۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اولویت مدیریت منابع آب است
وزیر نیرو:

کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی اولویت مدیریت منابع آب است

محرابیان، وزیر نیرو گفت: اصلاح الگوی کشت و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی اولویت مدیریت منابع آب است.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان در جلسه شورای عالی آب گفت: صرفه جویی ۱۰ درصدی در بخش خانگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال را ذخیره می کند در حالی که این رقم در بخش کشاورزی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی با مصرف ۹۰ درصد منابع آبی بزرگترین متقاضی آب در کشور است گفت: اصلاح الگوی کشت، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی از مهمترین برنامه های موجود برای مدیریت منابع آبی در کشور است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تأمین آب شرب اولویت وزارت نیرو است افزود: ما با شیوه های مختلف از جمله مدیریت مخازن و استفاده از چاه ها، آب شرب را تأمین خواهیم کرد ولی در بخش مصرف نیز موضوع صرفه جویی بسیار مهم خواهد بود زیرا با کاهش مصرف فشار کمتری هم بر منابع آبی تحمیل می شود.

محرابیان با اشاره به اینکه در جلسه شورای عالی آب ۱۴ مصوبه در دستور کار قرار گرفته است گفت: امسال شرایط منابع آبی بسیار سخت است زیرا ما ۵۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و ۳۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به متوسط ۵۰ ساله داریم.

وی با اشاره به اینکه طبق پیش بینی سازمان هواشناسی پاییز امسال ۲۰ تا ۳۰ درصد بارش کمتر از نرمال خواهیم داشت افزود: تلاش می کنیم با مدیریت مصرف و تقاضا آب مورد نیاز را تأمین کنیم.

کد خبر: ۱۱۴٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha