۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
قیمت نفت برنت به بالاترین سطح طی ۳ سال اخیر رسید
رکورد شکنی تازه در بازار نفت؛

قیمت نفت برنت به بالاترین سطح طی ۳ سال اخیر رسید

رشد قیمت نفت در ماه های اخیر به دلیل افزایش تقاضا و عدم افزایش عرضه متناسب با نیاز دنیا اتفاق افتاده است.حال رکوردهای تازه ای در این بازار ثبت شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: روند افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی در این روزها خبرساز شده است. رسانه های دنیا از پایان روزهای ارزانی نفت نوشته اند و در مورد تبعات این تحول روی اقتصاد دنیا گزارشهای مفصلی منتشر کرده اند.

سوال مهمی که مطرح شد این بود که آیا اقتصاد آسیب دیده دنیا تحمل شوکی تازه از جانب بازار نفت را دارد و می تواند قیمت سه رقمی نفت را بپذیرد؟ رشد قیمت نفت می تواند به معنای افزایش هزینه های تولید و افزایش تورم باشد که روی قدرت خرید مردمی که به تازگی از بحران کرونا خارج شده اند تاثیر منفی می گذارد.

این وضعیت می تواند رشد اقتصادی را در جهان کاهش دهد و چالشهای مالی و اقتصادی تازه ای را برای دنیا ایجاد کند. البته کشورهای صادرکننده نفت می توانند به طور موقت از این وضعیت بهره ببرند و بخشی از زیان هایی که در سالهای اخیر به دلیل افت قیمت نفت و کاهش درامد متحمل شده اند را جبران کنند.

 طبق گزارش منتشر شده توسط رویترز در اولین ساعات کاری روز دوشنبه سوم آبان ماه قیمت نفت در بازار جهانی رشد کرد. در این روز قیمت نفت خام امریکا به بالاترین سطح طی هفت سال اخیر رسید که دلیل ان کمبود عرضه نسبت به تقاضا هنوان شده است. رویترز نوشت: «با افزیش پوشش واکسیناسیون در دنیا، کشورهای دنیا فعالیتهای اقتصادی را از سر گرفته اند و تقاضا برای نفت با سرعت در حال افزایش است ولی عرضه متناسب با تقاضا رشد نکرده است و این مساله باعث رشد قیمت نفت در بازار شد.»

فارکس دیلی هم در گزارش خود از رسیدن قیمت نفت وست تگزاس به بالاترین قیمت از اکتبر سال ۲۰۱۴  تا کنون خبر داد و نوشت: «قیمت هر بشکه نفت برنت در بازار جهانی به بالاترین سطح طی سه سال اخیر رسیده است و پیش بینی ها حکایت از تداوم روند افزایشی قیمت دارد. در صورتی که قیمتها در ماه های اتی رشد کند ما سال ۲۰۲۲ را با قیمت سه رقمی نفت شروع خواهیم کرد که بدون شک می تواند در مسیر بازسازی اقتصادی دنیا در سال جدید اختلال ایجاد کند.»

از طرف دیگر نگرانی در مورد احتمال افزایش تورم در نتیجه بحران کنونی نیز افزایش یافته است. رشد قیمت نفت  که زمینه را برای افزایش قیمت فراورده های نفتی هم فراهم خواهد کرد می تواند هزینه تولید را در دنیا بیشتر کند و به دنبال ان رشد تورم را در دنیا به همراه بیاورد. این تورم در روزهایی که دنیا با چالشهای زیادی ناشی از همه گیری کرونا و تزریق های کلان دولتها به اقتصاد روبرو است، یک نگرانی جدی و مهم برای اقتصاد دنیا است.

از ابتدای امسال در مورد رشد تورم در دنیا هشدار داده شده بود ولی تا امروز دلیل رشد تورم تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد دنیا توسط دولتها بود. سیاستی که برای کاهش اسیبهای منفی اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا اجرا شده بود. حال فشار دیگری از جهت رشد قیمت نفت به بازار وارد شده است و می تواند ابزار دیگری برای تشدید تورم در دنیا به وجود بیاید.

وب سایت اویل پرایس هم گزارش مفصلی در این زمینه منتشر کرده است و در گزارش خود ضمن تاکید بر تداوم روند افزایشی قیمت نفت در بازار جهانی تا انتهای امسال نوشت: «پیش بینی قیمت نفت در بلند مدت بسیار چالش بر انگیز است زیرا عوامل زیادی بازار نفت را تحت تاثیر قرار می دهد.از ابزارهای سیاسی و اقتصادی گرفته تا مسایلی که روابط بین کشورها. سیاستهای دوستدار محیط زیست و تلاش برای کاهش انتشار کربن هم می تواند تحول زیادی در این عرصه ایجاد کند و اقتصاد را با شرایط تازه ای مواجه کند.»

کد خبر: ۱۱۳٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha