۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
«سبحان آنکولوژی» پیشتاز در درمان کرونا| ۲ داروی جدید در انتظار کسب پروانه تولید
مدیرعامل سبحان آنکولوژی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

«سبحان آنکولوژی» پیشتاز در درمان کرونا| ۲ داروی جدید در انتظار کسب پروانه تولید

عنابی، مدیرعامل سبحان آنکولوژی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تمام داروهای درمانی بیماری فرموله و در اختیار مردم قرار داده اند، گفت: دو محصول جدید در انتظار کسب پروانه برای تولید انبوه است.

بازار؛ گروه ایران: در شرایطی که حال صنعت داروی کشور به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ ها خوب نیست و نوسانات ارزی هم بر بار معضلات مجموعه های دارویی برای تامین مواد اولیه افزوده است؛ شرکت سبحان آنکولوژی یکی از مجموعه های زیر نظر گروه دارویی برکت توانسته همگام با دنیا داروهای درمانی و ضد کرونا را فرموله و در اختیار مردم قرار دهد.

یکی از این محصولات درمانی، ‌داروی رمدسیویر است که اغلب افرادی که با علایم متوسط تا شدید بیماری کرونا به بیمارستان ها مراجعه کردند این دارو را دریافت و به خوبی می شناسند. سبحان آنکولوژی اولین شرکت دارویی کشور است که به سرعت توانست این دارو را فرموله و در اختیار مردم قرار داد.

در همین راستا به سراغ «مجید عنابی» مدیر عامل سبحان آنکولوژی رفتیم که گفتگوی خبرگزاری «بازار» با این داروساز را در ادامه خواهید خواند.

سبحان آنکولوژی توانست هر دارویی که در زمان کرونا استفاده می شود را فرموله کند و در اختیار مردم قرار دهد. اولین دارویی که توانستیم به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم داروی رمدسیویر است بعد از آن نیز فاویپیراویر را به عنوان یک داروی ضد ویروسی ژاپنی فرموله و در داخل کشور تولید کردیم

* سبحان آنکولوژی در دوران این کرونا توانسته چه دستاوردهای دارویی برای کشور به ارمغان بیاورد؟
شرکت سبحان آنکولوژی یکی از شرکت های بزرگ تولید کننده داروهای آنکولوژی و وابسته به مجموعه دارویی دارویی برکت است. این شرکت توانست هر دارویی که در زمان کرونا استفاده می شود را فرموله کند و در اختیار مردم قرار دهد.

اولین دارویی که توانستیم به سرعت در اختیار مردم قرار دهیم  داروی رمدسیویر است که برای بهبود هرچه سریع تر بیماران مبتلا به کرونا تجویز می شود. بعد از آن نیز فاویپیراویر را به عنوان یک داروی ضد ویروسی ژاپنی فرموله و در داخل کشور تولید کردیم. اکنون نیز دو محصول دیگر برای درمان هرچه سریع تر بیماران مبتلا به کرونا داریم که منتظر دریافت پروانه تولید و تولید انبوه آن هستیم.

* با توجه به اینکه اشاره کردید که شرکت سبحان آنکولوژی سعی کرده از ابتدای شیوع بیماری کرونا تمام داروهای موثر در درمان این بیماری را فرموله و در اختیار مردم قرار دهد، بفرمایید در این مسیر با چه چالش هایی مواجه شدید؟
متاسفانه صنعت داروی کشور با موانع بسیاری مواجه است اما با این حال اولین چالشی که نه فقط برای سبحان آنکولوژی بلکه برای کل صنعت دارویی کشور وجود دارد بحث تخصیص ارز است، یکی از مشکلات مهمی که همه شرکت ها دارند و اگر برطرف شوند برنامه تولید و توسعه مجموعه های داروسازی کشور رونق می یابد.

متاسفانه گرانی و رشد تورم در قیمت گذاری‌ های محصولات دارویی اعمال نمی شود. بنابراین هر سال شرایط تولید برای صنعت داروی کشور دشوار تر می شود و در نتیجه درآمد ناشی از تولید نمی تواند تمام هزینه های شرکت های تولیدکننده دارو را پوشش دهد و این مساله ضربه بزرگی به این صنعت می زند

* یکی از مشکلاتی که اغلب مدیران مجموعه های دارویی به آن انتقاد دارند بحث قیمت گذاری داروها است، شما چه چالشی با این مساله دارید؟ آیا بهای تعیین شده از سوی دولت برای داروهای تولید داخل، هزینه های تولید کننده ها را تامین نمی کند؟
۱۰۰ درصد با همکارانم در مجموعه های دیگر دارویی موافق هستم، متاسفانه گرانی و رشد تورم در قیمت گذاری‌ هایی محصولات دارویی اعمال نمی شود. بنابراین هر سال شرایط تولید برای صنعت داروی کشور دشوار تر می شود و در نتیجه درآمد ناشی از تولید نمی تواند تمام هزینه های شرکت های تولیدکننده دارو را پوشش دهد و این مساله ضربه بزرگی به این صنعت می زند.

این نیز در شرایطی است که هزینه های تولید به دنبال تحریم ها افزایش یافته، همچنین با توجه به نوسانات ارزی شرایط تولید سخت و روند آن کُند شده است. بنابراین انتظار داریم متولیان برنامه ای برای رفع این معضلات ارائه دهند و بیش از این باعث متضرر شدن داروسازان نشوند.

* به نظرتان متولیان دولتی به چه نحوی می توانند چالش های مالی صنعت داروی کشور را برطرف کنند و آرامش را به این حوزه بر گردانند؟
اگر به وعده هایی که در خصوص حمایت از صنایع کشور داده می شود عمل کنند بخش مهمی از مشکلات امروز این صنایع نیز مرتفع خواهد شد.

صنعت داروی ایران در آسیا شرایط خیلی خوبی دارد اما برای اینکه در دنیا هم از شرایط بهتری برخوردار شویم و به جایگاه مناسبی برسیم راه طولانی داریم و باید برای دست یابی به آن ضمن رفع موانع تلاش بسیاری کنیم

* با توجه به تلاش هایی که برای این صنعت شده و چالش هایی که وجود دارد، به عنوان مدیرعامل یک شرکت تولید کننده دارو بفرمایید جایگاه ایران در صنعت داروی دنیا کجاست؟
صنعت داروی ایران در آسیا شرایط خیلی خوبی دارد اما برای اینکه در دنیا هم از شرایط بهتری برخوردار شویم و به جایگاه مناسبی برسیم راه طولانی داریم و باید برای دست یابی به آن ضمن رفع موانع تلاش بسیاری کنیم.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha