۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
موج جدید هجوم ملخ‌ها در راه است/ مراقبت ویژه از نخیلات استان بوشهر
رئیس جهاد کشاورزی بوشهر:

موج جدید هجوم ملخ‌ها در راه است/ مراقبت ویژه از نخیلات استان بوشهر

بوشهر- رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر از موج جدید هجوم ملخ‌ها طی چند روز آینده در این استان خبر داد.

محمدتقی منوچهری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ملخ‌ها در استان بوشهر کنترل شده‌اند و شش روز است که مبارزه‌ای نداریم، فقط در نقاطی که تخم‌ریزی شده و برای کمتر کردن جمعیت ملخ‌ها و بیشتر در مناطق کوهستانی تمرکز داریم.

وی با اشاره به بحران ملخ در استان بوشهر گفت: الآن مشکل خاصی نداریم و در دشت‌ها تقریباً هیچ عملیاتی نیست.

منوچهری با اشاره به اینکه پیش‌بینی‌ها این است که در چند روز آینده ریزش جدید خواهیم داشت، بیان کرد: معمولاً کار اصلی از نیمه فروردین‌ماه آغاز می‌شود، بنابراین هواپیما در استان مستقر و شش فرودگاه سم‌پاشی شامل فرودگاه در دشتستان و در دشتی، دیر، تنگستان و دیلم هر کدام‌یک عدد تعمیر، ترمیم و آماده‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: علاوه بر سموم استفاده‌شده در بهمن و اسفند، سم به میزان کافی و تعدادی سم‌پاش جدید خریداری و در انبار قرار داده‌شده است.

منوچهری گفت: الآن حدود ۱۰۰ سم‌پاش آماده به علاوه ۳۰۰ نفر نیروی عملیاتی درگیر مبارزه هستند که به محض رخ دادن هر اتفاقی در عرصه خواهند بود.

وی تصریح کرد: حدود ۵۵ گروه ردیابی و پایش داریم و حدود ۲۵ گروه مبارزه که قطعاً در اردیبهشت‌ماه این گروه‌های مبارزه، خصوصاً در زمان انتقال عملیات مبارزه به دشت‌ها چند برابر خواهد شد.

منوچهری افزود: انواع روش‌های مبارزه شامل سم‌پاشی هوایی و استفاده از انواع سم‌پاش‌ها بسته به منطقه‌ای که طغیان آفت را داشته باشیم و متناسب با آن شرایط از سم‌پاش‌های مختلف استفاده می‌کنیم.

وی گفت: کشاورزان و باغداران آموزش داده‌شده و خودشان به عنوان ردیاب و پایش گر فعالیت می‌کنند و مزارع و باغات بزرگ را ردیابی کرده و در صورت بروز هر اتفاقی سریعاً به ما اطلاع می‌دهند. این نقطه قوت ما است که مردم همکاری بسیار خوبی دارند، شوراها و دهیاری‌ها واقعاً به ما کمک کرده‌اند.

منوچهری گفت: در حال حاضر توصیه ما فقط این است که همه مراقب باشند و به محض اینکه ریزش جدید در نقطه‌ای اتفاق بیفتد و یا پوره‌ها از تخم بیرون آیند به ما اطلاع دهند تا نیروهای آماده‌باش کار خود را در منطقه آغاز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بوشهر خاطرنشان کرد: خط قرمز ما باغات نخیلات و مرکبات است و اینکه بتوانیم آفت را در استان کنترل کنیم تا به استان‌های مجاور خسارت نزند، در صورت نیاز قطعاً هم به استان‌های همسایه کمک می‌کنیم و هم از آن‌ها کمک می‌گیریم.

کد خبر: ۱۱٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha