۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کاهش ۹۰ درصدی سود خالص موسسه ای که قرار است بانک شود
چرا بانک مرکزی مجوز تبدیل به بانک شدن داد؟

کاهش ۹۰ درصدی سود خالص موسسه ای که قرار است بانک شود

با وجودی که سود خالص موسسه اعتباری ملل برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال گذشته کاهشی ۸۹.۴ درصدی داشته اما بانک مرکزی با ارتقای این موسسه به بانک تا پایان سال موافقت کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بازار، موسسه اعتباری ملل صورت‌های مالی خود برای دوره منتهی به ۳۱ شهریورماه امسال را منتشر کرده که براساس آن سود خالص این موسسه از ۲۱۳ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در دوره مالی منتهی به پایان اسفند سال گذشته به ۲۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون تومان در پایان شهریورماه رسیده است.

این موسسه تنها در شش ماهه اخیر رقمی معادل ۲ هزار و ۵۵۴ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان سود به سپرده‌های خود پرداخت کرده که بیش از ۹۶ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال قبل است.

با این حال خالص درآمد موسسه ملل از محل پرداخت تسهیلات و سپرده‌گذاری ۹۰ درصد کاهش یافته و از ۸۳۱ میلیارد تومان به ۸۱ میلیارد و ۴۲۱ میلیون تومان رسیده است.

خالص درآمد این موسسه از محل کارمزد نیز شاهد کاهشی ۱۴۴ درصدی بوده  است. بدین ترتیب در حالی که خالص درآمد این موسسه از محل کازمردها در پایان شهریور سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ میلیارد و ۶۴ میلیون تومان بوده در شش ماهه نخست امسال این موسسه نه تنها درآمد خالصی از این محل نداشته بلکه ۱۱ میلیارد و ۱۲۶ میلیون تومان هم زیان محقق کرده است.

 ادعای این موسسه در صورت‌های مالی منتشر شده که البته حسابرسی نشده است، این است که خالص سودش از محل سرمایه‌گذاری‌ها بیش از ۵ هزار و ۹۱۹ درصد رشد کرده و به بیش از یک هزار و ۲۸۱ میلیارد تومان رسیده است.

با این حال سود خالص هر سهم این موسسه در دوره مورد گزارش از ۲۱۴ ریال به ۲۲ ریال کاهش یافته است که افتی ۸۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

براین اساس در حالی که سود خالص به کل درآمدهای این موسسه در پایان سال گذشته ۲.۷۰ درصد بوده، این رقم برای شش ماهه نخست امسال به ۰.۵۴ درصد کاهش یافته است.

با این وجود سید امین جوادی مدیرعامل این موسسه در تاریخ ۲۸ مهرماه در نامه‌ای به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که بانک مرکزی موافقت خود را با ارتقا این موسسه اعتباری به بانک مشروط به تعهد هیات مدیره در خصوص اقدامات اعلام شده ظرف شش ماه اعلام کرده است.

کاهش ۹۰ درصدی سود خالص موسسه ای که قرار است بانک شود

مشخص نیست که چه طور نهاد ناظر پولی در کنار بانک‌های مشکل دار فعلی خود که تقریبا کفایت سرمایه لازم را نداشته و با استانداردهای کمیته بازل تطبیق ندارند، به بانک دیگری مجوز فعالیت می‌دهد؟

باید از مسئولان بانک مرکزی به ویژه نهاد نظارتی آن پرسید که چه طور این موسسه که خود از محل انحلال موسسات غیرمجاز تشکیل شده، امکان اخذ چنین مجوزی داشته است؟ آیا کاهش حدود۹۰ درصدی سود خالص ظرف شش ماه این هشدار را نمی‌دهد که ظرف ماه‌های آتی این شرکت نیز مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر نه تنها سودی محقق نکرده بلکه کام سهامداران خود را با زیان تلخ کند؟

هر چند سهامداران عمده این شرکت را شرکت بازارگردان تامین سرمایه کاردان، گروه مالی ملل(سهامی خاص)، توسعه توس بان امین (سهامی خاص)، گروه توسعه اقتصاد ملل (سهامی خاص) و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی پاداش پشتیبان پارس تشکیل می‌دهند اما سیدامین جوادی به عنوان مدیرعامل خود مالک ۳.۳۳ درصد سهام این موسسه است.

در بین سهامداران عمده این موسسه، نام محمدرضا مروجی با ۳.۶۸ درصد، غلامعلی طاهری با ۳.۰۸ درصد، سیدهادی جوادی با ۱.۲۴ درصد، سیدمرتضی بکای با ۱.۲۳ درصد و محمدعلی غلام زاده تدین با ۱.۲۰ درصد به چشم می‌خورد.

کاهش ۹۰ درصدی سود خالص موسسه ای که قرار است بانک شود

کد خبر: ۱۱۳٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha