۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
افزایش شاخص کل طی مهر ماه
گزارش ماهانه بورس تهران؛

افزایش شاخص کل طی مهر ماه

ارزش کل معاملات و همچنین حجم کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران در یک ماه منتهی به ۳۰ مهر، نسبت به شهریور کاهشی شد؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس افزایش ۳.۶ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بررسی معاملات بازار سهام در ماه منتهی به مهر ماه ۱۴۰۰، حاکی از آن است که ارزش کل معاملات این بازار در این ماه نسبت به ماه گذشته با ۵۰.۷۳ درصد کاهش، از ۲ میلیون و ۳۶ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال به یک میلیون و ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال رسید. همچنین، حجم کل معاملات این بازار از ۲۴۱ میلیارد و ۴۰۶ میلیون سهم در ماه گذشته به ۱۱۱ میلیارد و ۶۸۲ میلیون سهم رسید که افت ۵۳.۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت صعود و نزول بازارها
طی مهر ماه تمامی بازارها نسبت به شهریور ماه، روند کاهشی را طی کردند.

بر این اساس، ارزش معاملات در بازار اول سهام، کاهش ۴۷.۲۷درصدی را در مهر ماه نسبت به ماه قبل تجربه کرد و از ۶۸۵ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال به ۳۶۱ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز که ماه قبل ۸۷ میلیارد و ۸۶۸ میلیون سهم بود به ۴۳ میلیاد و ۱۹۴ میلیون سهم در مهر رسید و کاهش ۵۰.۸۴ درصدی را به ثبت رساند.

روند حرکت بازار دوم سهام نیز همانند بازار اول سهام کاهشی بود. به طوری‌که ارزش معاملات این بازار در ماه منتهی به ۳۰ مهر نسبت به ماه قبل، ۵۸.۶۶ درصد کاهش یافت و از ۹۰۳ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال به ۳۷۳ هزار و ۵۹۵ میلیارد ریال رسید. حجم معاملات این بازار نیز با ۶۱.۴۸ درصد کاهش، از ۱۳۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون سهم به ۵۱ میلیارد و ۴۱ میلیون سهم رسید.

بازار بدهی همچون بازارهای دیگر، ماهی قرمز را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات این بازار با افت ۵۲.۶۸ درصدی از ۳۹ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال در ماه قبل به ۱۸ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال در شهریور رسید. حجم معاملات بازار بدهی نیز از ۴۰ میلیون برگه به ۱۹ میلیون برگه رسید که افت ۵۳.۴۱ درصدی را نشان می‌دهد.

ارزش معاملات در بازار مشتقه در شهریور ماه یک میلیارد و ۶۴۳ میلیارد ریال بود که در مهر به ۸۲۹ میلیارد ریال رسید و کاهش ۴۹.۵۱ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار با افزایش چشمگیر یک هزار و ۷۱۳ درصدی، از ۸۷ میلیون قرارداد در شهریور به یک میلیارد و ۵۷۷ میلیون قرارداد در مهر رسید.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در یک ماهه منهی به مهر ماه در مقایسه با شهریور، روندی کاهشی داشتند و ارزش معاملات این بازار از ۴۰۶ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال در شهریور به ۲۴۹ هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال در مهر رسید و افت ۳۸.۷۴ درصدی را تجربه کرد. حجم معاملات در این بازار نیز با افت ۲۴.۲۴ درصدی در این ماه نسبت به ماه گدشته از ۲۰ میلیارد و ۹۲۱ میلیون یونیت به ۱۵ میلیارد و ۸۵۰ میلیون یونیت رسید.

شاخص کل افزایشی شد
بر اساس این گزارش، شاخص کل بورس تهران در دوره یک ماهه منتهی به مهر ماه نسبت به شهریور، رشد ۳.۶۰ درصدی را تجربه کرد و از یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد تا یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد صعود کرد که رشد ۴۹ هزار و ۹۲۱ واحدی را نشان می دهد.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز در مهر نسبت به شهریور روندی کاهشی داشت و با ۴.۳۹ درصد کاهش از ۴۱۵ هزار و ۴۹۹ واحد به ۳۹۷ هزار و ۱۶۴ واحد رسید و ۱۸ هزار و ۲۳۵ واحد کاهش یافت.

کد خبر: ۱۱۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha