وجود دارد
وی با بیان اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور وجود دارد که اصلاح و بروزرسانی این سامانه‌ها در جایگاه‌ها زمانبر است، اضافه کرد: مردم باید بدانند اصلاح کارت‌های سوخت و بازگرداندن آنها به مدار به مرور اتفاق خواهد افتاد.

شایعه‌ مطرح شده در مورد افزایش نرخ حامل‌های انرژِی از اساس بی‌پایه و کذب است
نخعی در ادامه تأکید کرد: متأسفانه شایعه‌ای در مورد افزایش نرخ حامل‌های انرژِی نیز مطرح شد که از اساس بی‌پایه و کذب است چراکه نه دولت و نه مجلس بنای این کار را ندارد و این هم سناریوی دیگری بود که همزمان با حمله به سامانه هوشمند کارت سوخت طراحی شد که باید گفت؛ محلیت ندارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: از مردم درخواست دارم خونسردی خود را حفظ کنند و فقط در صورت نیاز مبرم به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند تا ان‌شاءالله این مشکل ظرف یکی دو روز آینده به طور کامل حل شود.

کد خبر: ۱۱۴٬۲۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha