۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۱
افزایش واردات تیغه های صنعتی از چین| کیفیت تولیدات خود را پایین بیاورید تا در مناقصه برنده شوید!
یک فعال صنعتی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

افزایش واردات تیغه های صنعتی از چین| کیفیت تولیدات خود را پایین بیاورید تا در مناقصه برنده شوید!

دستوری، یک فعال اقتصادی با اشاره با افزایش واردات تیغه های صنعتی از چین گفت: صنایع دولت می گویند ناچار هستند بی توجه به کیفیت، قطعه ارزان تر را از چین یا تولیدکنندگان داخلی خریداری کنند.

بازار؛ گروه صنعت: «می گوید که پدرش بنیانگذار کار تولید تیغه صنعتی در ایران بوده اما حالا به لطف واردات تیغه های چینی واحد تولیدی او حال و روز خوشی ندارد.»

«مجید دستوری» مدیرعامل سابق و عضو هیئت مدیره شرکت تیغه های فولادی ضمن توضیح شغل اجدادی خود به خبرگزاری «بازار» گفت: پدرم در سال ۱۳۴۷ در خیابان ری تهران کارگاه تراشکاری و قطعه سازی داشت و خود مخترع خیلی از دستگاه هایی بوده که هیچ کس موفق به ساخت آن نشده بود. دستگاه رابیتس یکی از این دستگاه ها است. پدر من همچنین مخترع کوره های حرارتی ۴ متری بودند. این اختراع در سازمان علمی و پژوهش های فناوری هم ثبت شده است.

او ادامه داد: البته سابقه فعالیت شرکت تیغه های فولادی ایران به سال ۶۷ برمی گردد که کلنگ احداث این کارخانه در شهر لوشان زده شد. سال ۷۱ تولید در این کارخانه شروع شد و در همه شرکت ها برای تامین تیغه های مورد نیاز خود از کارخانه ایران خودرو گرفته تا کارخانه تولید مداد تراش برای تامین تیغه های خود به ما مراجعه می کردند.

عضو هیئت مدیره شرکت تیغه های ایران همچنین درباره رقبای داخلی هم گفت: در خاورمیانه امکانات ما منحصر به فرد است. امکاناتی که برای تیغه سازی در ایران فراهم کردیم در هیچ شرکتی وجود ندارد.

شعار ما این است که درهر برشی حضور داریم. از برش اسکناس گرفته تا مواد سلولزی همگی برای فعالیت خود نیازمند تیغه هستند و ما قابلیت تامین تمامی تیغه های مصرفی در صنعت کشور را داریم

 او با بیان اینکه شرکت تیغه های فولادی ایران اولین کارخانه سازنده تیغه در ایران بوده است، گفت: تا سال ۷۱ اصلا تیغه سازی در ایران وجود نداشت. البته قطعه سازان زیادی در کشور وجود داشتند اما تیغه سازی نبود. حالا به خاطر واردات بی رویه از چین فعالیت برای ما سخت شده است.

این فعال صنعتی با بیان اینکه در شرکت تیغه های فولادی ایران در حال تولید انواع تولید تیغه های فولادی هستیم، افزود: شعار ما این است که در هر برشی حضور داریم. از برش اسکناس گرفته تا مواد سلولزی همگی برای فعالیت خود نیازمند تیغه هستند و ما قابلیت تامین تمامی تیغه های مصرفی در صنعت کشور را داریم.

قیمت تیغه های چینی در برخی از محصولات نصف محصولات ماست. اما قیمت تیغه اروپایی تقریبا معادل تولیدات ماست. اما خیلی از تولیدکنندگان به خصوص دولتی ها توجهی به کیفیت نمی کنند و صرفا بر اساس قیمت تامین قطعه انجام می دهند

لغو ممنوعیت واردات تیغه های صنعتی به کشور
او با اشاره به واردات بی حساب و کتاب تیغه های صنعتی از کشورهای مختلف به ویژه چین، گفت: در سال ۶۲ مرکز تهیه و توزیع ابزارآلات در کشور وجود داشت. در آن زمان با اینکه شرکت ما ثبت نشده بود، هر کسی که خواهان واردات تیغه به کشور بود، از ما گواهی عدم ساخت می خواستند. در واقع تنها در شرایطی که امکان ساخت تیغه ای در کشور وجود نداشت، اجازه واردات داده می شد. اما حالا این قانون برداشته شده و واردات تیغه به راحتی انجام می شود.

وی همچنین درباره قیمت تمام شده تولید تیغه در سایر کشورها، گفت: تولید در کشور ما معمولا در مقیاس کوچک انجام می شود و همین مساله قیمت تمام شده تولیدات ما را بالا برده است. با این وجود قیمت محصولات ما قابل رقابت با محصولات اروپایی است اما قدرت رقابت با تولیدات چینی را از این نظر نداریم.

دستوری با بیان اینکه قیمت تیغه های چینی در برخی از محصولات نصف محصولات ماست، تاکید کرد که کیفیت تیغه های این شرکت خیلی بهتر از تولیدات چینی است.

تولید هیچ حامی در کشور ندارد و تمام گفته ها در حد شعار و وعده بوده است. تنها حمایتی که دولت در شرایط فعلی می تواند از تولیدکننده انجام دهد، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود کمتر از ۱۰ درصد است

تسهیلات ارزان قیمت علاج درد صنعت 
دستوری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تمام شده تولید در کشور ما تا این اندازه بالاست، ادامه داد: تولید هیچ حامی در کشور ندارد و تمام گفته ها در حد شعار و وعده بوده است. نرخ تورم در کشور مدام در حال افزایش است و نظام بانکی تسهیلات با نرخ بالای ۲۰ درصد پرداخت می کند. جدای از این هیچ ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد.

او بر این باور است تنها حمایتی که دولت در شرایط فعلی می تواند از تولیدکننده انجام دهد، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود کمتر از ۱۰ درصد است.

برخی از تولیدکنندگان به ما می گویند که کیفیت خود را پایین بیاور تا قیمت ارزان تری بتوانی در مناقصه ها اعلام کنی، اما من به هیچ وجه زیر بار این خواسته نمی روم و کیفیت را فدای قیمت نمی کنم

صنایع دولتی تنها بر اساس قیمت خرید می کنند نه کیفیت
عضو هیئت مدیره شرکت تیغه های فولادی ایران همچنین در پاسخ به این سوال که صنعتگران داخلی و واحدهای صنعتی دولتی تا چه اندازه از محصولات ایران حمایت می کنند، ادامه داد: در حال حاضر واحدهای تولیدی بزرگ دولتی قبل از خرید هر قطعه از تولیدکنندگان داخلی و خارجی استعلام قیمتی می گیرند و بعد بر اساس این استعلام تصمیم می گیرند که قطعه و تیغه مصرفی خود را از کجا خریداری کنند. این در حالی است که در این استعلام کیفیت هیچ جایگاهی ندارد.

او ادامه داد: قیمت تیغه های ما به دلیل کیفیت خوب، بالاتر از تولیدکنندگان ماست. برخی از تولیدکنندگان به ما می گویند که کیفیت خود را پایین بیاور تا قیمت ارزان تری بتوانی در مناقصه ها اعلام کنی، اما من به هیچ وجه زیر بار این خواسته نمی روم و کیفیت را فدای قیمت نمی کنم.

کد خبر: ۱۱۳٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha