۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
صنایع مازندران لنگ نیروی کار؛ مساله ای که رفته رفته سراسری می شود
بازار گزارش می دهد

صنایع مازندران لنگ نیروی کار؛ مساله ای که رفته رفته سراسری می شود

ساری- افزایش شمار بیکاران تحصیل کرده و کمبود کارگران ساده و ماهر، مازندران را بر سر دوراهی قرارداده و چرخ های صنایع اشتغال زای استان را لنگ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابلوی به کارگر ساده یا ماهر نیاز داریم را روی شیشه بسیاری از مغازه‌ها و فراخوان آگهی در شهرهای مختلف استان می‌توان به نظاره نشست. استانی که از یک سو به دلیل ضریب بالای تحصیل و دانش آموختگان بیکار، چشم به کارگران ساده و ماهر استان‌های دیگر دوخته است.

کارگران و استادکاران بسیاری از پروژه‌های کوچک و بزرگ در استان مازندران را نیروهایی تشکیل می‌دهند که از دیگر استان‌ها به منطقه کوچ کرده اند و در قالب آرماتوربند، دکوراتیو، سازنده پنجره، گچ کار و یا نیروهای فنی در صنایع مشغول کار هستند.

محمد ولی که در پروژه بزرگ هتل پنج ستاره‌ای در نوشهر مشغول کار است، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بیشترین کارگران و استادکاران فعال در این پروژه از استان‌های غربی و مرکزی کشور هستند.

وی با بیان اینکه اغلب کارگران ساده این پروژه بزرگ نیز غیربومی هستند، افزود: اهالی بومی منطقه کمتر تمایل دارند در کارهای ساختمانی و یا به عنوان کارگر ساده مشغول به کار شوند.

روایت محمدولی از نیروی کار حقیقی است که در گوشه و کنار مازندران می‌توان به آن اشاره کرد، نیروهایی که به صرف تحصیل از مهارت بازماندند و جویای شغل‌هایی پشت میزهای ادارات و یا شرکت‌های نام آشنا هستند و کمتر تن به کارگری ساده می‌دهند.

پنج هزار نیروی کار نیاز داریم
سید مجتبی رضوی رئیس خانه صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کمبود نیروی کار و کارگر ساده در استان اظهار داشت: آنچه که امروز شاهد هستیم از سال‌ها قبل پایه گذاری و سیاست گذاری شده است و فضای آموزشی را به سمتی بردیم که رشته‌ها با نیاز جامعه همخوانی ندارد.

صنایع مازندران لنگ نیروی کار| کارگر ساده و ماهر نیازمندیم

وی با اظهار اینکه امروز با نیروی بیکار تحصیل کرده روبرو هستیم، گفت: این درحالی که استان نیازمند یکسری تکنسین، کارگران ماهر و ساده است و اکنون با ضعف بزرگ نبود کارگر ساده و تکنسین روبرو هستیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر با انبوه بیکاران تحصیلکرده مواجه هستیم، هرچند میانگین بیکاری در استان نسبت به کشور پایین‌تر است.

رضوی ادامه داد: صنعت در استان مازندران با همه وضعیتی که تجربه کرده است، حال بدی ندارد و مشکل صنعت کمبود نیروی کار و زمین است و این سبب شده که از نظر توسعه سرمایه گذاری با رکود روبرو شده است.

رئیس خانه صمت مازندران با بیان اینکه حداقل در استان به پنج هزار کارگر ساده و تکنسین نیاز داریم، گفت: با دستگاه‌های مختلف از جمله تعاون، استانداری و تأمین اجتماعی مکاتبه کردیم که برای تأمین آن اقدام شود.

وی افزود: این درحالی است که در شهرستان آمل سه هزار نفر بیمه بیکاری می‌گیرند و باید این افراد را جذب و مشغول به کار کرد.

ضرورت مهارت آموزی بر کسی پوشیده نیست
درصد قابل توجهی از کارجویان مازندران فاقد مهارت هستند و این مسئله توجه ویژه به مهارت آموزی را الزامی می‌سازد، منصورعلی زارعی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ضرورت مهارت آموزی بر کسی پوشیده نیست، متأسفانه در حال حاضر مهارت آموزی اولویت فارغ التحصیلان نیست و این که فردی با چهار سال تحصیل در یک رشته، بدون داشتن مهارت باشد، پسندیده نیست.

وی با عنوان اینکه داشتن کار بدون مهار در حال حاضر ممکن نیست، افزود: مهارت آموزی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و یک کشاورز می‌تواند با مهارت در تولید و بسته بندی محصولات را صادر کند.

وی با اظهار اینکه باید علاوه همراه با پایان نامه یک دانشنامه مهارت نیز به دانشجویان داده شود، گفت: امروز مهارت یکی از شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود و حلقه مفقوده در کشور این است که بین دانش و مهارت ارتباط منطقی وجود ندارد.

۴۰ درصد فارغ التحصیلان بدون مهارت هستند
آمارهای فنی و حرفه نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از فارغ التحصیلان استان بدون مهارت هستند از این رو نهضت مهارت آموزی در استان باید به عنوان یک گفتمان تبدیل شود. علی بابایی دیگر نماینده مردم استان مازندران در مجلس با اظهار اینکه سیاست و رویکرد از حافظه محوری به سمت مهارت محوری باید تغیر کند، گفت: در حال حضار بیش از سه میلیون جوانان فارغ التحصیل بیکار داریم و باید مهارت‌های لازم را در دوره‌های آموزشی کسب کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه بر مدرک گرایی تاکید بیشتری می‌شود، افزود: این درحالی که افراد برای ورود به بازار کار به مهارت نیاز دارند و در تلاش هستیم تا با ایجاد سازمان ملی مهارت، برای مهارت آموزی افراد برنامه ریزی کنیم.

صنایع مازندران لنگ نیروی کار| کارگر ساده و ماهر نیازمندیم

وی تاکید کرد: افزایش مهارت برای جوانان جویای کار می‌تواند اثرات مثبتی در فرایند اشتغال داشته باشد.

روایت جویندگان کار هم در مازندران قابل تأمل است و به اعتقاد آنها کارفرمایان با ترفند کارگر ساده نیاز داریم تلاش می‌کنند از بیمه پرداخت حقوق و مزایای متناسب با قانون کار خودداری کنند و این مسئله نوعی بیگاری و استثمار نیروی کار محسوب می‌شود.

در عین حال برخی کارفرمایان از جمله علی زارع مدیر یک چاپخانه در مازندران نیز با اشاره اینکه تأمین اجتماعی حمایتی از کارگاه‌های کوچک ندارد، گفت:

متقاضیان و بانیان تأسیس کارگاه‌های کوچک به دلیل بالابودن حق بیمه که مبنای آن ۳۰ درصد پایه حقوق کارگران است، رغبتی برای ایجاد ندارند و این مسئله با اشتغال زایی و حمایت از تولید منافات دارد.

زارع ادامه داد: همچنین طبق مصوبه جدید اگر کارفرمای کارگاهی براثر فوت و یا جابجایی تغییر کند، حق بیمه کارگاه بر پایه ۳۰ درصد محاسبه می‌شود و این مسئله بسیاری از کارگاه‌ها را ورشکست کرده است و یا اقدام به تعطیلی می‌کنند.

این فعال صنعت چاپ یادآور شد: کارگران کارگاه‌ها قشر آسیب پذیری هستند و به دلیل مشکلات تأمین اجتماعی، برخی کارفرمایان از بیمه کارگران اجتناب می‌کنند.

دومینوی کار و اشتغال در مازندران عجیب و غریب است از یک سو صنایع استان به نیروی کار نیاز دارند و از سوی دیگر فارغ التحصیلان بی مهارت در جستجوی یافتن شغلی مناسب و پشت میز نشینی هستند.

کد خبر: ۱۱۳٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha